• Anonym (stinkisen)

Finns det bra deoderant? Vill kunna använda ärmlösa toppar!!

Tycker jag testat ALLT på apoteket. Luktar ändå lite sunkigt efter jobbet. Att använda en kofta eller blazer med en ärmlös topp går inte! 

Har alltid, alltid t-shirt eller långärmat under, som luktar lite apa efterråt. Så trist, för jag har så många toppar jag inte använder just nu... :(

Tips önskas!

• Svar på tråden Finns det bra deoderant? Vill kunna använda ärmlösa toppar!!
  • Anonym (Svettis)
    Anonym (tim) skrev 2024-02-09 10:40:37 följande:
    Kläder som man har närmast överkroppen (t ex t-shirt eller linne) ska bäras max 2-3 dagar innan man måste tvätta dem. En gång om man svettas i dem, t ex på sommaren eller om man tränar. Det går inte att vädra ur detta, den sunkiga lukten kommer fram omedelbart när man tar på sig dem igen.
    Precis, och en blazer blir förstörd fort om man tvättar den så ofta. Därför är det smartast att ha skjorta under blazern för att skydda den. Ur både ekonomisk och ekologisk synpunkt. Kavajkragar blir ju rätt sunkiga om man har kraglöst under. Men jag vet att det är modernt. En scarf funkar också. Den ligger som ett skydd mellan nacken och kragen och är lätt att tvätta. 
  • Anonym (Svettis)

Ett annat tips är svettlappar/ärmlappar. Skitbra grej som tyvärr är lite bortglömd. 

• Anonym (hromonellt)
    Anonym (stinkisen) skrev 2024-02-09 09:51:23 följande:
    Finns det bra deoderant? Vill kunna använda ärmlösa toppar!!

Tycker jag testat ALLT på apoteket. Luktar ändå lite sunkigt efter jobbet. Att använda en kofta eller blazer med en ärmlös topp går inte! 

Har alltid, alltid t-shirt eller långärmat under, som luktar lite apa efterråt. Så trist, för jag har så många toppar jag inte använder just nu... :(

Tips önskas!

För mig har svettlukt varit hormonellt betingat, och kommit oavsett hur jag har tvättat mig eller vilken deo jag har använt. Det har varit värst under tonåren, graviditeter och nu när jag börjar komma i klimakteriet.

Även oron för att lukta har gjort att jag har luktat mer... moment 22 där, men det har blivit bättre när jag fått mer självsäkerhet. 

Men några hygienartiklar har varit lite bättre ändå:
    * deo gjord på kokosolja med bikarbonat och majsstärkelse (jag gör min själv, men finns att köpa).
    * serien från Moss&noor, både duschcreme och deo är väldigt effektiva. Lite kylande och hämmar lukt bra. 
  • Anonym (R)

Det här funkar på mej. Bars del  plus Använd Absolut torr var 3:e dag. 

• Gurksoppa

Bha-syra ska tydligen vara bra att svepa med bomullstuss i armhålan. Exempelvis den från common clouds! Inte testat själv då jag inte har det problemet men en nära vän gör det varje morgon och älskar det :)

• Anonym (Mio)

Är det doften bara eller arr du också svettas mycket? Om det är mycket svett så är ju absolut torr en klassiker. Annars kan jag rekommendera Biotherms deo pure. Den är dyr men går att hitta billigt med erbjudanden. Jag har ingen annan deo sen jag började med den och luktar aldrig svett längre. Flaskan håller länge så blir inte så dyrt i längden. Vill man undvika märken på kläder kan man prova Biotherms pure invisible. Den är lika bra.

• GalenMamma

Du måste tvätta dig, ta en dusch 1-2gr om dagen så ska du se att det råder bot på odören. 

• Anonym (hromonellt)
    GalenMamma skrev 2024-02-09 14:21:59 följande:

Du måste tvätta dig, ta en dusch 1-2gr om dagen så ska du se att det råder bot på odören. 

Det funkar inte alls alltid. Det är inte alltid bristande hygien som är orsaken, och överdriven tvättning kan tvärtom förstärka problemet.
  • GalenMamma
    Anonym (hromonellt) skrev 2024-02-09 14:24:54 följande:
    Det funkar inte alls alltid. Det är inte alltid bristande hygien som är orsaken, och överdriven tvättning kan tvärtom förstärka problemet.
    Om man luktar apa så tvättar man sig inte ordentligt! 
  • Anonym (hromonellt)
    GalenMamma skrev 2024-02-09 14:32:21 följande:
    Om man luktar apa så tvättar man sig inte ordentligt! 
    Det stämmer inte. Det kan finnas en massa andra skäl, hormoner, sjukdomar, läkemedel, kost med mera. 
  • GalenMamma
    Anonym (hromonellt) skrev 2024-02-09 14:39:57 följande:
    Det stämmer inte. Det kan finnas en massa andra skäl, hormoner, sjukdomar, läkemedel, kost med mera. 
    Om man går omkring och luktar apa trots att man sköter sin hygien så går man till doktorn. 
  • Anonym (hromonellt)
    GalenMamma skrev 2024-02-09 15:02:11 följande:
    Om man går omkring och luktar apa trots att man sköter sin hygien så går man till doktorn. 
    Ja, det kan man behöva göra. 
  • Anonym (tim)
    GalenMamma skrev 2024-02-09 14:21:59 följande:

Oftast är det felaktiga tvättrutiner, men inte alltid. Det kan även vara exempelvis en pågående svampinfektion, hyperaktiva svettkörtlar (hyperhidros) eller vissa typer av medicinering och då hjälper inte det att duscha. 
  • GalenMamma
    Anonym (tim) skrev 2024-02-09 15:21:17 följande:
    Oftast är det felaktiga tvättrutiner, men inte alltid. Det kan även vara exempelvis en pågående svampinfektion, hyperaktiva svettkörtlar (hyperhidros) eller vissa typer av medicinering och då hjälper inte det att duscha. 
    I 99% av fallen så är det gammal smuts och svett. 

Jag förstår att någon som är djupt deprimerad inte kan ta hand om sin hygien men jag har vid några (som tur är) enstaka tillfällen stött på människor som går till sitt arbete och luktar illa. 
  • Mandel

Använd bodyscrub i armhålorna när du duschar så det verkligen gnuggar bort smuts och bakterier och använd sedan spraydeo. Med rollon kletar det över sig på rollern och gror i deon och du smetar tillbaka dem sedan och allt blir bara värre och värre...

Mina armhålor blev helt galna efter att jag varit gravid och det var det enda som fungerade för mig. Kör så fortfarande för att vara på den säkra sidan även om jag tror att det blivit lite bättre.
    Förstörde mängder av kläder för det gick inte heller att få bort lukten ur plaggen.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (hromonellt)
    GalenMamma skrev 2024-02-09 15:44:05 följande:

Jag förstår att någon som är djupt deprimerad inte kan ta hand om sin hygien men jag har vid några (som tur är) enstaka tillfällen stött på människor som går till sitt arbete och luktar illa. 
    HUR kan du veta det? Vilken studie kan du hänvisa till som stödjer det påståendet?
  • Spucks

Nu vet jag inte vilket deo som är bra, men jag skulle recommendera att du tvättar dig några gånger under dagen i armhålorna (går snabbt i samband med ett toa-besök) och har med dig en liten deo i väskan som du kan använda efter tvättningen.
    Jag bor i Österrike och p
    å sommaren är det oftast extremt varmt (30+°) och då luktar jag oftast under axlarna några timmar in på dagen. Därför har jag köpt en liten spray deo att ha med mig i väskan under sommaren, så jag kan applicera deot lite oftare än bara på morgonen.

• Anonym (stinkisen)
    GalenMamma skrev 2024-02-09 15:44:05 följande:

Nja. Jag dushar varje morgon. Jag tvättar under armarna också på kvällen, då jag läst att antiperspirant verkar bättre på natten. Men jag tar på nytt på morgonen efter dush också. En gång i veckan använder jag The Ordinary syra under armarna också (den som är blodröd).

men tack för att du tog dig tid att svara !
  • Anonym (stinkisen)
    Anonym (tim) skrev 2024-02-09 10:40:37 följande:
    Kläder som man har närmast överkroppen (t ex t-shirt eller linne) ska bäras max 2-3 dagar innan man måste tvätta dem. En gång om man svettas i dem, t ex på sommaren eller om man tränar. Det går inte att vädra ur detta, den sunkiga lukten kommer fram omedelbart när man tar på sig dem igen.
    Själv tycker jag att kläder som bära närmast kroppen bara kan användas EN gång? Trosor, strumpor, och t-shirts/skjortor/blusar... 

Jag gör undantag för BH:ar, samt byxor/kjolar, koftor och blazers/kavajer - det som inte nuddar hud som avsöndrar mycket svett. Och dessa saker används inte två dagar i rad, snarare minst en vecka emellan då de behöver vädras ut.

• Anonym (Svettis)
    Anonym (stinkisen) skrev 2024-02-12 08:22:21 följande:
    Själv tycker jag att kläder som bära närmast kroppen bara kan användas EN gång? Trosor, strumpor, och t-shirts/skjortor/blusar... 

Jag gör undantag för BH:ar, samt byxor/kjolar, koftor och blazers/kavajer - det som inte nuddar hud som avsöndrar mycket svett. Och dessa saker används inte två dagar i rad, snarare minst en vecka emellan då de behöver vädras ut.

Det beror på vad man gör och vem man är. Jag som inte har armsvett ens utan deo kan utan problem ha samma top i tre dagar eller mer. Min man kan det absolut inte. Där är det tröjbyte och dusch varje dag som gäller. 
Svar på tråden Finns det bra deoderant? Vill kunna använda ärmlösa toppar!!