• Anonym (Dum)

    HUR FUNGERAR BREDBAND?

    Vet inte om det är jag som är dum... men måste man ha en router för bredband? Är inte det dyrt?

    Kollar på bredbandsval nu och blir inte klok på fiber, router osv. Jag vill ha billigt men pålitligt internet hemma! Men är rädd att fatta fel beslut.

    😔 Har bara internet på min mobil just nu...
    Vad har ni, vad betalar ni? 

  • Svar på tråden HUR FUNGERAR BREDBAND?
  • Skitstövel
    Anonym skrev 2024-02-09 19:18:30 följande:
    Är du helt yr i mössan eller? Vad är detta för yxskaft-svammel?

    "Det är en signal, som en parabol" (den är ju faktiskt HEEEELT obegriplig - vad menar du?!), "ett abbonnemang med bredband" ?!?!

    Och vad har gigabyte med saken att göra? Det finns väl ingen bredbandsleverantör som inte anger hastighet i gigabit?
    Du inser naturligtvis skillnaden faktorn 8?

    TS:
    Läs Mats inlägg.
    Väldigt givande och informativt inlägg som gav TS kött på benen. 
  • Skitstövel
    Anonym (Dum) skrev 2024-02-09 19:17:22 följande:

    Jo, att dela mobilens internet till daorn är det jag gjort men den har börjat strula. Kan inte dela hotspot längre  Funktionen verkar helt ha försvunnit på laptopen att hitta min mobil. :(


    Döp om Hotspoten och testa att ansluta igen. 
  • Anonym
    Skitstövel skrev 2024-02-09 19:25:04 följande:
    Väldigt givande och informativt inlägg som gav TS kött på benen. 
    Jag svarade inte TS. Jag svarade Mössan.
  • Anonym (Dum)

    Min mobil klarar att dela internet igen! Yay! :) Eller om det är datorn som hittat mobilen igen.. vad nu som var felet. Datorn slutade hitta wifi:et ett tag...

    Funderar dock på om det vore bra att skaffa router för att inte vara beroende av mobilens internet hemma, och att det kanske är mer kostnadseffektivt i längden...
    Svåra beslut... men ska kolla upp lite alternativ och tänka på det. 

  • Skitstövel
    Anonym (Dum) skrev 2024-02-09 19:38:02 följande:

    Min mobil klarar att dela internet igen! Yay! :) Eller om det är datorn som hittat mobilen igen.. vad nu som var felet. Datorn slutade hitta wifi:et ett tag...

    Funderar dock på om det vore bra att skaffa router för att inte vara beroende av mobilens internet hemma, och att det kanske är mer kostnadseffektivt i längden...
    Svåra beslut... men ska kolla upp lite alternativ och tänka på det. 


    www.bredbandsval.se/ 
  • Anonym (Dum)

    Jag har läst om olika leverantörer på bredbandsval... många gånger. Blir inte klokare..
    Vet inte vilket val som både är pålitligt och värt pengarna. 

    Jag har ju ett uttag för internet i väggen, så inga problem där. Där går det väl både att sätta in en internetsladd och sätta in en router, antar jag.

    Är bara så orolig att välja en sort som är för dyr för mina behov och min ekonomi.
    Hur många Megabit per sekund behöver jag liksom? Är det verkligen viktigt att det är jättesnabbt? 
    Det är så mycket att sätta sig in i, kanske ska jag bara blunda och välja något på måfå?

    Orkar inte min beslutsångest. 

  • Anonym (Mm)

    Börja med det lägsta, och prova om det känns bra. Skulle du tycka att det går för långsamt brukar det vara jätteenkelt att beställa en höjning (leverantören vill ju alltid sälja mer). Om man däremot vill sänka det så kan det vara en viss uppsägningstid.

  • Anonym (Dum)

    Om man väljer mobilt bredband, som alltså är en dosa man kan flytta på, då krävs ingen router alltså?

  • Anonym (Nin)

    Jag kan inte mycket om sådant här heller.
    Jag gjorde så att jag skaffade bredband via en leverantör (i mitt fall bahnhof) och köpte även routern via dem eftersom det var enklast så för mig. Det finns säkert billigare sätt men jag ville inte krångla.
    Routern kom hem, jag satte den i fiberuttaget och tryckte på ON-knappen.
    Sedan öppnade vi i familjen wifi på våra telefoner och datorer och skrev in lösenordet som står på routern.
    Klart!
    Betalar ca 500 kr i månaden (finns billigare även på bahnhof men vi behöver 250/250 då vi spelar och streamar mycket). Kommer inte ihåg vad routern kostade men det är ju en engångskostnad.

  • Core
    Anonym (Dum) skrev 2024-02-10 16:25:11 följande:

    Om man väljer mobilt bredband, som alltså är en dosa man kan flytta på, då krävs ingen router alltså?


    Om du kan, välj fiber istället även om du tycker att det är lite omständigt. Du betalar mindre för betydligt mer effekt, mobilt tar man bara om inga andra alternativ finns.
  • Core

    Börja med att ringa exempelvis Telia, fråga om de levererar internet. Då kan de i regel se om det skulle vara nån annan, så ringer du dit istället.

    Där får du hjälp med vad du behöver, det är rätt enkelt, man får lägga 30 minuter på att kolla i nån beskrivning, koppla in i väggen, så är du igång sen.

  • Anonym (Mats)
    Anonym (Dum) skrev 2024-02-10 15:26:45 följande:

    Jag har läst om olika leverantörer på bredbandsval... många gånger. Blir inte klokare..
    Vet inte vilket val som både är pålitligt och värt pengarna. 

    Jag har ju ett uttag för internet i väggen, så inga problem där. Där går det väl både att sätta in en internetsladd och sätta in en router, antar jag.

    Är bara så orolig att välja en sort som är för dyr för mina behov och min ekonomi.
    Hur många Megabit per sekund behöver jag liksom? Är det verkligen viktigt att det är jättesnabbt? 
    Det är så mycket att sätta sig in i, kanske ska jag bara blunda och välja något på måfå?

    Orkar inte min beslutsångest. 


    Har du ett uttag för internet i väggen så behöver du bara snacka med en tjänsteleverantör. Ring exempelvis till Tele2 och fråga ifall de kan leverera internet till din fastighet. De kommer sedan att förse dig med all utrustning som behövs (dvs trådlös router och kablar).

    Streamar du film ofta på flera skärmar, eller spelar tunga nätverksspel, så ska du ha snabb uppkoppling, minst 250 eller helst 1000. Är det vanlig surf som du är ute efter med lite videosamtal då och då, så räcker långsammare hastigheter, 100 brukar räcka långt för de flesta. 10 är dock för svagt för allt förutom enstaka email och strösurf.

    Kolla på nedanstående tabell för att få en känsla ungefär vad du behöver.

Svar på tråden HUR FUNGERAR BREDBAND?