• Anonym (Tufft)

    Ångest över hyreshöjningar

    Min hyra har gått upp orimligt mycket. Flyttade in i min lägenhet vid årsskiftet 2019/2020. Då låg hyran på strax över 6000. Sedan dess har de börjat debitera för varmvatten, sedan lade de på moms på varmvattnet (aldrig hört något liknande), sen har det varit hyreshöjning efter hyreshöjning (ibland två ggr på ett år). Min senaste faktura var på nästan 8000 kr. 

    Är det meningen att man bara ska acceptera det här? Hur blev det här normalt?

    Jag kan inte arbeta heltid. Jag går in i väggen. Att arbeta 75-80% har fungerat bättre för mig. 

  • Svar på tråden Ångest över hyreshöjningar
  • Anonym (Mja)

    Jag såg nu att din hyreshöjning har pågått under fyra år, inte två.
    Då har du nästan kommit billigt undan.

  • Anonym (MR klister)

    Nej inget kul det där, min hyra gick upp 1300 per den förste januari i år.

  • Anonym (Jaa)
    Anonym (Q) skrev 2024-02-12 09:58:55 följande:
    Även hyresbolag har lån, det är du väl medveten om när du hyr? Dvs du väljer själv var du vill bo. 

    Så när räntorna går upp då höjs hyrorna också. 
    Precis så är det, och även hyresgäster kommer få betala för detta eftersom hyresvärden knappast tänker stå för den kostnaden av ren godhet. 

    Det är bara att räkna med betydligt högre hyreshöjningar. 

    2000 är ändå inte i närheten av vad brf-innehavare har fått i ökade utgifter. 

    Här har avgiften höjts med 10% förra året och 20% detta året.

    Lägg därpå räntan som har fördubblats. 

    Det är tufft för alla och hyresgäster kommer inte vara undantagna oavsett inkomst. 
  • Sunflora
    Anonym (Mia) skrev 2024-02-12 07:53:58 följande:

    Jo, det är förståeligt att det är jobbigt när bostadskostnaden stiger. Men jämför då med att betala 8000kr mer per månad i enbart räntekostnad som t ex jag gör. Det är pressande. Med tanke på ränteläget så är din höjning inte stor, för mig hade det varit en enorm lättnad att bara ha din höjning. Det hjälper kanske inte dig men bara för att få ett annat perspektiv.


    Räntan kommer gå ner och då får vi i hyresrätt inte billigare hyra. 
  • Anonym (C)
    EnAnonumius skrev 2024-02-12 09:21:56 följande:
    Var i TrådStarten skriver TS att hon har en bostadsrätt och tagit lån?
    Förlåt, jag avsåg citera anonym(Em). 
  • LÄKerolen

    Såna här inlägg gör en så glad, att man inte hyr eller har lån! Din hyra kommer förmodligen fortsätta uppåt såhär varje år, antingen flyttar du eller så får du jobba 100%, man kan tyvärr inte vara bekväm av sig nu

  • Agda90
    Anonym (C) skrev 2024-02-12 08:17:23 följande:
    Buhu. Det är dina lån som kostar som du själv valt och tagit höjd för. Det är inte månadsavgiften som är 16k, eller hur?
    Ska hyresvärden skita fram pengarna när deras räntekostnader ökar då? Det blir hyreshöjning. 
  • Anonym (C)
    Agda90 skrev 2024-02-12 12:32:23 följande:
    Ska hyresvärden skita fram pengarna när deras räntekostnader ökar då? Det blir hyreshöjning. 
    Tror du att anonym(Em)s månadskostnad är 16k?
  • Anonym (buhu)
    Agda90 skrev 2024-02-12 12:32:23 följande:
    Ska hyresvärden skita fram pengarna när deras räntekostnader ökar då? Det blir hyreshöjning. 
    Skillnaden är att när räntorna går ner sänks inte hyresgästernas boendekostnader.
  • Anonym (Love)

    Det är väl helt normalt att betala moms på vatten? Varför skulle det inte vara moms på det? 

  • Anonym (Liv)

    Jag förstår att det är tufft för många men en ökning av boendekostnaden på 2000 kr på fyra år är inte så ovanligt eller ens så mycket i dagens läge. Rimligtvis har du fått lite löneökning under den tiden också. Men det är inte heller självklart att man klarar sig på sin lön på 75%. Det är därför de flesta jobbar heltid.

  • Anonym (Jaa)
    Sunflora skrev 2024-02-12 10:53:15 följande:
    Räntan kommer gå ner och då får vi i hyresrätt inte billigare hyra. 
    Nej och det är därför era höjningar är betydligt mer modesta än våra. 

    Hur det än blir kommer inte hyresvärden att stå för några extra kostnader utan de tas ut på hyresgästerna. 
  • Sunflora
    Anonym (Jaa) skrev 2024-02-12 13:31:58 följande:
    Nej och det är därför era höjningar är betydligt mer modesta än våra. 

    Hur det än blir kommer inte hyresvärden att stå för några extra kostnader utan de tas ut på hyresgästerna. 
    Där jag bor har vi fått en hyreshöjning på 10% för tredje året i rad, året innan hade vi stambyte och hyran höjdes med 1500 kronor i samband med det. Min hyresvärd tar ut miljarder i vinst så det finns pengar så det räcker och blir över precis som privatpersoner bör även hyresvärdar lägga undan inför sämre tider. 
  • Anonym (Trist)
    Där jag bor har vi fått en hyreshöjning på 10% för tredje året i rad, året innan hade vi stambyte och hyran höjdes med 1500 kronor i samband med det. 

    Skulle vi få renoverat (kök och bad från -92) skulle jag inte säga emot höjningar men när det inte blir några förbättringar alls är det bra surt Besked om årets höjning kommer vilken dag som helst.
    Ts, dina höjningar är snäppet högre än vad våra har varit hittills men förmodligen inte värst.
  • Anonym (Göran.)
    Anonym (buhu) skrev 2024-02-12 12:37:23 följande:
    Skillnaden är att när räntorna går ner sänks inte hyresgästernas boendekostnader.
    Om hyresgästföreningen förhandlar skickligt så argumenterar de för mycket låg Höjning pga ränteläget osv. 
  • Sunflora
    Anonym (Trist) skrev 2024-02-12 16:12:21 följande:
    Där jag bor har vi fått en hyreshöjning på 10% för tredje året i rad, året innan hade vi stambyte och hyran höjdes med 1500 kronor i samband med det. 

    Skulle vi få renoverat (kök och bad från -92) skulle jag inte säga emot höjningar men när det inte blir några förbättringar alls är det bra surt Besked om årets höjning kommer vilken dag som helst.
    Ts, dina höjningar är snäppet högre än vad våra har varit hittills men förmodligen inte värst.

    Jag vet att det finns folk som har det värre, mina tankar går ut till alla fattigpensionärer, studenter, de som är sjukskrivna eller inte kan jobba pga funktionsnedsättning.


    I köket bytte de kran det var allt, ingen övrig renovering. Badrummet var bara 5 år gammalt och helkaklat istället blev det någon plasthistoria, de tog bort badkaret och gjorde utrymmet en kvadratmeter mindre. Vi hade en separat toa också som togs bort och gjordes om till garderob. Jag hade betalt 1500 kronor/månad för att ha kvar det som det var förut. 


     

  • Anonym (Trist)

    Sunflora, det var ingen höjning av standard direkt. 

Svar på tråden Ångest över hyreshöjningar