• sjumilakliv77

Rakfinnar

Hej jag är 27 år gammal man och har fortfarande problem med rakfinnar. Använder dagligen ansiktskräm och har flera olika typer av serum som även används dagligen. Ansiktstvätt med återfuktande funktion. Prövat allt men varje gång jag rakar mig så blir det såhär. Mina redskap till rakningen är gilette labs och nivea shaving gel. Har även en Philips rakmaskin men resultaten är detsamma, alltid massa rakfinnar. Desto djupare desto värre, vilket är irriterande då jag gillar en djup och fin rakning. Prövat olika tekniker med varm handduk innan, raka medhårs sen mothårs. Börjar tappa hoppet med detta och kanske får inse att min hud inte vill bli rakad. Tips?

• Svar på tråden Rakfinnar
  • Anonym (Hudterapeuten)

Hej! 

den vanligaste orsaken till rakfinnar är inåtväxta hårstrån. Detta uppstår i samband med att du rakar dig mothårs. Även smutsiga redskap kan vara en stor bov i att finnar uppstår, då smuts och orenheter får en chans att träna in djupt i huden. 

När du rakar dig använder du mycket produkter på huden och detta kan orsaka en obalans, något som i sin tur leder till inflammationer = finnar. Jag skulle börja med att rensa badrumsskåpet ordentligt och investera i dermatologiska och parfymfria produkter istället. Det är också viktigt att huden och redskap är rena INNAN rakning. 

Har du kraftiga strån, vilket jag anser att du har, är risken för inflammationer större. Det krävs tuffare tag mot huden vid rakning och detta orsakar inflammation. Mitt tips är att raka på väl rengjord hud, byt ut dina produkter och se till att stänga porerna direkt efter rakningen med iskallt vatten. 

• sjumilakliv77

Tack för ditt svar. Har du några tips på bra dermatologiska produkter?  

Anonym (Hudterapeuten) skrev 2024-02-13 09:57:39 följande:

Hej! 

den vanligaste orsaken till rakfinnar är inåtväxta hårstrån. Detta uppstår i samband med att du rakar dig mothårs. Även smutsiga redskap kan vara en stor bov i att finnar uppstår, då smuts och orenheter får en chans att träna in djupt i huden. 

När du rakar dig använder du mycket produkter på huden och detta kan orsaka en obalans, något som i sin tur leder till inflammationer = finnar. Jag skulle börja med att rensa badrumsskåpet ordentligt och investera i dermatologiska och parfymfria produkter istället. Det är också viktigt att huden och redskap är rena INNAN rakning. 

Har du kraftiga strån, vilket jag anser att du har, är risken för inflammationer större. Det krävs tuffare tag mot huden vid rakning och detta orsakar inflammation. Mitt tips är att raka på väl rengjord hud, byt ut dina produkter och se till att stänga porerna direkt efter rakningen med iskallt vatten. 

• Anonym (Hudterapeuten)
    sjumilakliv77 skrev 2024-02-13 11:30:39 följande:

Tack för ditt svar. Har du några tips på bra dermatologiska produkter?  

Dermalogica har ett alldeles utmärkt sortiment för ansiktsvård. Satsa på en cleansing gel och en lugnande ansiktskräm. En djuprengörande ansiktsmask med lera kan använda med jämna mellanrum. Söker du en rakgel är Dermosil produkterna bra och i bra prisklass! 

Ett tips på vägen! När vi byter ut hudvård Är det inte alltid vår hud hänger med i svängarna. Därför kan du till en början uppleva mer besvär innan det lägger sig. Kom ihåg att inte överarbeta huden. Serum lägger du på innan ansiktskräm, men undvik tjocka eller oljiga produkter för att inte riskera rester på huden som kommer in vid rakning. 

Svar på tråden Rakfinnar