• Anonym (Fundersam)

Vad fick ni för efterkontroll av lunginflammation?

Jag gjorde lungröntgen och hade lunginflammation. Som uppföljning rekommenderas datortommografi då den ger bättre bilder. Jag har hört att man inte brukar göra röntgen ens.

Så jag undrar vad för kontroller ni som haft lunginflammation fått göra och varför den kontrollen?

Har någon av er gjort datortommografi efteråt och har ni isådanafall fått veta varför? Å vad har anledningen varit?

Min lunginflammation har gått över enligt klinisk undersökning och jag mär bra nu, mem rekommenderas ändå röntgen (dt) för att kolla upp. Är det vanligt? 

• Svar på tråden Vad fick ni för efterkontroll av lunginflammation?
  • Anonym (Fundersam)

Ingen läkare eller röntgenläkare / vårdpersonal här som vet hur man resonerar?

• Lynx123

Varför gjorde röntgen i första taget? Det görs väl inte vid alla lunginflammationer? Togs några andra prover i samma veva? 

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (Fundersam) skrev 2024-02-14 18:00:04 följande:

Ingen läkare eller röntgenläkare / vårdpersonal här som vet hur man resonerar?

Jag har haft lunginflammation två gånger, ena gången dubbelsidig och då var jag riktigt, riktigt sjuk. Tålde inte sulfan jag fick heller och blev bara ännu sämre.
    Min ena son har också haft det.

Ingen av oss har gjort någon röntgen efteråt.
  • Anonym (Fundersam)

Kan inte citera av någon anledning.
    Svar på frågan: varför gjordes lungröntgen? Det Frågaade jag min vc också och de sa det gör vi alltid typ. Inga andra prover än sänkan o näsprov togs 

Ni som skriver att ni haft lunginflammation har ni inte fått göra lungröntgen?

• Anonym (Fundersam)

Vet någon hur man kan få svar från röntgenläkare direkt?

• Friger

Nej är det korta svaret. Har haft flera lunginflammationer och blivit inlagd en gång pga det.

Jag har en lungsjukdom som gör mig mer mottaglig. Numera får jag vaccin mot det.

• Friger
    Anonym (Fundersam) skrev 2024-02-14 18:20:28 följande:

Kan inte citera av någon anledning.
    Svar på frågan: varför gjordes lungröntgen? Det Frågaade jag min vc också och de sa det gör vi alltid typ. Inga andra prover än sänkan o näsprov togs 

Ni som skriver att ni haft lunginflammation har ni inte fått göra lungröntgen?

När jag blev inlagd gjorde de lungröntgen pga lunginflammation. Inte annars. Som du sa, sänkan, hosta blod -> Antibiotika -> löser problemet.

Kan tilläggas att mina lungproblem startade med en långdragen lunginflammation i min ungdom. Tror personligen att lungorna blev skadade då. För ända sedan dess har jag haft problem med ihållande hackhosta. Den borde ha blivit behandlad.

Idag är mina lungor ganska paj, förra året så genomgick jag 6st CT och så gick de in i mina lungor manuellt när jag var vaken. Äter mängder med mediciner.

Dvs har barnet besvär efteråt, ge inte upp. Jag sökte mängder av gånger men blev avfärdad varje gång eftersom hackhostan syntes mest efter förkylning och försvann tills dess man fick tid hos doktorn. Det var väldigt synd.

• Anonym (Lungröntgen)

Det bästa är nog om du frågar din läkare om varför. Så får du ju veta. Jag (som gjorde lungröntgen 3 gånger ) kan Inte riktigt minnas varför. Tyckte ändå det kändes okej att dom tog det på allvar och följde upp. Lunginflammation är ingen lek. 

• Anonym (Fundersam)
    Friger skrev 2024-02-14 19:18:00 följande:
    När jag blev inlagd gjorde de lungröntgen pga lunginflammation. Inte annars. Som du sa, sänkan, hosta blod -> Antibiotika -> löser problemet.

Kan tilläggas att mina lungproblem startade med en långdragen lunginflammation i min ungdom. Tror personligen att lungorna blev skadade då. För ända sedan dess har jag haft problem med ihållande hackhosta. Den borde ha blivit behandlad.

Idag är mina lungor ganska paj, förra året så genomgick jag 6st CT och så gick de in i mina lungor manuellt när jag var vaken. Äter mängder med mediciner.

Dvs har barnet besvär efteråt, ge inte upp. Jag sökte mängder av gånger men blev avfärdad varje gång eftersom hackhostan syntes mest efter förkylning och försvann tills dess man fick tid hos doktorn. Det var väldigt synd.
    Oj, varför så många CT?

Går det inte att underdöka lungor med ultraljud eller magnetröntgen?
  • Friger
    Anonym (Fundersam) skrev 2024-02-14 19:37:47 följande:
    Oj, varför så många CT?

Går det inte att underdöka lungor med ultraljud eller magnetröntgen?
    Mina lungor är skadade, jag fick blödningar som gav fläckar stora som en mattallrik på buken, de misstänkte lungcancer. Därav så många CT och att de gick ner manuellt. Visade sig att jag antagligen inte har det.

Ingen aning om vad för andra tekniker som finns.

Men jag har ärrbildningar, förstörda lungblåsor och kroniska problem med inflammation i lungorna. Tar 3st olika sprayer och div mediciner för det.

Hade förmodligen gått att undvika om jag fått rätt behandling från början. Antagligen så blir du friskt och kan lägga det bakom dig. Men skulle det vara fortsatta problem, ligg på som en igel.
  • Anonym (Fundersam)

Går tydligen inte att citera men en skrev fråga läkare. Jag har frågat flera ggr men får bara svar att jag kan göra som jag vill men detta är röntgenläkares rekommenderation. Hur kan rlntgenläkare rekommendera en undersökning utan förklaring? Ok en vanlig lungröntgen att se att lunginflammationen gått över men att rekommendera en CT utan förklaring är ju jättekonstigt och att läkare inte heller vill ta reda på varför.

Blir helt förvirrad 

• Anonym (Hej)

Ingen alls, fick medicin att hämta ut på apoteket sen hej  då. 

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (Hej) skrev 2024-02-15 05:36:49 följande:

Ingen alls, fick medicin att hämta ut på apoteket sen hej  då. 

Önskar jag haft d så, blur bara orolig av en massa kontroller. 
  • Anonym (Ego)

Jag tror inte att du har något att oroa dig för. De vill säkert bara kolla att allt har läkt ordentligt och datortomografi är det mest exakta sättet att göra det på. Hoppas att du får göra tomografin snart så att du slipper oroa dig mer 

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (Ego) skrev 2024-02-15 09:55:42 följande:

Jag tror inte att du har något att oroa dig för. De vill säkert bara kolla att allt har läkt ordentligt och datortomografi är det mest exakta sättet att göra det på. Hoppas att du får göra tomografin snart så att du slipper oroa dig mer 

Det är svårt att inte oroa sig eftersom man inte rekommenderar en datortomografi om det inte finns anledning, vad jag vet iallafall. Det är ju en mycket starkare stråldos än vanlig röntgen och uppenbarligen så gör folk inte els röntgen när de får lunginflammation... :(
  • Anonym (Ego)
    Anonym (Fundersam) skrev 2024-02-15 10:01:12 följande:
    Det är svårt att inte oroa sig eftersom man inte rekommenderar en datortomografi om det inte finns anledning, vad jag vet iallafall. Det är ju en mycket starkare stråldos än vanlig röntgen och uppenbarligen så gör folk inte els röntgen när de får lunginflammation... :(
    Såklart att det känns oroligt men samtidigt så himla bra att de är noggranna. Jag tror att det är för att kolla läkningen. Har du några förhöjda eller för låga värden på något annat?
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Ego) skrev 2024-02-15 11:43:28 följande:
    Såklart att det känns oroligt men samtidigt så himla bra att de är noggranna. Jag tror att det är för att kolla läkningen. Har du några förhöjda eller för låga värden på något annat?
    Nejj helt frisk annars o har aldrig haft lunginflammation förr så varför denna extrema kontroll undrar jag. Inga andra prover togs nör jag hade lunginflammation o läkaren sa att den inte var så farlig...
Svar på tråden Vad fick ni för efterkontroll av lunginflammation?