• Anonym (Hypokondrikern)

Läser ni era journaler efter läkarbesök?

Jag lusläser journalen och anteckningarna, kollar blodprover och googlar vad det innebär. Blur rädd när det är stjärnos som visar avvikande värden trots att läkaren sagt att det var bra prover. 

Blir trött på mig själv då jag vet att detta triggar oro. Har allmänt rädsla och hypokondri sen ungdom. Är nu 45 och rycker jag blivir bättre men faller in i oron när jag fått något besvär.

Hur gör ni? Lyssnar ni bara på doktorn eller "dubbelkollar" ni allt som jag för säjerhets skull? 

• Svar på tråden Läser ni era journaler efter läkarbesök?
  • Anonym (Japp)

Jag läser alltid mina och barnens journaler. Mer än en gång har det hänt att uppgifter i journalen inte överensstämt med vad jag sagt. Vid ett tillfälle gjorde det att jag inte fick ut ersättning från min försäkring, sen läkaren skrivit in vänster istället för höger i journalen (det var på den tiden man inte kunde se sin journal, så jag hade ingen möjlighet att rätta upp det i tid). Vi upptäckte också att en läkare på akuten hittat bakterier och blod i barnets urin och i journalen uppmanat oss att söka vårdcentral så snart som möjligt. Ingen hade hört av sig från akuten om detta. 

Men jag dubbelkollar inte på grund av hypokondri, utan för att det så ofta varit något som inte stämt. 

• Anonym (Love)

Jag läser alltid min journal. tycker att det är lite roligt. 

Det låter ju dock som att du inte borde göra det då det triggar en massa oro hos dig. 

• Anonym (Mje)

Jag har nästan slutat kolla, av samma skäl som gjort att föregående skrbent alltid kollar. Det är generellt så mkt fel och missar att jag inte orkar dra allt mot vården hela tiden  i rädsla att bli sedd som problematisk.

det har stått fel antal frakturer på mig, fel uppgifter om vad för undersökningar som gjorts, fel saker som jag absolut inte sagt etc. Orkar inte med stressen att kolla vad för fel det blir varje gång liksom.

• Anonym (Herakles)

Läser inte...för läskigt!!!

• Mrs Moneybags

Jag läser allting noga, men jag har inte hypokondri eller hälsoångest, så för mig är det bara fakta och data som jag kollar. Försöker vara en upplyst och medveten patient. 

Jag blir inte orolig av avvikande värden om min läkare har sagt att det är okej. 

Har en mycket lång och diger journal och ibland går jag tillbaka och läser kanske en operationsberättelse eller liknande för att jag har glömt bort saker. 

Om du inte mår bra av att läsa journalen så sluta med det. Hur mycket man än läser kan man inte tolka den på samma sätt som en läkare. Känn dig trygg i att din läkare har koll och var glad att du mår bra (om du mår bra). Du kanske kan börja med att läsa lite mer sällan? 

• Anonym (m)

Jag läser, men det är mest för att jag har ett genuint intresse för sjukdomar, och vill veta mer om min kropps mående. Inte för att jag är hypokondriker.

• Anonym (U)

Jag läser vad psykologen skrivit. Tyvärr så skriver hon mest vad vi gjort och inget intressant. 

Svar på tråden Läser ni era journaler efter läkarbesök?