• SonjaElizabeth

    Hur tar ni medicin på helger

    Hej!
    Jag äter duloxetin (antidepressiv medicin) som jag vill ta tidigt på morgonen. Upplever annars att sömnen påverkas negativt vilket läkaren varnade om.

    I nuläget tar jag min medicin kl. 11.00. Varför då? Jo, vid den tiden är jag alltid uppstigen oavsett veckodag. (Sover generellt längre på helger än veckodagar).

    Men! Om jag nu vill börja ta medicinen tidigare än 11, hur gör jag de dagar jag har sovmorgon?

    Hur gör ni andra som tar medicin på morgonen? Ställer ni ändå ett alarm tidigt på morgonen, tar er medicin, och sedan somnar om (om det är helg och sovmorgon)?

  • Svar på tråden Hur tar ni medicin på helger
  • Dexter dot com

    Jag skulle absolut ställa klockan och ta min medicin i tid så den inte påverkar min nattsömn negativt.
    Vad jobbar du med och vilka tider ?

  • Freddie K

    Jag tar alltid min medicin på morgonen. Jag ska ta den vid 08:00 egentligen, men jag brukar vara uppe innan 05:00 varje morgon, oavsett om jag är ledig eller inte. Det gör dock att jag blir så trött vid den här tiden och jag går och lägger mig tidigt.

    Mitt råd till dig är att ställa klockan så att du tar medicinen samma tid varje dag. På så sätt så vänjer sig kroppen vid det med och sömnen kommer inte att påverkas lika mycket.


    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • mammabitch

    Det är ok att inte alltid ta de flesta läkemedel på exakt samma tid, det som han hända är ev lite huvudvärk eller andra obehag, men det brukar inte komma med endast någon timmes försening. Du kan alltså t.ex. ta läkemedlet vid 9 på vardagar och 11 på helgerna  så länge du har rutiner eller andra knep för att komma ihåg att ta din dos.

    Sen är det inte heller alla som får påverkad nattsömn, vissa väljer faktiskt att ta läkemedlet på kvällen  eller dela upp dosen för att miska biverkningar, men det märker du ju själv hur du reagerar .

Svar på tråden Hur tar ni medicin på helger