• En glad tjej

Fler som kommer leva som särbos i många år?

Kvinna, 45, möter man, 46. Med i bagaget finns totalt fem barn i olika åldrar (10-17). Kvinnan och mannen är kära och vill ha en framtid tillsammans men inser att flytta ihop är inget alternativ pga barnen (önskemål från vissa om att inte bli en del av en ny familj). Så, de lever som särbos och saknar varandra mycket men försöker ses några dagar i veckan. Fler som är i denna sits? 

• Svar på tråden Fler som kommer leva som särbos i många år?
  • Anonvm

Särbo är det ultimata, personligen kommer jag aldrig satsa på att dela livet fullständigt med någon annan igen....

• En glad tjej
    Mackan1978 skrev 2024-02-18 20:37:22 följande:

Hue upplever du det att bo isär? Tänker ni flytta ihop när barnen har flugit ut? 

Det fungerar bra, dock saknar jag honom mycket när vi inte ses så ofta. Men, vi tröttnar ju inte på  varandra i första taget och har exempelvisaldrig blivit ovänner.. Ja, vi vill bo tillsammans sen och kanske flyttar jag in hos honom när mina barn flyttat hemifrån. 
  • Mandel
    Anonvm skrev 2024-02-18 22:25:25 följande:

Särbo är det ultimata, personligen kommer jag aldrig satsa på att dela livet fullständigt med någon annan igen....

Jag är helt på din linje dock med en reservation då man aldrig ska säga aldrig.

Har inte funnits på världskartan att flytta ihop med någon så länge någon av sönerna bor hemma och är otroligt skeptisk till att någon får komma in i mitt hem och jag är är även skeptisk till att jag skulle vilja lämna mitt perfekta hem för en karls skull...

Även om drömmen så klart är att hitt en man som jag skulle känna att det funkade att bo tillsammans med utan att vara livrädd för att jag ska hamna i städ och gnällfällan igen.
    Dock har ingen hittills levt upp till det.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • BeautifulLiz
    En glad tjej skrev 2024-02-18 20:19:22 följande:
    Det låter supermysigt! 
    Ja, det är det.

Visst, ibland kommer känslan att det vore fint att bo ihop. Men som sagt, det blir nog svårt att lösa.
    Det finns ju också en trygghet i att ha sitt eget, livet kommer ju liksom inte med några garantier.
    Jag är inte en blå flodhäst på riktigt.
  • Limajo
    En glad tjej skrev 2024-02-18 20:14:49 följande:

Kvinna, 45, möter man, 46. Med i bagaget finns totalt fem barn i olika åldrar (10-17). Kvinnan och mannen är kära och vill ha en framtid tillsammans men inser att flytta ihop är inget alternativ pga barnen (önskemål från vissa om att inte bli en del av en ny familj). Så, de lever som särbos och saknar varandra mycket men försöker ses några dagar i veckan. Fler som är i denna sits? 

Om ni ungås mycket med barnen så alla lär känna varandra ordentligt kanske den där önskan om att inte bli del av ny familj ebbar ut efter en tid. 

Själv skulle jag har svårt med ett sånt upplägg över så pass lång tid. Jag vill komma hem till, somna och vakna med mannen i mitt liv.

• Tukt
    En glad tjej skrev 2024-02-18 20:14:49 följande:

Jag vet egentligen inte vad du vill diskutera. Men det verkar som att du tycker upplägget inte är så kul.
    Men då tänker jag att alternativet är betydligt sämre. Men en ny familjebildning där ingen liksom är nöjd med något. Och att förmodligen er kärlek rostar sönder på en "kvart" i den miljön.
    Så försök vara glad för det ni har! Skrattande
  • En glad tjej
    Limajo skrev 2024-02-19 11:40:38 följande:

Om ni ungås mycket med barnen så alla lär känna varandra ordentligt kanske den där önskan om att inte bli del av ny familj ebbar ut efter en tid. 

Själv skulle jag har svårt med ett sånt upplägg över så pass lång tid. Jag vill komma hem till, somna och vakna med mannen i mitt liv.

Barnen är nummer ett i alla lägen, det spelar ingen roll att jag önskar somna och vakna upp med mannen i mitt liv varje dag, mina barns behov går före. Mina barn är stora, den äldsta fyller snart 18 och har specifikt uttryckt att hon inte vill tvingas flytta ihop med någon och jag respekterar henne. Hon har diagnoser och behöver mycket egen tid och framförallt lugn och ro vilket hade varit svårt om vi alla bott ihop. Hon kommer troligtvis flytta hemifrån inom några år då hon läser praktisk linje på gymnasiet. Jag är inte helt säker på om jag hade orkat "börja om" igen med intensiva barn så det är bara bra att vi väntar tills hans barn är äldre och förhoppningsvis lugnare.
  • En glad tjej
    Tukt skrev 2024-02-19 11:45:13 följande:
    Jag vet egentligen inte vad du vill diskutera. Men det verkar som att du tycker upplägget inte är så kul.
    Men då tänker jag att alternativet är betydligt sämre. Men en ny familjebildning där ingen liksom är nöjd med något. Och att förmodligen er kärlek rostar sönder på en "kvart" i den miljön.
    Så försök vara glad för det ni har!  // Skrattande
    Jag är jätteglad över att jag har träffat honom men saknar honom mycket. 
  • Ascendere
    En glad tjej skrev 2024-02-19 12:04:51 följande:
    Jag är jätteglad över att jag har träffat honom men saknar honom mycket. 
    Fattar känslan. 
    Fint att ni båda prioriterar barnen och deras behov. Har sett på nära håll hur det lätt kan bli annars. 
    Ett sätt att tänka kan vara att du saknar honom betyder att du älskar honom. 
    Det man inte saknar blir det lätt att man börjar ta för givet istället, så på ett sätt tror jag att relationen faktiskt kan stärkas av att ni inte bor tillsammans - tänker att båda kommer anstränga sig mer för att det ska bli bra när ni ses. 
     Blir säkert mindre friktion er emellan när ni inte går omkring och nöter på varandra i vardagen. 
  • En glad tjej
    Ascendere skrev 2024-02-19 12:52:39 följande:
    Fattar känslan. 
    Fint att ni båda prioriterar barnen och deras behov. Har sett på nära håll hur det lätt kan bli annars. 
    Ett sätt att tänka kan vara att du saknar honom betyder att du älskar honom. 
    Det man inte saknar blir det lätt att man börjar ta för givet istället, så på ett sätt tror jag att relationen faktiskt kan stärkas av att ni inte bor tillsammans - tänker att båda kommer anstränga sig mer för att det ska bli bra när ni ses. 
     Blir säkert mindre friktion er emellan när ni inte går omkring och nöter på varandra i vardagen. 
    Du har rätt, vi anstränger oss för att det ska bli så bra som möjligt när vi ses. Vi har aldrig varit ovänner och vi behöver inte bråka om vem som ska göra vad. På onsdag ska jag bjuda honom och hans kids på middag hemma hos mig, det ska bli mysigt.
  • Ascendere
    En glad tjej skrev 2024-02-19 12:58:52 följande:
    Du har rätt, vi anstränger oss för att det ska bli så bra som möjligt när vi ses. Vi har aldrig varit ovänner och vi behöver inte bråka om vem som ska göra vad. På onsdag ska jag bjuda honom och hans kids på middag hemma hos mig, det ska bli mysigt.
    Låter supernice! Exakt sådär skulle jag sätta upp mitt liv om jag fick göra om 
  • Limajo
    En glad tjej skrev 2024-02-19 12:04:03 följande:
    Barnen är nummer ett i alla lägen, det spelar ingen roll att jag önskar somna och vakna upp med mannen i mitt liv varje dag, mina barns behov går före. Mina barn är stora, den äldsta fyller snart 18 och har specifikt uttryckt att hon inte vill tvingas flytta ihop med någon och jag respekterar henne. Hon har diagnoser och behöver mycket egen tid och framförallt lugn och ro vilket hade varit svårt om vi alla bott ihop. Hon kommer troligtvis flytta hemifrån inom några år då hon läser praktisk linje på gymnasiet. Jag är inte helt säker på om jag hade orkat "börja om" igen med intensiva barn så det är bara bra att vi väntar tills hans barn är äldre och förhoppningsvis lugnare.
    Men vad är då problemet om även du inte är så sugen på att flytta ihop? 
  • En glad tjej
    Limajo skrev 2024-02-19 14:11:55 följande:
    Men vad är då problemet om även du inte är så sugen på att flytta ihop? 
    Problemet är att jag saknar honom och gärna hade träffats oftare. Jag vill flytta ihop, någongång.
Svar på tråden Fler som kommer leva som särbos i många år?