• Förvirrad 89

Hur/när visste ni att ni ville skiljas? Hur dåligt skall man må?

I snart två år har jag dagligen gått i grubblerier kring om jag skall lämna min man eller inte. I ena stunden känns det självklart att inte spilla mer tid i en relation där jag inte mår riktigt bra, i andra känner jag mig tokig som ens tänker tanken att lämna något som på många sätt ändå fungerar.

Vi är i 35 års åldern, varit tillsammans i 13 år, bra jobb, ett hus, inga barn (jag har valt att avvakta då jag vill känna mig säkrare på att det är rätt). Initialt störtkära med passionerat sexliv. Detta kom dock av sig efter ett snedsteg från makens sida precis i början av relationen. Jag valde då att förlåta och gå vidare eftersom jag verkligen var kär men sexuellt återhämtade vi oss inte riktigt då jag har svårt att ge mig hän utan full tillit.

Åren har präglats av ganska mycket bråk och hårade och hårdare ord från mannens sida (kallar mig värdelös, dum i huvudet, idiot etc). Jag har försökt förklara hur det sårar och skadar kärleken, velat gå i terapi etc men han har menat att allt är bra och det är jag som förstorar saker. 

Vidare har han prioriterat sitt arbete högt och jag har varit ensam många kvällar och helger. Bitvis har jag hittat andra saker att göra på egen hand vilket har fått det som att kännas som vi levt lite parallella liv. 

Det är nu 1,5 år sedan vi hade sex över huvud taget, man vänjer ju sig men det känns tråkigt när vi är så unga. Min man vill men jag känner att attraktionen inte finns där. Jag längtar efter passion och ömhet men får rysningar av att ens tänka på min man på ett sexuellt sätt.

Så långt låter det förstås som ett lätt beslut att ge upp relationen. Men det finns också mycket som är otroligt fint och bra. Han älskar mig verkligen, är otroligt omtänksam, ger dagligen komplimanger, ställer intresserade frågor, fixar saker för oss i hemmet (upplever att vi är helt jämställda), han pressar mig inte till sex trots att jag förstår att det är jobbigt för honom att jag inte vill ha det. Livet tillsammans innefattar ett väldigt rikt socialt liv, en god ekonomi med resor, middagar etc. Han är också ett jättestöd för mig i mitt arbetsliv. Även om vi inte har sex så kan vi gosa, sova nära, kramas etc vilket är supermysigt. Han är på många sätt allt det jag letat efter i en relation.

MEN det långvariga negativa har på något vis gjort att attraktionen för honom är borta. Jag älskar honom men det känns inte som jag är kär. Han har nu sedan några månader tillbaka accepterat terapi och insåg där hur illa han betett sig. Han gör allt för att reparera skadan, bråken har i princip upphört, vi har en mer civiliserad ton hemma. Han jobbar mindre och han gör ständigt massa romantiska och stöttande saker. Trots allt detta känner jag inte någon attraktion. Jag vill inget hellre än vara kär och vilja ha intimitet med honom, men min kropp och hjärna är inte intresserad. Vill gärna ha familj och barn men just nu tänker jag att enda sättet med honom är insemination eller IVF... Kan man vänta tills attraktionen kommer tillbaka? Och tänk om den aldrig gör det? Är även i en ålder där jag inte har massa år att vänta med familjebyggandet, samtidigt som jag verkligen tror att han hade blivit en underbar pappa och allt i vårt liv är uppbyggt för att ha en familj tillsammans. 

Blir tokig av ältandet, mycket är bra, mycket är dåligt. Men är det tillräckligt dåligt? Har inte alla relationer svårigheter? Varför skulle de jag har nu vara svårare än de jag kanske skulle ha i en annan realtion.

Hur vet man när det är dags att ge upp? Ni som har fattat beslutet att lämna, hur dåligt mådde ni för att känna att ett uppbrott skulle göra livet bättre? Hur länge funderade ni? Hur känns det efteråt?

Tacksam för kloka råd, för jag känner mig riktigt lost just nu...

• Svar på tråden Hur/när visste ni att ni ville skiljas? Hur dåligt skall man må?
  • Tilolo
    Förvirrad 89 skrev 2024-02-21 23:01:05 följande:
    Usch ja, det är slitsamt att tassa på tå, få höra att man gör fel men att han minsann gör allt han kan för att det skall vara bra. Jag vet inte längre vem av oss som har "rätt"... Och om jag är så himla förfärlig kanske jag gör klokast i att stanna, för han står ju ändå ut, trots avsaknad av sex och att han ofta tycker att jag gör och säger fel.

Det går verkligen fram och tillbaka. Det kan vara timmar/dagar av mörker då det känns helt meningslöst att fortsätta. Men sen har man en mysig stund framför TVn och kanske pratar om något intressant. Då känns det ju helt knäppt att ge upp det tillsammans med hemmet, allt det sociala, ekonomiska etc... Så svårt :(

Den person som anser att ens partner är och säger fel, är i själva verket själv missnöjd. Så du kommer tyvärr för alltid vara så kallat fel ur det perspektivet.Kanske känner han också att något i livssituationen är fel, men att han i detta fall tror att du är dess orsak. Så när det känns bra igen så är det snarare för att du har försökt leva upp till hans önskningar om att inte vara fel. För detta blir han nöjd igen och det känns så starkt som får dig att tro att allt är bra igen. Men det är tyvärr bara en energikick som tar bort den egentliga ångest du känner över hela situationen. 

• Anonym (nono)
    Förvirrad 89 skrev 2024-02-20 23:13:03 följande:
    Det är där jag famlar. Ena stunden är det självklart att jag måste lämna. Men i andra blir jag osäker... kanske är det bara jag som har för höga krav? Kanske har man det så här i en relation och då kastar jag bort ett hus, en god ekonomi, en social samvaro och hittar inget bättre....
    Jag har varit lite kluven när jag läst hur du uppfattar förhållandet men det finns nyckelord som pekar på en mindre lämpad miljö att leva i. Det har varit fula ord. Inget sex. Ingen attraktion. Långvariga bråk. Dåligt mående överlag. På mig låter det som att du ska då def. inte skaffa barn med karln. Det du förklarat och berättat har samlat så pass många negativa beskrivningar så du gör inget fel i att separera. Sen slätar du över saker som skett/sker (inget ovanligt) för att komma undan. "Been there. Done that"
  • Anonym (Fd. destruktiv relation)

TS, något att tänka på vilket du säkert redan gjort är hur han skulle kunna bete sig mot eventuella framtida barn. En kritisk förälder som inte backar från att använda kränkande språk är inte bra för barn. Och om ni skulle skiljas skulle han vara ensam med dom.

• Anonym (Fd. destruktiv relation)
    Förvirrad 89 skrev 2024-02-21 14:09:53 följande:
    Tack för din input! Har aldrig tänkt på det på det viset, "kärleksdöden", men förstår vad du menar och tycker det låter ganska rimligt. 

Om vi älskar varandra? Både ja och nej. Jag ser i min mans ögon att han verkligen älskar mig och jag känner också en djup kärlek för honom. Men jag börjar tvivla på att det är "rätt" typ av kärlek för att leva med någon i en kärleksrelation.
    Precis, även om det skulle vara kärlek i er relation så är inte det nog. Jag är skeptisk eftersom man vill den man älskar väl, man har gränser man aldrig överträder. Äganderätt är något annat, men det är ett sidospår. Vad jag menar är att enbart kärlek räcker inte. Det behöver vara en miljö där man mår bra och det gör du inte enligt vad du beskriver här.

Jag älskade det där exet högt men det spelade ingen roll, jag kom till en punkt där det inte var ett alternativ för mig att stanna. Som att befinna sig i ett giftmoln där jag mådde sämre och sämre. Och där en del av min kärlek hade börjat omvandlas till...en sorts ogillande/hat.
  • Förvirrad 89
    Blå cylinder skrev 2024-02-22 01:28:54 följande:

Hej TS!
    Jag har inte varit i exakt din sits, men däremot vet jag rätt mycket om velighet och osäkerhet. Min strategi har med åren blivit att försöka välja det minst dåliga, blunda och hoppa. Pest, kolera eller covid; välj en, tuta och kör.

Jag tycker du ska ställa dig frågan om du vill ha (biologiska) barn i framtiden eller inte. Om du ser en framtid utan barn, kan du ge dig själv tid att fundera flera varv (år) om hur du ska göra. Om du VILL ha barn, så tänker jag att du behöver bestämma dig omedelbart, lämna eller inte. Det säger jag enbart p.g.a. hur fertiliteten minskar i relation till åldern. Har vänner och bekanta som verkar förbli barnlösa då de kommit igång för sent. Hitta en potentiellt ny partner alt. köra egen IVF kan ju också ta tid.
    Om du kommer fram till att du vill ha barn med din nuvarande behöver ni ju lyckas komma igång med sexet. Men utifrån det du beskriver tror jag verkligen att ditt undermedvetna mycket väl vet vad det (du) vill och inte. Jag tror det där undermedvetna kommer fortsätta sätta käppar i hjulet för dig (alltså skydda dig) tills den dag du inte behöver det där skyddet längre.

Hoppas verkligen du når någon slags insikt som hjälper dig att välja!

Ja, det är väl det där att våga hoppa som är så läskigt. För tänk om man valde fel. Fast det får man ju aldrig riktigt veta.... Det enda jag vet är att jag i minst 2 år nu dagligen gått med tanken "ska vi kanske skiljas", snart halva äktenskapet. Vill inte att det ska fortsätta så år efter år efter år....

Precis, vill gärna ha barn och helst biologiska med en partner. Och det där med fertiliteten är ju så stressande... Kommer nog frysa mina ägg oavsett hur jag gör. Men sen vill jag ju inte vänta åratal ändå bara för att man rent tekniskt kanske kan förlänga fertilitetsfönstret...

Och bara det att min kropp och hjärna hindrat mig från att skaffa barn fast verkligen ALLA i vår omgivning har gjort det (men vi har varit tillsammans nästan längst) säger en hel del. Samtidigt så känner jag att jag lurat min man på något vis. Han har väntat tålmodigt och jag har kommit på olika anledningar att vänta. Nu finns inga uppenbara sådana kvar men jag vill ändå inte. Han har då fått vänta förgäves. Sedan hoppades jag såklart att mina känslor skulle ändras, men tyvärrnästan bara gått åt fel håll...
  • Förvirrad 89
    Bergegardh skrev 2024-02-22 07:03:09 följande:

Tror du kommer ångra dig om du lämnar. Ni kan gosa mysa och kela så det verkar som du satt en spär i ditt huvud. Låt honom göra en makeover eller något. Testa att träffas ute och losats att ni inte känner varandra. Försök på alla sätt hitta attraktion igen. Börja om relationen. Det du har idag är väldigt svårt att få igen. Om du inte hittar ett sätt att bli attraherad av honom är det bättre att lämna. 
    Annars tycker jag inte ni har stora problem. Han jobbar ju med dig i terapi trots att han egentligen inte ville. Ingen är perfekt.

Är livrädd för att jag ska ångra mig. En sån som min man finns det inte många av, han har vissa egenskaper som jag älskar som jag vet att många saknar i sin partner (omtänksamhet på en helt ny nivå, romantiska gester, planerar och ordnar saker i hemmet/semestrar, lagar underbar mat etc etc). Men om jag detta till trots inte kan eller vill vara nära honom, inte kan slappna av, sällan skrattar så känns det som att det goda inte riktigt väger upp. Jag har verkligen gjort allt för att försöka hitta attraktionen (putsat på hans yttre, gått i egen terapi hos sexolog, nu parterapi med maken, olika spel/övningar för att hitta en värme/gemenskap). Men det hjälper inte... Och det är så förbannat sorgligt... 
  • Anonym (?)
    Förvirrad 89 skrev 2024-02-22 14:47:34 följande:
    Är livrädd för att jag ska ångra mig. En sån som min man finns det inte många av, han har vissa egenskaper som jag älskar som jag vet att många saknar i sin partner (omtänksamhet på en helt ny nivå, romantiska gester, planerar och ordnar saker i hemmet/semestrar, lagar underbar mat etc etc). Men om jag detta till trots inte kan eller vill vara nära honom, inte kan slappna av, sällan skrattar så känns det som att det goda inte riktigt väger upp. Jag har verkligen gjort allt för att försöka hitta attraktionen (putsat på hans yttre, gått i egen terapi hos sexolog, nu parterapi med maken, olika spel/övningar för att hitta en värme/gemenskap). Men det hjälper inte... Och det är så förbannat sorgligt... 
    Ts- du vet vad du vill. Det är ok att inte våga dock.
    Jag var gift i 10 år,
    med en bra fin man. Vi har barn. Efter flera år av velande,
    nåt saknades( vi hade dock sex som vanligt) beslöt jag mig plötsligt- nu skiljer vi oss.
    Detta är nu 3 år sedan. Jag var 35 år. Träffade genast en ny , exet också. Vi kommer jättebra överens.

Har
    även fått en till unge ;). 

Bara gör det.
    Du är inte skyldig att stanna,
    och mannen din mår nog inte bra av att du inte vill ha honom öht,
  • Anonym (XXX)
    Förvirrad 89 skrev 2024-02-22 14:43:45 följande:
    Ja, det är väl det där att våga hoppa som är så läskigt. För tänk om man valde fel. Fast det får man ju aldrig riktigt veta.... Det enda jag vet är att jag i minst 2 år nu dagligen gått med tanken "ska vi kanske skiljas", snart halva äktenskapet. Vill inte att det ska fortsätta så år efter år efter år....

Precis, vill gärna ha barn och helst biologiska med en partner. Och det där med fertiliteten är ju så stressande... Kommer nog frysa mina ägg oavsett hur jag gör. Men sen vill jag ju inte vänta åratal ändå bara för att man rent tekniskt kanske kan förlänga fertilitetsfönstret...

Och bara det att min kropp och hjärna hindrat mig från att skaffa barn fast verkligen ALLA i vår omgivning har gjort det (men vi har varit tillsammans nästan längst) säger en hel del. Samtidigt så känner jag att jag lurat min man på något vis. Han har väntat tålmodigt och jag har kommit på olika anledningar att vänta. Nu finns inga uppenbara sådana kvar men jag vill ändå inte. Han har då fått vänta förgäves. Sedan hoppades jag såklart att mina känslor skulle ändras, men tyvärrnästan bara gått åt fel håll...
    Fast detta behöver du inte tänka på. Det hade varit relevant om könsförhållandena varit omvända, men din man är en man och har därför många år på sig att skaffa barn med en yngre hustru. 
  • Anonym (Att stå för risken)
    Förvirrad 89 skrev 2024-02-19 14:33:47 följande:
    Hur/när visste ni att ni ville skiljas? Hur dåligt skall man må?
    Jag har "bara" lämnat en relation, när jag var strax efter 20, och min slutsats är att man inte behöver må ett dugg dåligt, eller lida alls speciellt mycket för att faktiskt lämna. 

Snarare handlar det ju om att stå upp för vad man tror på, och vad man vill. Och spontant tänker jag att hela sin kropp verkar veta att du faktiskt inte ska alstra barn med denne man. 

Med detta sagt vet jag naturligtvis inte hur du ska göra. För vissa är det viktigt att försöka ytterligare och skaffa barn och se hur det går, för andra är det värt risken att faktiskt bli barnlös, men också att ha möjligheten att helt starta om med någon annan.
  • Bergegardh
    Okej det goda väger inte upp och du kan inte hitta attraktionen. Du har försökt så mycket du kan. Är inte rätt mot din partner om du stannar då heller. Bättre att berätta hur antagligen den ena eller den andra kommer vara otrogen i sexuell frustration i framtiden. Det eller så lär ni börjar behandla varandra sämre med tiden misstänker jag. Känns som det kommer få ett tråkigare slut ju länge tid det tar.
  • Anonym (Zxcv)
    Tycker ju det låter som att ni saknar det mest grundläggande, trygghet och respekt. Men ja man prioriterar väl olika saker? Är det inte jobbigt att inte kunna slappna av tillsammans? Det är ju det allra bästa, när man bara glider in i värmen och tryggheten hos partnern och all stress och oro rinner av en.
  • Anonym (nej)

För mig låter det som att han har missbrukat er relation för mycket för att du ska kunna läka och känna attraktion. Redan tidigt gjorde han ett snedsprång, sedan har han fortsatt prioritera annat, han har vägrat ta till hjälp av terapi när du bett om det, redan där borde han ha fattat det var allvar, och sedan då nu, efter 1,½ års av inget intimt liv alls, har han vaknat upp och förändrat sig. 

Du är värd bättre är mitt svar. 

Svar på tråden Hur/när visste ni att ni ville skiljas? Hur dåligt skall man må?