• Anonym (Framtida lärare)

    Ingångslön för grundskolelärare?

    Hej,

    Ni som arbetar som lärare inom grundskolan, vad hade ni för ingångslön? När började ni arbeta som lärare? Har ni lärarlegitimation? Vart bor ni (län)?

    Jag studerar till grundskolelärare (F-3) och undrar vad är det för ingångslön för grundskolelärare?

  • Svar på tråden Ingångslön för grundskolelärare?
  • Hjelm

    Är det inte väldigt mycket lämpligare att fråga t.ex.  Lärarförbundet om detta?

  • Anonym (Ellen)

    Jag skulle ringa till lönekontoret på den kommunen där jag var intresserad av att arbeta samt kanske några runtomkring för jämförelser.
    Detta är offentliga uppgifter, du behöver inte säga vad du heter eller vad du ska ha uppgifterna till. Och din begäran ska hanteras skyndsamt.

    I verksamheten där jag själv arbetat ligger ingångslönerna på 40k och uppåt (storstadsområde). Men jag har en nära anhörig som tog examen förra året och som alltså fick sin första egna klass i höstas. Hen bor och arbetar på mindre ort och gick in på 36k vilket facket sa var högt för den orten. 

  • Pompös

    F-3 lärare i Göteborg ligger runt 36-38k som ingångslön. Jag själv som relativt nyexaminerad grundskollärare (bild) fritidshem fick 34 och ökade till 35,2k på ett år (varit anställd i snart två år). 

Svar på tråden Ingångslön för grundskolelärare?