• Anonym (Leah)

Skatteverket kontakt för SWISH?

Hej!

Jo, jag undrar... För typ 2 år sen rensade jag ut garderoberna både hos mig, barnen och sambon. Vi alla hade otroligt och löjligt mycket kläder... 

Vi hade totalt över 400 plagg att rensa ut (dock samlat på oss i många år)
    En del lämnade vi in till en second hand som säljer åt oss men märkeskläder etc ville vi sälja själva.

Kruxet nu då. Jag började lägga ut plagg efter plagg efter plagg och en hel del "klädpaket"
    Först nu så är där typ bara två påsar kvar och vi har gett upp hoppet om dom och lämnar in dom också på second hand 🤣

Ja, iaf... En kollega till mig började prata på lunchen om att skatteverket och banken ville ha underlag för alla hans swish(ca 20st)

Ursäkta???

Jag har typ 400 stycken på ett år??? (Inte alla från försäljning men swish med familj, vänner, ja ni vet)

Om någon skulle ha underlag på detta från MIG så har jag verkligen ingenting att uppvisa.... Kvitto på begagnade kläder??? Vi har typ bara kvitto på det allra dyraste plaggen men annars behåller vi inga kvitton.... Dessutom är många av våra vuxna kläder 3-15 år gamla..... 

Vad i hela friden gör man om man åker på ett sådant krav från skatteverket/banken?
    Blir man dömd som brottsling direkt?

Jag kan reglerna om att man får tjäna max 66.000kr (avdrag 25%) men det är ganska omöjligt att komma upp till den summan eftersom man aldrig går i vinst på begagnade kläder givetvis.... Så den summan är ju knappast nådd...

Klassas det jag gjort som näringsidkare? De ska ju ha vinstsyfte....
    Hobbyverksamhet?? Det har verkligen inte varit ett nöje att försöka bli av med allt.... Långt ifrån en hobby....

Googlade lite igår och läser att om man säljer frekvent så ska man ta upp det i deklarationen.... Det gjorde ju inte jag 2023... 

Har jag gjort något fel här? 

Jag känner mig helt rökt. Har inte sovit i natt och har galna ideer om att jag ska bli dömd och åka i fängelse 

Hjälp!
  • Svar på tråden Skatteverket kontakt för SWISH?
  • Anonym (Lis)

Nej du blir inte dömd som brottsling direkt.
    Om de hör av sig och vill ha underlag så får du försöka förklara. Kanske har du kvar annonserna från när du sålde en del kläder?

Om det är dyra märkeskläder finns väl risk att komma upp i 66 000 kr på 400 plagg. Men låter som att du vet att du inte kommit upp i det.

400 plagg låter ju som rätt frekvent försäljning. Det du kan göra är ju att ringa Skatteverket och fråga. Du behöver ju inte ge ditt namn eller säga att du redan gjort det.

• Anonym (Lis)

för att förtydliga. Jag tror inte du behöver oroa dig.

Svar på tråden Skatteverket kontakt för SWISH?