• Anonym (TS)

36 år , tidigt klimakterie?

Hur vet man om man har drabbats av det? Jag har inte fått mens på ca 2,5 månader nu , bara en pytteliten blödning för nån månad sen (lite ljusrött på pappret bara). Jag är inte gravid. 
    Mensen jag strulat lite förut men inte så här. Jag ammar men bara litegrann och barnet är 2 år , fick tillbaks mensen bara några månader efter han föddes.
    Jag använder inget preventivmedel.

Känns väldigt sorgligt om det är så för jag hade kanske velat ha ett till barn eftersom det här var min mans första barn.  

Kan det ha någon annan orsak? Har inte gått upp eller ner i vikt. Har varit stressad men inte mer än vanligt tror jag.
    Borde jag börja med att boka tid hos gyn eller tid för att ta blodprover på vårdcentralen? Brukar tidigt klimakterie ge andra symtom än utebliven mens. 

Någon mer som har varit med om liknande eller kan ge råd? 

• Svar på tråden 36 år , tidigt klimakterie?
  • Anonym (TS)
    Anonym (oroade mig över samma) skrev 2024-02-21 13:30:41 följande:

Hei ts! Jag oroade mig över samma, skrivit om det här också. 

Jag bokade privat gyn, som kollade med ul, ägg reserv osv. Bara att boka en tid- jag behövde inte ta blodprov, men man gör det vid behov .  Jag är 38 år.  
    Boka- du kommer få svar och sen om det nu vore klimakterium, så kan ni anpassa er efter det. 

Kram! 

Tack för svar! Hur gick det för dig , var det der eller något annat? 

Kram!

• Anonym (oroade mig över samma)
    Anonym (TS) skrev 2024-02-21 13:33:18 följande:

Tack för svar! Hur gick det för dig , var det der eller något annat? 

Kram!

Jag hade egentligen inga symptom, eller utebliven mens. Men tidigt klimakterium i släkten samt så har jag nu efter fl( barnet är 14 mån) spottings innan mens. 
    Hon gjorde ul och sade att jag har mycket ägg blåsor,
    så inget klimakterium på g. 
    Jag önskar ett
    till barn,
    men min man förstår inte riktigt att det är bråttom, Jag mår
    dåligt av att han vill vänta, så kollade
    väl mest därför upp situationen. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (oroade mig över samma) skrev 2024-02-21 14:13:41 följande:
    Jag hade egentligen inga symptom, eller utebliven mens. Men tidigt klimakterium i släkten samt så har jag nu efter fl( barnet är 14 mån) spottings innan mens. 
    Hon gjorde ul och sade att jag har mycket ägg blåsor,
    så inget klimakterium på g. 
    Jag önskar ett
    till barn,
    men min man förstår inte riktigt att det är bråttom, Jag mår
    dåligt av att han vill vänta, så kollade
    väl mest därför upp situationen. 
    Tack för svar, vad bra att allt var bra med dig!

Jag ska ringa till Gyn imorgon? Kan de se bara med ultraljud tror du?
  • Anonym (oroade mig över samma)
    Anonym (TS) skrev 2024-02-21 23:50:46 följande:
    Tack för svar, vad bra att allt var bra med dig!

Jag ska ringa till Gyn imorgon? Kan de se bara med ultraljud tror du?
    Jo det kan man. auch vid behov kan man ta blodprov och kolla amh värden. Lycka till! Uppdatera sen!
  • Anonym (TS)
    Anonym (oroade mig över samma) skrev 2024-02-22 06:53:41 följande:
    Jo det kan man. auch vid behov kan man ta blodprov och kolla amh värden. Lycka till! Uppdatera sen!
    Tack! Det ska jag göra 
  • Anonym (TS)
    Anonym (oroade mig över samma) skrev 2024-02-22 06:53:41 följande:
    Nu har jag bokat tid hos gyn på onsdag.. usch är så rädd.
  • Anonym (TS)
    Anonym (A) skrev 2024-02-21 11:16:16 följande:

Jag var 32. Både min mormor och mamma var tidiga så därav visste jag att det kunde hända även mig eftersom jag fått sagt att det är ärftligt. Vi har en lägre äggreserv helt enkelt.
    Börja med gyn/bm och ta det därifrån. Kan vara något helt annat så oroa dig inte ännu.

Hade du några symtom utom utebliven mens? Har bokat tid hos gyn på onsdag 
    Vet ingen i min släkt som har varit tidig så det var ju inget jag var beredd på alls .. om det nu är det 
  • Anonym (TS)

Idag kändes det verkligen som mensvärk.. Men ingen mens fortfarande. Har flytningar som vanligt och allt är som vanligt annars förutom att mensen inte kommer.
    Och att jag börjar bli riktigt orolig såklart 

• Anonym (...)

Hoppas allt går bra TS! Jag tror det kommer gå fint, ibland är kroppen lite konstig men det kommer säkert komma igång snart!

• Anonym (TS)
    Anonym (...) skrev 2024-02-22 23:07:06 följande:

Hoppas allt går bra TS! Jag tror det kommer gå fint, ibland är kroppen lite konstig men det kommer säkert komma igång snart!

Tack för svar!
    Hoppas verkligen det , har tid om 6 dagar för att kolla upp det. 

Blev ganska ledsen för jag pratade med en familjemedlem om det nyss och hur orolig jag är.. Men hon tjatade bara om att jag måste vara gravid och varför skyddar jag mig inte och så vidare fast jag sa flera gånger att jag såklart har testat för att utesluta det även om jag inte trodde att jag var det..

Förutom att jag faktiskt har testat så känner jag min kropp tillräckligt bra för att jag skulle vetat nästan helt säkert även utan test.. jag har varit gravid 5 gånger (3 barn och två missfall) så jag vet hur det känns. Även om vi inte planerar barn just nu hade jag verkligen föredragit att vara gravid framför att behöva oroa mig för allt annat det kan bero på.. 

Det är därför jag har varit rädd för att prata om det även med nära vänner och familjen för att man inte blir tagen på allvar , det var precis det här jag var rädd för , att bara bli dumförklarad och få höra att jag säkert är gravid ändå för det är ju den enda anledningen till att mensen uteblir.

Skönt att inte bara få höra det här iallafall ..
    Ursäkta om det blev väldigt långt nu, behövde skriva av mig lite :) 

• Cathariiina

Det är omöjligt att säga något om din menscykel förrän du har slutat amma helt, eftersom amningshormonerna påverkar ägglossningen och därmed mensen, och det är ju dags nu hur eller hur. Man behöver inte amma en tvååring i Sverige, det räcker med ett år. Så jag tycker du ska sluta amma först, och sedan får du se vad som händer - efter några månader när cykeln har stabiliserats igen.

• Anonym (TS)
    Cathariiina skrev 2024-02-23 05:41:08 följande:

Det är omöjligt att säga något om din menscykel förrän du har slutat amma helt, eftersom amningshormonerna påverkar ägglossningen och därmed mensen, och det är ju dags nu hur eller hur. Man behöver inte amma en tvååring i Sverige, det räcker med ett år. Så jag tycker du ska sluta amma först, och sedan får du se vad som händer - efter några månader när cykeln har stabiliserats igen.

Tack för svar! Jo det stämmer kanske , mensen har strulat lite under hela tiden sen jag fick tillbaks den , ovanligt långa eller korta cykler , mellanblödningar ibland .. då har gyn och bm sagt att det antagligen är pga amning .. men den har aldrig varit borta så här länge.

Ja det är nog dags att sluta snart , han börjar på förskola nästa vecka. Det är bara det att jag har svårt att få honom att somna eller somna om på natten utan att amma så jag har dragit ut på det lite 
  • Anonym (...)

Hur gick det idag TS? Hoppas det gick så bra det kunde!

• Anonym (TS)

Tack för alla svar!
    Jag var hos läkare i onsdags , precis innan jag skulle in på undersökningen var det lite blod på pappret. Läkaren sa att han kunde se att jag kommer få mens och jag fick det efter , blödde väldigt mycket den här gången och hemsk mensvärk.

Han trodde att mensen hade varit borta pga amningen , han sa att även om det har gått 2 år kan det påverka , så länge man har mjölk i brösten får man räkna med att man kan ha oregelbunden mens sa han.. men att jag ska kolla sköldkörteln på Vårdcentralen också för säkerhets skull.
    Så det känns bra ialalfall.. däremot hade jag en cysta på ena äggstocken som jag blev lite orolig för , den hade nog inget att göra med att mensen var borta men ska kolla igen om några månader så den inte blir större 

Svar på tråden 36 år , tidigt klimakterie?