• Anonymastetjejen

    Livrädd!!

    Hej!

    Jag är fullkomligt livrädd för att bli magsjuk.
    har haft min fobi så länge jag kan minnas.

    Det går nu på min arbetsplats och jag har panikattacker hela kvällarna när jag kommit hem, är helt förstörd.

    Tvättar mina händer i rent klorin i hopp om att döda allt men inget lindrar ångesten.

    Det har nu gått så långt att jag måste säga upp mig då jag snart inte klarar att ta mig utanför dörren.

    Jag har gått i olika former av terapi i 15 år, kbt, samtal, testat kopiösa mängder mediciner men inget verkar hjälpa.

    har avstått att skaffa barn pga min fobi. Vet inte vad jag ska ta mig till längre. Någon som har något förslag?:(

  • Svar på tråden Livrädd!!
  • callmepreggoornot
    Mortiscia80 skrev 2024-02-27 11:55:46 följande:

    Det finns KBT för sånt där. Dessutom undrar jag varför magsjuka skulle vara så farligt.


    Som TS säger sig gått menar du?
    Inte så hjälpsamt för vem väljer sina fobier..
  • Mortiscia80
    callmepreggoornot skrev 2024-02-27 13:24:09 följande:
    Som TS säger sig gått menar du?
    Inte så hjälpsamt för vem väljer sina fobier..
    Och din kommentar som bara klagar på andra hjälper ju oerhört mycket.....
  • Linnie

    Wow! Bara att du klarat av 15 år utan att spy är en bedrift som heter duga: 0 

    Jag vet ju absolut inte. Men jag tänker att det bästa vore om du fick en rejäl maginfluensa så ser du att det inte är farligt och att du därmed slipper ångesten över något du inte ens vet hur det känns, antar jag, eftersom att du då inte skulle vara rädd för att spy. Liksom att du skulle kunna slappna av mer för att du vet att du klarar av en maginfluensa. För det gör du! Du skulle klara det SÅ mycket bättre än vad du tror och du skulle slippa leva hela livet efter att undvika en naturlig kroppslig reaktion.
    Du kommer inte dö, det är inget farligt, det enda är att kroppen använder sej av sitt naturliga system för att rädda dej ifrån förgiftning.

    Jag tror att du förstår detta på ett intellektuellt plan, fobier är svårt. KBT har ju visat sej hjälpa andra. Att exponera sej för rädslan, men hur gör man det med spyor?
    (Jag vet vad jag skulle rekommendera, men skriver inte det nu om det inte är efterfrågat då det kan vara en rätt magstark idé för någon med fobi)

    Fixar du att torka upp andras spyor? Eller är det själva spyan som är det skrämmande och inte den kroppsliga reaktionen? Eller både och?
    Vad tror du ligger bakom denna fobi? Någon förälder som har bacillnoja eller betett sej överdrivet i samband med illamående du hade som barn? Att du lärt dej att det är farligt.

  • Zlender

    Jag tycker du kan prova med mer KBT, det brukat vara väldigt effektivt. Sedan tror jag också att du behöver reda ut vad som är så illa med magsjuka. Visst är det hemskt att kräkas, men man dör inte av det. Kroppen är super på att ta hand om sig själv!


    Kan vi snälla vara en förebild för e-etikett, tack!
  • Sanna43

    Alltså. Risken för att få magsjuka som vuxen är väldigt låg. speciellt om man tvättar händerna efter man varit ute samt ej stoppar händerna i munnen när man är ute. Så lidandet du går igenom i form av rädslan är så oproportionerlig. Det inser du nog själv om du tänker efter. Sedan ger inte magsjuka några bestående men utan går över på några dagar. 


    Jag har inte ens försökt och har ej haft magsjuka sedan jag var 9. är 32 idag. 

Svar på tråden Livrädd!!