• Anonym (I)

    Vilka namn är fina?

    Vad gillar ni för namn? jag gillar dom här namnen på flicka: Elvira, Ella, Lea, Alva, Stella och Vendela. Vilka namn är finast av dom?
    jag gillar dom här namnen på en pojke: Matteo, Milo, Adrian, Theo

  • Svar på tråden Vilka namn är fina?
  • Cathariiina
    Elvira -  gillar inte, det låter lite bonnigt och enfaldigt

    Ella - ett smeknamn, inte ett riktigt namn. För "enkelt"

    Lea - ett typiskt WT-namn, absolut inte!

    Alva - är vackert och lite sagomystiskt

    Stella - fint, feminint, klassiskt och europeiskt (det var Goethe som först gjorde det till ett förnamn). Gillar även betydelsen: "stjärna"

    Vendela
     - ett ovanligt namn, inte så illa när man smakar på det

    Matteo - helt olämpligt om ni inte har italienskt påbrå. Och egentligen även då, om ni inte har planer på att flytta till Italien

    Milo - låter som en medlem av den jugoslaviska maffian

    Adrian - jag gillar egentligen inte namn som slutar på -ian, de känns ofta för mjuka och feminina. Men just Adrian kan jag göra ett undantag för, p.g.a. den supermanliga och -sexiga skådespelaren Adrian Paul! Glad

    Theo - är ett smeknamn, inte ett riktigt namn. I Sverige är det även WT. Ta då hellre det riktiga namnet: Theodore (fast jag gillar egentligen inte det heller, det låter gubbigt). Dessutom finns det ett hemskt barnamordsfall i Sverige, där det mördade barnet hette Theo. 
  • Theaass99
    Cathariiina skrev 2024-02-28 13:37:05 följande:
    Elvira -  gillar inte, det låter lite bonnigt och enfaldigt

    Ella - ett smeknamn, inte ett riktigt namn. För "enkelt"

    Lea - ett typiskt WT-namn, absolut inte!

    Alva - är vackert och lite sagomystiskt

    Stella - fint, feminint, klassiskt och europeiskt (det var Goethe som först gjorde det till ett förnamn). Gillar även betydelsen: "stjärna"

    Vendela - ett ovanligt namn, inte så illa när man smakar på det

    Matteo - helt olämpligt om ni inte har italienskt påbrå. Och egentligen även då, om ni inte har planer på att flytta till Italien

    Milo - låter som en medlem av den jugoslaviska maffian

    Adrian - jag gillar egentligen inte namn som slutar på -ian, de känns ofta för mjuka och feminina. Men just Adrian kan jag göra ett undantag för, p.g.a. den supermanliga och -sexiga skådespelaren Adrian Paul!  // Glad

    Theo - är ett smeknamn, inte ett riktigt namn. I Sverige är det även WT. Ta då hellre det riktiga namnet: Theodore (fast jag gillar egentligen inte det heller, det låter gubbigt). Dessutom finns det ett hemskt barnamordsfall i Sverige, där det mördade barnet hette Theo. 
    Här va de gnäll 
  • MySecret

    Ella och Theo tycker jag är finast av dina förslag. 

    Adrian är jätte fult tycker jag..vet egentligen inte varför. Ser fint ut men känns obehagligt i munnen när man säger det. 

  • Xenia
    Anonym (I) skrev 2024-02-28 11:45:19 följande:
    Vilka namn är fina?

    Vad gillar ni för namn? jag gillar dom här namnen på flicka: Elvira, Ella, Lea, Alva, Stella och Vendela. Vilka namn är finast av dom?
    jag gillar dom här namnen på en pojke: Matteo, Milo, Adrian, Theo


    Det där är ju väldigt subjektivt. Inga av namnen är direkt dåliga.

    Personligen gillar jag Stella och Vendela bäst av flicknamnen. (Fast "vendela" lär betyda "sälj henne" på spanska men ni gör ju inget om man inte bor i Spanien.)

    Elvira är fint men om hon får ett smeknamn är Ella eller Ellie bättre än Viran.

    Matteo gillar jag inte såvida ni inte har italienskt påbrå. Varför gå omvägen över den italienska formen när vi har det svenska Mattias? Adrian är min favorit av pojknamnen.
Svar på tråden Vilka namn är fina?