• Kaffeböna

Vi 40+ som försöker bli gravida

Hej! Undrar om det finns fler där ute som passerat 40 och kämpar för att bli gravida? I så fall kan det här vara en tråd för oss att följas längs vägen. Jag är 42 och har två barn sedan tidigare. Har nu försökt 7 månader utan resultat. Oregelbunden mens så misstänker förklimakteriet, osäker på om det finns nåt att göra som ökar chanserna i så fall.
  • Svar på tråden Vi 40+ som försöker bli gravida
  • NurseMom

Jag skrev i denna tråd för några månader sen, jag fyller 42 om några veckor och vi har kört naturligt under 1,5 års tid och jag har blivit gravid 4 ggr. 

Jag hade precis fått MA när jag skrev här i mars, efter det tog det ett tag att stabiliseras igen och bli av med HCG. Hade sen en kemisk graviditet 3-4 månader efter MA.

Nu har jag precis plussat igen och ska vara i v 4+5. Är dock livrädd att gå på UL om några veckor, tänk om det skulle vara MA igen. Dock har jag mer symtom nu än den gången jag fick MA. Håller tummarna för att det ska gå vägen

• Anonym (Barnlängtan)

Är 45 och pojkvännen 48 år och vi vill testa. Åldern är väl emot

• Anonym (Gullrankan)
    Anonym (Barnlängtan) skrev 2025-12-20 16:07:14 följande:

Är 45 och pojkvännen 48 år och vi vill testa. Åldern är väl emot

Självklart varför inte? Skadar inte att testa! 
    Åldern att bli med barn eller att bli föräldrar menar du?

• Anonym (Mi)

Är 40+ nu. Jag blev gravid på första försöket senaste två åren men fick upprepade MA. Hade en kort febertopp i samband med att embryona slutade växa, första gången hade jag inga andra symptom utom en halv dags feberfrossa i vecka 5, andra gången det hände hade jag känningar som jag trodde var urinvägsinfektion och förhöjd kroppstemp, men var inte uvi, i vecka 7. Senare visade det sig det var på dagen när embryona slutat växa. Jag kände det var något min kropp gjorde som tog död på embryona (hade aldrig missfall eller MA tidigare i livet). Jag fick recept på vaginalt progesteron och kunde sedan utan problem behålla graviditeter. Vill bara dela med mig av infon till er som fått upprepade MA ifall ni skulle uppleva samma som jag. Vården har en tendens att förklara bort detta som slumpen, kromosomavvikelser pga ålder eller att det ändå inte skulle kunnat utvecklas, men det är inte alltid fallet.

• Anonym (??)

Vad jag önskar att de som  skulle bli bra föräldrar ska få bli det!
    Hade ett par i min f.d familj som verkligen var urbilden för att bli föräldrar men det ville sig inte.
    De gifte sig för att kunna adoptera men ...
    Sedan träffade jag dem hos Volvo-handlaren i stan med en babystol i handen!
    Tydligen hade allt bara funkat och idag har de ett syskon. 
    Finns nog unga som jag unnat så mycket att få bli föräldrar.

• Anonym (Heja)

Graviditeter, blev det flera?:)

Anonym (Mi) skrev 2026-01-31 23:38:04 följande:

Är 40+ nu. Jag blev gravid på första försöket senaste två åren men fick upprepade MA. Hade en kort febertopp i samband med att embryona slutade växa, första gången hade jag inga andra symptom utom en halv dags feberfrossa i vecka 5, andra gången det hände hade jag känningar som jag trodde var urinvägsinfektion och förhöjd kroppstemp, men var inte uvi, i vecka 7. Senare visade det sig det var på dagen när embryona slutat växa. Jag kände det var något min kropp gjorde som tog död på embryona (hade aldrig missfall eller MA tidigare i livet). Jag fick recept på vaginalt progesteron och kunde sedan utan problem behålla graviditeter. Vill bara dela med mig av infon till er som fått upprepade MA ifall ni skulle uppleva samma som jag. Vården har en tendens att förklara bort detta som slumpen, kromosomavvikelser pga ålder eller att det ändå inte skulle kunnat utvecklas, men det är inte alltid fallet.

• Lillkroken

Fint att du delar med dig ! Vad roligt att höra att det gick vägen till slut och att du fick hjälp ❤️
    aldrig hört om vaginalt progesteron tidigare, men jag har heller aldrig varit i din sist.
    blev det fler än ett barn kanske, det låter som det , vilken  lycka ❤️

Anonym (Mi) skrev 2026-01-31 23:38:04 följande:

• Anonym (Mi)
    Anonym (Heja) skrev 2026-02-01 00:39:57 följande:

Graviditeter, blev det flera?:)

Ja, jag förstår det låter konstigt iom att resan denna gång började för inte mer än ca 20 månader sedan.

Det känns jättetråkigt att berätta, men strax efter att jag blev gravid första gången av de där embryot klarade sig (dvs efter jag fick mina MA och sedan fick progesteron på recept att ta efter ägglossningen) fick jag veta att jag hade en diagnos (inte kopplad till graviditeten eller missfallen). De mediciner man kunde ta fick man inte ta som gravid eller ammade pga risk för missbildning. Eftersom jag gått med symtomen länge och inte orkade mer beslutade jag att avbryta den graviditeten i vecka 12. Det var ett väldigt tungt beslut, särskilt eftersom jag inte visste om det skulle gå vägen igen, men jag ville inte utsätta mig för kanske 1-2 år till med den diagnos jag hade. Tänkte även barnet kanske skulle påverkas indirekt av sjukdomen vilket jag inte ville riskera. Avbröt graviditeten, behandlades med medicinen i några månader och blev gravid igen. Ska få den här bebisen snart.

• Anonym (Heja)

Jag tycker att det låter som ett väldigt klokt och genomtänkt beslut ❤️ Får man fråga var det var för diagnos du fick?

Härligr att göra att den lill* snart är här , stort grattis ❤️

Anonym (Mi) skrev 2026-02-01 09:01:55 följande:

Ja, jag förstår det låter konstigt iom att resan denna gång började för inte mer än ca 20 månader sedan.

Det känns jättetråkigt att berätta, men strax efter att jag blev gravid första gången av de där embryot klarade sig (dvs efter jag fick mina MA och sedan fick progesteron på recept att ta efter ägglossningen) fick jag veta att jag hade en diagnos (inte kopplad till graviditeten eller missfallen). De mediciner man kunde ta fick man inte ta som gravid eller ammade pga risk för missbildning. Eftersom jag gått med symtomen länge och inte orkade mer beslutade jag att avbryta den graviditeten i vecka 12. Det var ett väldigt tungt beslut, särskilt eftersom jag inte visste om det skulle gå vägen igen, men jag ville inte utsätta mig för kanske 1-2 år till med den diagnos jag hade. Tänkte även barnet kanske skulle påverkas indirekt av sjukdomen vilket jag inte ville riskera. Avbröt graviditeten, behandlades med medicinen i några månader och blev gravid igen. Ska få den här bebisen snart.

• Anonym (Mi)
    Anonym (Heja) skrev 2026-02-01 12:32:01 följande:

Jag tycker att det låter som ett väldigt klokt och genomtänkt beslut ❤️ Får man fråga var det var för diagnos du fick?

Härligr att göra att den lill* snart är här , stort grattis ❤️

Tack ❤️

Diagnosen hade som sagt inte med missfallen att göra (iaf enligt läkarna och med tanke på att skillnaden mellan att lyckas och inte var progesteronet för mig), hade något som kallas Sibo och ?kronisk? förstoppning pga att musklerna i tarmarna slutat arbeta. Vet inte om det kallas kronisk när medicineringen jag till slut fick (när jag äntligen fick en diagnos efter att försökt få hjälp i flera år) fungerade, men den var kronisk på så sätt att kroppen inte kunde lösa problemet och bli bättre igen själv. Hade haft problem sedan 2021 (kanske hade med covid att göra) men var mycket värre senaste året innan jag påbörjade medicineringen, när magen inte fungerade alls. Var extremt jobbigt att vara på kontoret, resa och öht ha en vardag. Så glad över att medicinen faktiskt fungerade och att magen har fungerat i princip felfritt sedan jag slutade när jag blev gravid denna gång, känns nästan som ett mirakel med tanke på hur hopplöst det kändes att någonsin bli bra igen innan.
  • Lillkroken

Men oj, vilken tur att dom hittade problemet tillslut!
    Låter precis som mig kronisk förstoppning i 15 år och ?inget fel? bara IBs. Suck. Vad fick du för medicin som funkade? 

så det har varit bra hela graviditeten nu? Men såååå skönt och bra!! 😃🤗☺️

Anonym (Mi) skrev 2026-02-01 17:17:37 följande:
    Tack ❤️

Diagnosen hade som sagt inte med missfallen att göra (iaf enligt läkarna och med tanke på att skillnaden mellan att lyckas och inte var progesteronet för mig), hade något som kallas Sibo och ?kronisk? förstoppning pga att musklerna i tarmarna slutat arbeta. Vet inte om det kallas kronisk när medicineringen jag till slut fick (när jag äntligen fick en diagnos efter att försökt få hjälp i flera år) fungerade, men den var kronisk på så sätt att kroppen inte kunde lösa problemet och bli bättre igen själv. Hade haft problem sedan 2021 (kanske hade med covid att göra) men var mycket värre senaste året innan jag påbörjade medicineringen, när magen inte fungerade alls. Var extremt jobbigt att vara på kontoret, resa och öht ha en vardag. Så glad över att medicinen faktiskt fungerade och att magen har fungerat i princip felfritt sedan jag slutade när jag blev gravid denna gång, känns nästan som ett mirakel med tanke på hur hopplöst det kändes att någonsin bli bra igen innan.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Mi)
    Lillkroken skrev 2026-02-01 21:57:13 följande:

Men oj, vilken tur att dom hittade problemet tillslut!
    Låter precis som mig kronisk förstoppning i 15 år och ?inget fel? bara IBs. Suck. Vad fick du för medicin som funkade? 

så det har varit bra hela graviditeten nu? Men såååå skönt och bra!! 😃🤗☺️

Jag skulle fått antibiotika mot Sibon men det fick jag aldrig (pressade inte på om det heller, hade säkert fått det annars). Fick testa två mediciner, Resolor och Constella. Resolor hjälpte mig jättebra. Kan rekommendera om du har samma problem som jag. Inga biverkningar utom att magen kurrade när den började jobba igen. Så skönt.
  • Anonym (Heja)

Nä man är rätt lagom trött på sjukvården angående problem med magen.. men dom är bra på mkt annat ☺️
    Constella har jag testat, svindyr medicin som inte hjälpte mig något alls tyvärr. Resolor ska jag se om dom vill skriva ut till mig , tack för tips ❤️

Anonym (Mi) skrev 2026-02-02 12:34:50 följande:
    Jag skulle fått antibiotika mot Sibon men det fick jag aldrig (pressade inte på om det heller, hade säkert fått det annars). Fick testa två mediciner, Resolor och Constella. Resolor hjälpte mig jättebra. Kan rekommendera om du har samma problem som jag. Inga biverkningar utom att magen kurrade när den började jobba igen. Så skönt.
  • Anonym (Mi)
    Anonym (Heja) skrev 2026-02-02 13:37:15 följande:

Nä man är rätt lagom trött på sjukvården angående problem med magen.. men dom är bra på mkt annat ☺️
    Constella har jag testat, svindyr medicin som inte hjälpte mig något alls tyvärr. Resolor ska jag se om dom vill skriva ut till mig , tack för tips ❤️

Testade bara Constella några dagar för fick en liten svacka med Resolor, men fick heller ingen effekt av det.  Började om med Resolor då som sedan funkade bra. Tror det beror på varför man har förstoppning, om det är muskelrörelserna som lagt av så är Resolor bättre. Hoppas du kan testa det och blir hjälpt! Ibland får man intrycket av att vården tycker förstoppning är ett litet oviktigt problem som väl löser sig med litet fibrer men är det på riktigt hjälper inte fibrer och det påverkar allt i ens liv.
  • Anonym (Heja)

Ja herregud hur många ggr har man hört, rör på dig, är fibrer, linfrön? osv. SÅ trött på det. Jag har varit förstoppad i säkert 15år, bara laxerande som fungerar. Ingen aning om orsak, man har nog aldrig brytt sig om att ta reda på den antar jag. Även om alla är överens om att laxerande var 3:e vecka inte är hållbart. men det är STOPP så var 3e vecka känns som lyx. 

Anonym (Mi) skrev 2026-02-02 16:12:40 följande:
    Testade bara Constella några dagar för fick en liten svacka med Resolor, men fick heller ingen effekt av det.  Började om med Resolor då som sedan funkade bra. Tror det beror på varför man har förstoppning, om det är muskelrörelserna som lagt av så är Resolor bättre. Hoppas du kan testa det och blir hjälpt! Ibland får man intrycket av att vården tycker förstoppning är ett litet oviktigt problem som väl löser sig med litet fibrer men är det på riktigt hjälper inte fibrer och det påverkar allt i ens liv.
  • VeronicaSwe
    VeronicaSwe skrev 2025-10-06 09:53:30 följande:

Jag är 42 år och jag och min sambo har försökt få barn i ungefär ett år nu. Vi har inga barn sedan tidigare.

Jag blev gravid på första försöket i slutet av oktober 2024, men tyvärr visade det sig vara ett missfall som upptäcktes först vid KUB-ultraljudet. Det blev en medicinsk abort hemma, och både kroppen och själen tog tid att återhämta sig.

Efter det blev mina cykler oregelbundna, och i maj försvann mensen helt. Jag var livrädd att klimakteriet hade börjat. I juli bestämde jag mig för att verkligen ta tag i allt ? jag lade om kosten och började ta tillskott för att stötta hormonerna. Det gav resultat: jag fick tillbaka ägglossningen och blev gravid igen i augusti. Tyvärr slutade även den graviditeten som ett tidigt missfall (en kemisk graviditet) med lågt hCG, som gick över naturligt efter några veckor.

Jag kan knappt förstå att jag står här ett år senare utan barn. Det här är så mycket svårare än jag någonsin trodde ? framför allt mentalt. Men jag gör verkligen allt jag kan: jag mäter min basala kroppstemperatur, tar LH-tester, följer mina flytningar, äter lågkolhydratkost och har gått ner lite i vikt.

Samtidigt försöker jag se det positiva: vi kan faktiskt bli gravida, eftersom det har hänt två gånger. Så jag peppar mig själv med tanken ? tredje gången gillt.

Jag vill skriva igen och berätta att jag i slutet av Oktober blev gravid igen och är nu i vecka 17, jag kan knappt tro det själv! Gjort tre UL och allt ser perfekt ut och väntar nu på att få göra RUL om 3 veckor.

Jag har också skapat en grupp på Facebook med min kompis som också är gravid. En mindre mer intim grupp för gemenskap för oss som bor i Stockholm / Uppsala med omnejd. Och som har BF maj-Sep. Så att man kan ses och umgås tex, och knyta kontakter. 

www.facebook.com/groups/1629464671824956

Önskar er alla lycka och hoppas att ni inte ger upp på era kroppar, vi kan bli gravida även om vi är äldre!

• Anonym (Heja)

Vill bara säga stort grattis ❤️ vad härligt!! 

VeronicaSwe skrev 2026-02-03 10:58:32 följande:

Jag vill skriva igen och berätta att jag i slutet av Oktober blev gravid igen och är nu i vecka 17, jag kan knappt tro det själv! Gjort tre UL och allt ser perfekt ut och väntar nu på att få göra RUL om 3 veckor.

Jag har också skapat en grupp på Facebook med min kompis som också är gravid. En mindre mer intim grupp för gemenskap för oss som bor i Stockholm / Uppsala med omnejd. Och som har BF maj-Sep. Så att man kan ses och umgås tex, och knyta kontakter. 

www.facebook.com/groups/1629464671824956

Önskar er alla lycka och hoppas att ni inte ger upp på era kroppar, vi kan bli gravida även om vi är äldre!

Svar på tråden Vi 40+ som försöker bli gravida