• Tackochei

    Benzo mot sömnproblem och undvika beroende?

    Jag ska om några dagar träffa läkare för att tala om sömnmedicin. Jag är 30 år med adhd. Min hjärna är en konstant radio och stänger inte av trots svidande ögon av trötthet.


     


    Har testat Atarax, melatonin, Propavan, Lergigan och Mirtazapin. Inget av dessa funkar alls, hjärnan är aktiv ändå. Jag upplever att mediciner som ska göra kroppen ?dåsig? inte funkar på mig. Jag behöver något starkt som aktivt stänger av hjärnan. 


     


    Jag gjorde ett ingrepp på sjukhus för några år sedan och fick en stesolid i lugnande syfte. Somnade på fem minuter med mobilen i handen. Nu kan det ibland hinna bli morgon innan jag lyckas somna. Kan hända ibland att jag sover tre timmar på tre nätter och det är tortyr.


     


    Vill föreslå stesolid för läkaren men är rädd för beroendeframkallande läkemedel.


    Jag är dock ingen beroendeperson, dricker alkohol med måtta, röker cigg ibland. Jag är ingen knarkig person och har väldigt respekt för droger.


     


    Tror ni att jag kan ta en stesolid högst 1-2 ggr i veckan, enbart vid behov utan att utveckla beroende? 


     


    Kan inte mycket om Benzo så vet inte om det skulle finnas någon mer lämplig medicin än stesolid för just sömn och vet inte om den heller brukar ordineras för sömn.


     


    Har ni haft samma typ av hjärna och sömnproblem och vad har i så fall funkat för er? 


     


    Tacksam för alla svar!!!

  • Svar på tråden Benzo mot sömnproblem och undvika beroende?
  • cleoeme

    Du kommer förmodligen inte få benso, det är svårt att få utskrivet då läkarna är väldigt restriktiva med beroendeframkallande medel.
    Har du medicinering för din ADHD?

  • Tackochei
    cleoeme skrev 2024-03-01 19:58:29 följande:

    Du kommer förmodligen inte få benso, det är svårt att få utskrivet då läkarna är väldigt restriktiva med beroendeframkallande medel.
    Har du medicinering för din ADHD?


    Nej mediciner inte för adhd. vad tror du jag kan få då? Mesiga mediciner som de som nämnts funkar ju inte för fem öre och jag behöver sova för med så grov sömnbrist som jag har funderar jag hellre på döden
  • Sunflora

    Du kommer inte få stesolid men du kanske kan få Imovane. Tar du medicin för din ADHD? Atomoxetin (Strattera) och Intenutiv går inte ur kroppen så de kanske skulle hjälpa. 

  • FillippaFL
    Tackochei skrev 2024-03-02 09:46:23 följande:
    Nej mediciner inte för adhd. vad tror du jag kan få då? Mesiga mediciner som de som nämnts funkar ju inte för fem öre och jag behöver sova för med så grov sömnbrist som jag har funderar jag hellre på döden
    Hej,

    Tråkigt att du har problem med sömnen. Varför har du inga mediciner för din ADHD? Det är jättevanligt att personer med ADHD har sömnstörningar, så det är viktigt att vara rätt medicinerad.

    Tror inte att du kommer att få benzo.
  • cleoeme
    Tackochei skrev 2024-03-02 09:46:23 följande:
    Nej mediciner inte för adhd. vad tror du jag kan få då? Mesiga mediciner som de som nämnts funkar ju inte för fem öre och jag behöver sova för med så grov sömnbrist som jag har funderar jag hellre på döden
    Eftersom du inte är medicinerad för din ADHD så behöver du ju först bli medicinerad för den eftersom den ställer till så stora problem för dig.
    Det är vad du behöver göra i första hand iallafall! Jag tror inte att du kommer få någon narkotika överhuvudtaget för dina sömnbesvär så länge du är omedicinerad för ADHD-diagnosen. Tror inte ens du får Imovane (sömntablett) och verkligen inte benzo. I bästa fall får du propavan eller atarax så länge.
    Har du ADHD "på papper"? För isåfall måste du ta kontakt med läkaren så att ni tillsammans provar ut en medicin som funkar för dig.
Svar på tråden Benzo mot sömnproblem och undvika beroende?