• Anonym (Soc)

    Hjälp med soc

    Hej!
    En person i min närhet och hens barn har en pågående utredning hos soc
    Person har frågat om hen kunde uppge mig som typ "referens "?
    Tror jag 
    I vilket fall så ska jag nu på samtal hos soc
    Kommer hen få veta vad jag sagt?

  • Svar på tråden Hjälp med soc
  • Anonym (Wilma)

    Jag tror och hoppas att hen får det. Det vore ju riktigt illa om soc tog beslut baserat på utsagor som den som utreds inte har en chans att bemöta.

  • Anonym (...)

    Har själva varit på utredning vid soc då vi sökte hjälp själva, och vi hade också referens och och vi fick veta, man kan ju själv begära utdrag från dom så ja, dom kommer få veta 

  • Anonym (Berra)

    Ja. Den som blir utredd har rätt att se soc handlingar, så det de antecknar kommer hen att kunna se om hen begär ut det. 

  • Anonym (Fundersam)

    Jag hade låtit bli. Risken är att soc återger dina utsagor felaktigt och att det drabbar din vän och dennes barn. Du riskerar då att förlora vänskapen. 

    Om du ändå ställer upp var tydlig med att du bandar samtalet så stävjer du förhoppningsvis ev missbruk. Blir även en extra trygghet för dig. 

  • Anonym (Soc)

    Jag har inget dåligt att säga 
    Det som är lite knepigt är att det i soc anmälan uppgetts att det springer mycket folk där.
    Detta kan jag varken svara på eller dementera och det verkar vara mycket som hänger på det.
    Jag kan ju inte säga att det INTE är så. Tyvärr 

  • cleoeme

    Eftersom du ska på ett fysiskt möte och eftersom du är referens så kommer personen som blir utredd få veta exakt vad du har sagt.
    Du kan heller inte be om att vara anonym.
    Om du dock vill säga saker till utredaren som du inte vill stå för sedan för personen som blir utredd kan du vid ett senare tillfälle ringa anonymt till socialen och lämna tips med det du egentligen ville säga.

  • Bergegardh
    Anonym (Soc) skrev 2024-03-03 16:13:36 följande:

    Jag har inget dåligt att säga 
    Det som är lite knepigt är att det i soc anmälan uppgetts att det springer mycket folk där.
    Detta kan jag varken svara på eller dementera och det verkar vara mycket som hänger på det.
    Jag kan ju inte säga att det INTE är så. Tyvärr 


    Måste bara fråga, gör soc en utredning pga de tror att "det springer mycket folk där"? Kan det verkligen hänga på det? 

    Frågar alla inte bara Ts.
  • Anonym (l)
    Bergegardh skrev 2024-03-03 20:09:10 följande:
    Måste bara fråga, gör soc en utredning pga de tror att "det springer mycket folk där"? Kan det verkligen hänga på det? 

    Frågar alla inte bara Ts.
    garanterat inte bara det men kan vara en omskrivning för misstanke om droglangning eller annat suspekt
  • Anonym (Näeh)
    Bergegardh skrev 2024-03-03 20:09:10 följande:
    Måste bara fråga, gör soc en utredning pga de tror att "det springer mycket folk där"? Kan det verkligen hänga på det? 

    Frågar alla inte bara Ts.
    Jag jobbar inte med dessa typer av utredningar men jag jobbar sida vid sida så att säga. Har lite inblick i hur det fungerar men det är mycket individuellt.
    Får socialen en anmälan om att "det springer mycket folk" hemma hos någon som har barn och väljer att starta en utredning så är det mer saker bakom beslutet. Tex kan det handla om att det springer folk på konstiga tider, det är uppenbart alkoholister/missbrukare som springer, det är fester ofta, familjen har blivit utredd tidigare.
    Så nej, det kan inte endast hänga på ett löst påstående att det springer mycket folk där.
    Men att det springer mycket folk i någons hem är ibland en röd flagga då det vanligtvis brukar se ut så när det kommer till droganvändning och försäljning eller prostitution.
    Man gör en utredning för att fånga upp familjen så att de kan få stöd.
  • Anonym (Soc)

    Det är mycket mer i anmälan än att det springer mycket folk, men det verkar vara den delen soc är intresserad av att prata med mig om.
    Barnet har de prata med x flera. Barnet är 15 snart  
    Det är bara det att just den biten om det springer folk har jag ingen aning om huruvida det gör eller ej.
    Jag har sagt till föräldern att jag bara kommer svara ärligt och att det finns massor av saker jag inte kan svara för. Jag är ju inte där jämt och ser och hör allt

  • Anonym (Berra)

    Jag hade bett handläggaren skicka sina anteckningar efter mötet, så att de inte hittat på något konstigt. Min erfarenhet är tyvärr att soc är rätt bra på att omforma sanningen så att den passar deras syften. 

Svar på tråden Hjälp med soc