• Kvarna

    Varning för energidryck!

    Vill verkligen varna folk i allmänhet, inte minst alla som har barn och ungdomar. Även industriarbetare eller byggarbetare som gärna slänger på en energidryck på lunchen.

    Energidryckens effekt är att den i början ger en kick. Du blir verkligen piggare men effekten blir allt mindre desto längre tidsperiod du dricker regelbundet. Tillslut kommer du till den punkten att du MÅSTE dricka för att fungera någorlunda normalt och så fort den börjar gå ur kroppen så blir du onormalt slö och måste dricka 1 till för att återigen fungera hyfsat normalt.

    Eftersom jag inte är läkare och biverkningarna ter sig olika hos olika personer och att biverkningarna är många så är det bättre folk googlar.

    Efter 20 års användande varav kanske de 5 senaste åren som daglig brukare beslutade jag att jag skulle sluta. Mest för att det är dåligt för tänderna, det är onödiga pengar, ger högt blodsocker och ökad puls.

    Vad jag fick var dödsångest, oro, yrsel, sammandragningar i bröstet. Utöver det blev jag hysteriskt trött där jag aldrig riktigt kom ur det utan var som en zombie.

    Så för guds skull brukar du själv eller du har nära och kära så informera. Ju tidigare det stoppas ju bättre är det. Det är inte bara koffein(som är en högre dos än en kopp kaffe) där är även andra ämnen så som taurin som påverkar kroppen.

    Vet att det kan låta fjantigt men föräldrrar låt er inte luras av att det "bara" är en läsk.

  • Svar på tråden Varning för energidryck!
  • Anonym (Jo)
    Anonym skrev 2024-03-04 10:46:57 följande:
    Knappast. Energidryckens effekt är att du slänger pengar i sjön och inte märker ett jävla smack skillnad. Därför slutar man efter något enstaka försök och därmed är den helt ofarlig där den står i sin butikshylla. Lite som 75-ig öl, typ. Den vore kanske skadlig om någon köpte den.
    Är det ens nån som tror att man skulle bli piggare av en energidryck än låt oss säga ett glas vatten eller en coka cola?
  • Anonym (vikten!)

    Min 13-åring fick massa energidrycker av sina kompisar i present, på sitt kalas. Vi kollade upp koffein-innehållet och konfiskerade sedan de "presenterna". Sa tyvärr gumman, det där var inte ok att de gav dig, det är vi föräldrar som bestämmer över sådana saker.

    Undrar om de andra föräldrarna visste om vad deras barn gav bort i presentpåsarna??

    Iaf så började jag dricka dem, en om dagen, eftersom jag är för snål för att kasta bort saker. Dricker redan kaffe, tänkte jag, så vad gör det.

    Gick ner 0,5-1kg om dagen de första 2-3 dagarna, sedan stabiliserades det en aning. Detta var nu två veckor sedan men jag har fatiskt köpt nya burkar som jag smygit in till jobbet. Behövde en liten push att få igång viktnergång, så jag använder dessa några veckor till, tänker jag mig.... 

  • Anonym (Stämmer inte)

    Det stämmer inte att energidryck innehåller mer koffein än kaffe. Vanligt bryggaffe innehåller 70 mg koffein per 100 ml medan energidryck innehåller 32 mg per 100 ml.

  • Anonym (fluffig)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-03-03 21:32:24 följande:

    Jag dricker nog en om året. Pappa till mina barn har aldrig smakat.
    Mina ungdomar älskar energidryck men vet att det inte är ofarligt.
    Vi har en massa farliga substanser, socker, fett, opiater, tobak och så den j?.a energidrycken som ungarna överallt får reklam för.


    Fett är väl ändå livsnödvändigt för att kunna ta upp fettlösliga vitaminer och inte farligt? Möjligtvis dåligt fett som i margarin, oljor och så. Men riktigt fett som finns i smör, kött osv är bara bra.
  • OlManH

    En kopp kaffe på 2dl innehåller 100-120mg koffein.
    2 koppar kaffe innehåller alltså mer än en stor burk energidryck vilken innehåller ca 160mg (32mg/dl).
    Onödigt med energidryck men snackar vi intag av koffein för vuxna så är nog kaffet ofta en bra mycket mer bidragande källa.

  • Anonym (vikten!)
    OlManH skrev 2024-03-04 14:47:00 följande:

    En kopp kaffe på 2dl innehåller 100-120mg koffein.
    2 koppar kaffe innehåller alltså mer än en stor burk energidryck vilken innehåller ca 160mg (32mg/dl).
    Onödigt med energidryck men snackar vi intag av koffein för vuxna så är nog kaffet ofta en bra mycket mer bidragande källa.


    Beror på vilken energidryck. Den jag dricker är 355ml (stor burk?), och innehåller 200mg av koffein. Får det till 56 mg/dl. 

    Visste dock iten att det var så jämförbart med kaffe, trodde kaffe var lägre...
  • Anonym (Pigg)

    Jag blir pigg av energidryck, är känslig för koffein och dricker inte kaffe så för mig blir det som en kick. Men tar oftare än koffeintablett eftersom den bara kostar 1 kr styck :) 

  • Anonym (Pigg)
    Anonym (Pigg) skrev 2024-03-04 19:18:53 följande:

    Jag blir pigg av energidryck, är känslig för koffein och dricker inte kaffe så för mig blir det som en kick. Men tar oftare än koffeintablett eftersom den bara kostar 1 kr styck :) 


    Tillägg - gör bara detta en till två gånger i veckan 
  • Core
    felicityporter skrev 2024-03-04 00:21:51 följande:

    Ärsch, nästan alla svenskar är ju så totalt kaffeberoende att det är nästintill heligt med den där kaffekoppen i tid och otid på samtliga arbetsplatser i landet. En energidryck om dagen är ingenting någon bör vara orolig över (om man inte har andra fysiska besvär som gör en extra känslig, men då bör man verkligen se upp med kaffet också!).


    Jag dricker ibland, så det här blir att kasta sten i glashus, men kommer nån ihåg den där bodybuildern som skrumpnade i hop och dog bara på några månader av levercancer? Han drack visserligen ett gäng redbull om dagen, men de många köper idag är betydligt starkare än rb. Det handlar om att kroppen successivt kan rensa ut en kopp kaffe, medans de höga koncentratet fastnar, det kommer för mycket på en gång.

    Nu tar jag nån innan gymmet ibland, men är man uppe på ett par burkar om dagen av nocco eller liknande, det motsvarar typ fyra rb 
  • Anonym (Pigg)
    Core skrev 2024-03-04 23:44:42 följande:
    Jag dricker ibland, så det här blir att kasta sten i glashus, men kommer nån ihåg den där bodybuildern som skrumpnade i hop och dog bara på några månader av levercancer? Han drack visserligen ett gäng redbull om dagen, men de många köper idag är betydligt starkare än rb. Det handlar om att kroppen successivt kan rensa ut en kopp kaffe, medans de höga koncentratet fastnar, det kommer för mycket på en gång.

    Nu tar jag nån innan gymmet ibland, men är man uppe på ett par burkar om dagen av nocco eller liknande, det motsvarar typ fyra rb 
    Fick han levercancer av redbull? 
  • felicityporter
    Core skrev 2024-03-04 23:44:42 följande:
    Jag dricker ibland, så det här blir att kasta sten i glashus, men kommer nån ihåg den där bodybuildern som skrumpnade i hop och dog bara på några månader av levercancer? Han drack visserligen ett gäng redbull om dagen, men de många köper idag är betydligt starkare än rb. Det handlar om att kroppen successivt kan rensa ut en kopp kaffe, medans de höga koncentratet fastnar, det kommer för mycket på en gång.

    Nu tar jag nån innan gymmet ibland, men är man uppe på ett par burkar om dagen av nocco eller liknande, det motsvarar typ fyra rb 
    Det är inte svårare för kroppen att ?rensa ut? (som du kallar det) en Red Bull än kaffe. Jag förstår inte vad du får det ifrån?

    Jag kan garantera att den där bodybuildern knappast fick levercancer av Red Bull, hur kan du tro det?
  • felicityporter

    Kan tillägga att jag absolut inte är beroende av Red Bull eller kaffe öht och är försiktig med koffein, inte pga att jag tror att det är direkt farligt för hälsan, men jag personligen är en lite nervös person och märker att jag har lätt för att få ångest, hjärtklappning och blir stissig om jag dricker för många koppar kaffe.

  • Anonym (Åke Jimmiesson)

    Drack en energidryck om dagen från 2014 till 2023, men har helt slutat nu.

  • Anonym (v)
    Anonym (E) skrev 2024-03-04 10:46:45 följande:
    Ja? Inget som motsäger vad jag sa ;) Mår man mer dåligt av en dryck eller någon form av mat ska man givetvis inte tvinga i sig den :) Är jag jättestressad undviker jag koffein.
    Jo, för du sa att allt går bra att konsumera med moderation. Det stämmer inte för vissa som är mer känsliga för stimulanter som ex. koffein.

    Själv blir en stingslig och ångestfylld endast av lite dextros och alla typer av socker med uppiggande effekt när jag tänker efter.

    Koffein ger adrenalinpåslag och stressar upp kroppen. Ibland även sinnet så därför fullt förståeligt att vissa väljer att utesluta det. 
  • Kvarna

    Anade att diskussionen skulle handla om energidryck VS kaffe. Min ovetenskapliga åsikt är inte att det handlar om koffeinet. Även om att sluta med koffein kan skapa oro/ångest så var det i mitt fall inte det värsta.

    Kaffe innehåller inte massa socker med allt vad det innebär, det ökar inte din puls markant, det innehåller inte taurin. Därför är inte jämförelsen relevant.

    För min del tror jag det var taurin som orsakade mest obehag.

    Taurin hjälper till att balansera vätskebalansen i kroppen och att det har påverkan på nervsystemet. I mitt fall kissade jag som en odiagnostiserad diabetiker de första dagarna efter jag slutat och stickningarna i bröstet och framförallt någon timme efter jag ätit berodde antagligen på det. Taurin stör också hjärtats rytm.

    Tänker inte ge mig in i en diskussion om utifall energidryck ger en kick eller inte. Precis som biverkningarna är olika hos olika personer så lutar rätt mycket för att effekten också varierar. 

    Jag blev dödstrött när energidrycken var på väg ur kroppen och för att fylla på energin igen så hade jag behövt dricka 1 till.

    Det finns en anledning till 15-års gräns och att läkare avråder unga generellt från att dricka.

    Det är dåligt med cigg, snus och narkotika men det är uppenbart. Tror många ser sina barn&ungdomar dricker energidryck då och då och ser det som oskyldigt. 

    Som sagt vill varna andra då det var en extremt otrevlig upplevelse och inte minst onödig. Höll uppe med snus drygt ett år(efter att ha snusat i 20 år) och det hade sina sidor det också men det var en annan sak. 

Svar på tråden Varning för energidryck!