• Anonym (Hemorrojden)

Opererade bort hemorrojder för 6 dagar sen

Tänkte mest skapa en tråd ifall någon vill fråga något kring detta. Många drabbas av hemorrojder men inget man direkt gärna pratar om.

Jag fick det 2014 då jag var gravid. Efter förlossningen så var det dom som gjorde mest ont. Sen har jag dragits med det, vissa gick tillbaka men bildade hudflikar precis runt anus vilket gjorde att jag fick svårt att hålla rent. Själva hemorrojder har jag haft problem med till och från. Först hösten 2023 bestämde jag mig för att nu fick det vara nog och gick först till vc där jag blev remitterad till kirurg och efter dom kikat så var det bestämt att operation behövde ske.
    Så i onsdags förra veckan opererades jag och känner att jag vill ställa upp och svara på frågor om någon har några. Kände själv att där fanns väldigt dålig info att tillgå.

• Svar på tråden Opererade bort hemorrojder för 6 dagar sen
  • Anonym (Rosie)

Hur tar man bort hudflikarna?
    Jag fick det efter förlossningen hade dock inga hemorrojder.
    Hur lång tid tog operationen och vart samt hur kändes det direkt efter operation, vad var svårt ?
    Har också funderat kring det här främst för den hygieniska biten som kräver mer.

• Anonym (Hemorrojden)
    Anonym (Rosie) skrev 2024-03-05 19:09:56 följande:

Hur tar man bort hudflikarna?
    Jag fick det efter förlossningen hade dock inga hemorrojder.
    Hur lång tid tog operationen och vart samt hur kändes det direkt efter operation, vad var svårt ?
    Har också funderat kring det här främst för den hygieniska biten som kräver mer.

Man skar bort dom och lämna såret öppet. Tror själva operationen tog kanske 40 min max , jag var som sagt sövd. Direkt jag vakna hade jag lite ont,sa ifrån och fick smärtstillande både direkt i blodet och tabletter. Åkte hem samma kväll. Hade inte ont dagen efter för jag hade en tampong i ändan som var full med bedövning och smärtstillande. Men efter det har toabesök varit ett rent helvete trots rejält starka smärtstillande tabletter. Gråter av smärta som tyvärr sitter i länge efter och kräker ibland så intensiv smärtan är
  • Anonym (Rosie)
    Anonym (Hemorrojden) skrev 2024-03-05 19:27:47 följande:
    Man skar bort dom och lämna såret öppet. Tror själva operationen tog kanske 40 min max , jag var som sagt sövd. Direkt jag vakna hade jag lite ont,sa ifrån och fick smärtstillande både direkt i blodet och tabletter. Åkte hem samma kväll. Hade inte ont dagen efter för jag hade en tampong i ändan som var full med bedövning och smärtstillande. Men efter det har toabesök varit ett rent helvete trots rejält starka smärtstillande tabletter. Gråter av smärta som tyvärr sitter i länge efter och kräker ibland så intensiv smärtan är
    Aj aj Åh fy böveln 😨
    låter det nog vara som det är och bara fortsätta att se till hygienen som nu. Har ju inga andra problem mer än det.
    Vilken kämpe du är! 
Svar på tråden Opererade bort hemorrojder för 6 dagar sen