• Anonym (Sjukpensionär)

Min vilopuls går ner till 47, står att det bara är på vältränade personer, jag har fetma, är det farligt?

Överskriften var kanske inte så bra men kom inte på någon annan...

Min vilopuls går ner till 47, ser det på min klocka som mäter över dygnet.

Om man läser kriterierna för min ålder, 43, så är det VÄLTRÄNADE kvinnor som har mellan 50-56...

Jag är 155 cm, väger 84 kg, så är absolut inte vältränad. 

Tidigare har jag haft vilopuls på 40, men det var länge sedan.

Frågan är, när ska man ta upp det med läkaren, om det är farligt? Jag är trött, orkeslös och frusen, men lider av sömnproblem, så jag har trott att det är därifrån...

• Svar på tråden Min vilopuls går ner till 47, står att det bara är på vältränade personer, jag har fetma, är det farligt?
  • Anonym (Hedda)

Jag tycker du ska ta upp det med läkaren nu!

Som du skriver så kan man ha låg puls om man är vältränad, men är man inte så vältränad och DESSUTOM har andra symptom som du beskriver så bör man höra med en läkare ASP..

Det kan vara hjärtrytmrubbning, eller annat..Jag är ingen läkare dock..

Det kan ju samtidigt bero på vad som helst (tex sköldkörteln) och behöver inte vara farligt, men varför chansa TS?

• Anonym (Marika)

Tänker också på sköldkörteln..
    Har du gått upp i vikt fort?
    Hur länge har du mått dåligt, dvs frusen,trött sömnbesvär?
    Gå till läkaren och ta en koll.

• Anonym (Minna)

Jag hade 42 pga betablockerare. Läkaren sa att hjärtat kan stanna helt plötsligt om man inte är vältränad. Du ska söka läkare omgående.

• Anonym (Jag med)

Intressant. Jag har också låg vilopuls och fick just veta att jag har underaktiv sköldkörtel. Har precis samma symtom.

• Anonym (Sköldskörteln)

Låter verkligen som sköldkörteln. Har precis fått diagnosen hypotyreos och exakt samma symptom. 

• Anonym (Läkare)

Det är inget konstigt att ha den pulsen även om man inte är vältränad. Skulle inte bli orolig.  Men ta upp det nästa gång om du är orolig, eller om du har några andra symtom som kan vara från hjärtat skulle jag säga. 

• Anonym (Sjukpensionär)

Attans...

Jag har tidigare haft koll på T4, t3 och tsh-prover för de har svajat utanför referens, men senaste gången var de bra så jag pushade inte för att ta dem... 

Är det vanligt att proverna svajar upp och ner innan den kraschar?

Jag har gått upp väldigt mycket i vikt de senaste åren, pga testat olika medeciner. Vet inte riktigt vad jag vägde innan, men hade 34-36 i stl... Nu har jag 44-46...

Men börjar gå neråt med kaloriunderskott...

Men ska ringa vc och rådfråga vad de tycker.
    Tack för svaren {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Min vilopuls går ner till 47, står att det bara är på vältränade personer, jag har fetma, är det farligt?