• Anonym (Mr Brain)

Har huvudvärk, men hur känns en hjärntumör?

Jag har gått med lätt huvudvärk en längre tid, men det flyttar sig allt ifrån sidan av tinningen till pannan och ibland upptill ovanför pannan här och där.
    Vissa dagar övergår huvudvärken till att jag är lite yr istället, eller så får jag tryck i öronen och vid någon dag haft domningar i ena halvan av ansiktet.
    Inget av dessa symtom kommer samtidigt utan det ena eller andra, huvudvärken oftast.
    Oftast blir det värre dagen efter lite större ansträngning, för att sen försvinna helt en dag efter det.

Huvudvärken går inte över av Alvedon eller Ipren.
    Jag har tidigare sökt för alla symtom men då hade huvudvärken inte börjat.
    Då försvann allt efter en tid och jag har gått helt utan symtom i månader för att sen komma tillbaka, ibland längre perioder eller bara för 1-2 dagar.
    Läkarna har bara tagit vanliga prover som visat att jag ska må bra.
    Nu med huvudvärken har jag sökt igen men får vänta på att något ska hända. Hoppas på en MR av skallen men det är kö osv.

Det jag oroar mig för är att nåt är fel i huvudet, kanske en tumör eller så men med gissningar känns det som att en tumör som ger symtom bör va mer konstant. Eller?
    Hur känns det att ha något i skallen?

Människor som jag vet som haft tumörer har upptäckt det plötsligt med hjärnblödningar, epilepsi osv och inte så här lång och olika symtomer.

Någon som har koll på detta?

Svar som "kontakta vården", "gå till läkare" osv kan vi hoppa över då jag redan är i kontakt med vården, bara att det går lite trögt. Och fram tills att det händer mer där söker jag lite bland mina funderingar själv.

Tillägger att jag mår bra i övrigt. Normalt blodtryck, normal hälsa, varken röker, dricker alkohol, inget koffein eller tobak och så klart inte heller några droger.

• Svar på tråden Har huvudvärk, men hur känns en hjärntumör?
  • Anonym (Cancer suger)

Min man har en hjärntumör och jag känner så igen mig i din text från tiden innan han fick sin diagnos. Det är förstås helt omöjligt att säga då symptomen kan vara så diffusa och varierande. Väntan och ovissheten är svår och det går åt extrema mängder energi att bara hålla ihop när alla scenarier känns lika sannolika och orealistiska på en gång. 

Bästa tipset, även om det är rätt så lamt, är att ta hand om dig själv här och nu. Gör saker som du mår bra av och omge dig med människor som får dig att må bra. Ge din kropp bra föda, mycket sömn och solljus och titta på vackra ting, lyssna på musik du älskar och läs om dina favoritböcker. Oavsett vad som väntar så kommer du vara i bästa möjliga skick för att möta det.

Andra tipset är att ringa kliniken som ska göra din MR. Kanske inte varje dag, men väl varje vecka. De kommer inte att låta dig smita före i kön framför någon som behöver det bättre, men kan väl komma att tänka på dig om det skulle komma återbud och om en extra tid skulle bli tillgänglig.

• Fjäril kär

Mina funderingar och gissningar är att det handlar om stress.  Kanske du också dricker för dåligt med vatten? Hur sover du på nätterna? För lite kanske?

• Anonym (Granbarr)

Hur är det med synen? Kanske du behöver glasögon? Boka tid hos optiker. Även små små "obetydliga" förändringar kan ge dom symtom du beskriver och kan behöva justeras med glasögon.  

• Anonym (Mr Brain)
    Anonym (Cancer suger) skrev 2024-03-12 15:54:45 följande:

Min man har en hjärntumör och jag känner så igen mig i din text från tiden innan han fick sin diagnos. Det är förstås helt omöjligt att säga då symptomen kan vara så diffusa och varierande. Väntan och ovissheten är svår och det går åt extrema mängder energi att bara hålla ihop när alla scenarier känns lika sannolika och orealistiska på en gång. 

Bästa tipset, även om det är rätt så lamt, är att ta hand om dig själv här och nu. Gör saker som du mår bra av och omge dig med människor som får dig att må bra. Ge din kropp bra föda, mycket sömn och solljus och titta på vackra ting, lyssna på musik du älskar och läs om dina favoritböcker. Oavsett vad som väntar så kommer du vara i bästa möjliga skick för att möta det.

Andra tipset är att ringa kliniken som ska göra din MR. Kanske inte varje dag, men väl varje vecka. De kommer inte att låta dig smita före i kön framför någon som behöver det bättre, men kan väl komma att tänka på dig om det skulle komma återbud och om en extra tid skulle bli tillgänglig.

Stämde mina symtom in på hur han kände/känner eller bara själva ovissheten?
    Vad är planen för honom nu när ni vet hur det ligger till?

Fjäril kär skrev 2024-03-12 16:01:09 följande:

Mina funderingar och gissningar är att det handlar om stress.  Kanske du också dricker för dåligt med vatten? Hur sover du på nätterna? För lite kanske?

Nej stress är det inte. Jag är inte den som blir stressad och jag har inget i mitt liv att stressa upp över.
    Huvudvärken påminner om när man druckit för dåligt. Skillnaden är att den brukar försvinna när man dricker mer, men det gör det inte nu.
    Sömnen går i perioder och jag känner av huvudvärken mer, eller tidigare på dagen om jag inte sover ordentligt. Men även när jag sover bra 7-8 timmar är det ingen skillnad. Huvudvärken började dessutom när jag hade en väldigt bra och längre period av väldigt bra sömn och nu försvinner den bara inte oavsett.

Anonym (Granbarr) skrev 2024-03-12 16:03:04 följande:

Hur är det med synen? Kanske du behöver glasögon? Boka tid hos optiker. Även små små "obetydliga" förändringar kan ge dom symtom du beskriver och kan behöva justeras med glasögon.  

Jag använder läsglasögon men inte värre än så.
    Har varit till optiker och gjort en grundligt undersökning för bara ett par månader sen.

• Anonym (Cancer suger)
    Anonym (Mr Brain) skrev 2024-03-12 16:11:27 följande:

Stämde mina symtom in på hur han kände/känner eller bara själva ovissheten?
    Vad är planen för honom nu när ni vet hur det ligger till?

Fjäril kär skrev 2024-03-12 16:01:09 följande:

Tryck, domningar, huvudvärk, yrsel ... Han hade rätt milda, diffusa symptom som kom och gick. Han onkologer verkade ofta nästan förvånade över hur han beskrev hur han kände sig så jag antar att det betyder att det verkligen inte är självklart hur dessa tumörer ger sig till känna. Bara för att symptomen verkar stämma överens så betyder det ju inte alls att du också har en tumör - det kan lika gärna vara tusen andra saker.

Min man fick sin diagnos för fyra år sedan och har gått igenom ett par omgångar strålbehandling och en större operation och är i remission sedan snart 9 månader. Visst är han lite tilltufsad rent kroppsligt, men han har tagit sig igenom det hela med fantastisk styrka och lugn. 
  • Anonym (mensnälladu)

Har du haft huvudvärk under sån lång tid ska du gå till docktorn 

Varför sitta och fråga folk på forum som inte har nån form av utbildning när det finns riktiga läkare? 

• Anonym (Smidigt)
    Anonym (Cancer suger) skrev 2024-03-12 15:54:45 följande:

Kanske inte det smartaste inlägget. Om inte TS var orolig innan så lär hen vara det nu. Hen kanske ska börja med att ringa vårdcentralen. Det kan vara allt möjligt, inte bara just hjärntumör.
  • Fjäril kär
    Anonym (mensnälladu) skrev 2024-03-12 16:53:11 följande:

Varför sitta och fråga folk på forum som inte har nån form av utbildning när det finns riktiga läkare? 

Men snälla du. Varför inte bara läsa inlägget?
  • Anonym (Cancer suger)
    Anonym (Smidigt) skrev 2024-03-12 17:03:09 följande:
    Kanske inte det smartaste inlägget. Om inte TS var orolig innan så lär hen vara det nu. Hen kanske ska börja med att ringa vårdcentralen. Det kan vara allt möjligt, inte bara just hjärntumör.
    Då TS skriver att hen redan är i kontakt med vården och är under utredning, så känner jag mig trygg i att hen får den medicinska hjälp som hen behöver. Att känna sig mindre ensam i det limbo som man befinner sig i som icke-/ännu ej diagnostiserad, tror jag är betydligt viktigare. Isolering, rädsla, ångest och andra maror som man kan slåss med under den här tiden gör absolut inget gott - och de har en tendens att växa i ensamhet. 
  • Anonym (Mr Brain)
    Anonym (Cancer suger) skrev 2024-03-12 16:40:55 följande:
    Tryck, domningar, huvudvärk, yrsel ... Han hade rätt milda, diffusa symptom som kom och gick. Han onkologer verkade ofta nästan förvånade över hur han beskrev hur han kände sig så jag antar att det betyder att det verkligen inte är självklart hur dessa tumörer ger sig till känna. Bara för att symptomen verkar stämma överens så betyder det ju inte alls att du också har en tumör - det kan lika gärna vara tusen andra saker.

Min man fick sin diagnos för fyra år sedan och har gått igenom ett par omgångar strålbehandling och en större operation och är i remission sedan snart 9 månader. Visst är han lite tilltufsad rent kroppsligt, men han har tagit sig igenom det hela med fantastisk styrka och lugn. 

Ok så då låter det ju lite som jag tänkt, att det inte är så självklara symtom.
    Jag förstår ju att det kan vara väldigt olika, men vissa är ju mer vanliga än andra.
    När jag sökte för 3 år sedan pga domningar förlitade man sig på det vanliga testerna för stroke samt blodprover och tyckte inte att någon röntgen behövdes.
    Nu har jag själv tryckt på för att kunna utesluta grejer i skallen.

Förstår att ni har fått gå igenom en resa.
    Bra att höra att han grejat det bra trotts omständigheterna.

Anonym (mensnälladu) skrev 2024-03-12 16:53:11 följande:

Varför läser du inte mer än rubriken!?
    Trodde folk bara gjorde det när de läser Aftonbladet.
    Testa att läs hela inlägget (eller artikeln i div tidningar) så får man ofta en helt annan bild av läget.

Anonym (Smidigt) skrev 2024-03-12 17:03:09 följande:
    Ingen fara. 
    Tack för tanken att inte skrämma upp mig men jag förstår att den ena inte behöver få samma som någon annan. Intressant att läsa hur andra upplevt liknande oavsett orsak.
    Anonym (Cancer suger) skrev 2024-03-12 17:41:14 följande:
    Då TS skriver att hen redan är i kontakt med vården och är under utredning, så känner jag mig trygg i att hen får den medicinska hjälp som hen behöver. Att känna sig mindre ensam i det limbo som man befinner sig i som icke-/ännu ej diagnostiserad, tror jag är betydligt viktigare. Isolering, rädsla, ångest och andra maror som man kan slåss med under den här tiden gör absolut inget gott - och de har en tendens att växa i ensamhet. 
    Jag är en han :) 
    (har lite svårt för att bli kallad för hen men får väl skylla mig själv om jag var otydlig från början)

Jag tar inte ut något i förskott, men att sitta och googla ger ju inte mycket så då tänkte jag att det kanske kunde ge lite mer att skriva här. Man får ju förhoppningsvis lite fler olika svar då :)
  • Anonym (Hmm)

Är det någon som undersökt dina öron?
    Min brors sambo hade liknande symptom. Någon läkare misstänkte stroke och hon fick göra MR, men det visade inget. Massa undersökningar men inget hittades. Så av en händelse tittade en sköterska i hennes öron och hon hade en stor vaxpropp. Behandling för den och så blev hon bra.
    Nu är det ju inte det säkert att du har det, men just yrsel kan höra ihop med ögonbesvär.
    Själv har jag besvär med mina kristaller , som kan ge yrsel.
    Men som sagt, min brors sambo fick även besvär med domningar av sin vaxpropp.

• Anonym (Li)

Hej! Har sett en del hjärntumörer i jobbet, och detta är troligtvis inte en sån. Jag tänker mer på spänningshuvudvärk. Oavsett tycker jag du ska be om en MR så att du kan släppa oron om tumör. Ibland minskar symtomen efter en blank MR också. 

• Anonym (Hmm)

öronbesvär givetvis och inte ögon 😆

• Anonym (Mr Brain)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-03-12 19:21:07 följande:

Är det någon som undersökt dina öron?
    Min brors sambo hade liknande symptom. Någon läkare misstänkte stroke och hon fick göra MR, men det visade inget. Massa undersökningar men inget hittades. Så av en händelse tittade en sköterska i hennes öron och hon hade en stor vaxpropp. Behandling för den och så blev hon bra.
    Nu är det ju inte det säkert att du har det, men just yrsel kan höra ihop med ögonbesvär.
    Själv har jag besvär med mina kristaller , som kan ge yrsel.
    Men som sagt, min brors sambo fick även besvär med domningar av sin vaxpropp.

Det var ett tag sen någon tog en kik in i öronen. Men om det vore nåt knas där borde väl hörseln också påverkas?
    Jag förstår att yrsel kan komma från öronen men i mitt fall är det verkligen det ena eller andra, och tryck i öronen är mer sällan av alla.
    Anonym (Li) skrev 2024-03-12 19:21:18 följande:

Hej! Har sett en del hjärntumörer i jobbet, och detta är troligtvis inte en sån. Jag tänker mer på spänningshuvudvärk. Oavsett tycker jag du ska be om en MR så att du kan släppa oron om tumör. Ibland minskar symtomen efter en blank MR också. 

Säger du det för att inte oroa mig? :)
    Förklara annars gärna lite mer vad som får dig att tro att det inte passar in.
    Är du sjuksköterska eller vad ditt jobb?

På många sätt tänker jag också att det låter som spänningshuvudvärk men jag förstår inte vad det skulle komma av.
    Jag spänner mig lite när jag inte använder läsglasögon men annars tror ja inte att jag gör det.
    Jag har inte förändrat något i min vardag heller som skulle kunna påverka.
  • Anonym (Hmm)

Nej! varken hennes eller min hörsel var/är påverkad

Svar på tråden Har huvudvärk, men hur känns en hjärntumör?