• Anonym (O)

    Någon som äter Olanzapin?

    Ska börja med denna medicinen?
    Någon som äter den? Vad tar ni den för? Biverkninga?

  • Svar på tråden Någon som äter Olanzapin?
  • Starka

    Äter den för kraftigt kroniskt illamående. Har inte märkt några biverkningar förutom trötthet

  • Anonym (O)
    Starka skrev 2024-03-13 01:53:33 följande:

    Äter den för kraftigt kroniskt illamående. Har inte märkt några biverkningar förutom trötthet


    Vilken dos tar du?
  • Starka
    Anonym (O) skrev 2024-03-13 06:57:31 följande:
    Vilken dos tar du?
    2,5 mg 2 morgon 1-2 på dagen o 2 till natten
  • Anonym (Hm)
    Starka skrev 2024-03-13 01:53:33 följande:

    Äter den för kraftigt kroniskt illamående. Har inte märkt några biverkningar förutom trötthet



    Det låter lite märkligt då olanzapin är en psykos medicin. Du tänker kanske på omeprasol?

    TS: De som tar olanzapin tas mot psykos/ mani. Jag antar att du har något av detta? 


    Biverkningar kan te sig olika för olika personer. Vissa mår helt ok av dem medans andra blir som i en bubbla. Hoppas du mår ok och att det blir bra för dig, 

  • Anonym (O)
    Anonym (Hm) skrev 2024-03-14 04:20:27 följande:


    Det låter lite märkligt då olanzapin är en psykos medicin. Du tänker kanske på omeprasol?

    TS: De som tar olanzapin tas mot psykos/ mani. Jag antar att du har något av detta? 


    Biverkningar kan te sig olika för olika personer. Vissa mår helt ok av dem medans andra blir som i en bubbla. Hoppas du mår ok och att det blir bra för dig, 


    Fel! Den ges även mot illamående.
  • Anonym (Anhörig)
    Anonym (O) skrev 2024-03-12 16:41:48 följande:
    Någon som äter Olanzapin?

    Ska börja med denna medicinen?
    Någon som äter den? Vad tar ni den för? Biverkninga?


    Inte för egen del, men en anhörig har tagit Olanzapin /Zyprexa i omgångar sedan många år. Psykossjukdom. Den dämpar vanföreställningar och oro och ger bättre sömn.

    Biverkning, lätt att gå upp i vikt och trötthet. Vid låga doser, sådär 2.5, så märks inte så mycket. Vid högre doser smäller det till någon timme efter att medicinen tagits med trötthet och nästan som yrsel och allmänpåverkan. Så att ta den strax före sänggående kan vara en god idé.
  • Anonym (Sara)

    Fick med den hem från psykakuten när jag hade så mycket ångest att jag inte kunde äta. Tog den några dagar bara, funkade på sömn och ångest och fick lite matlust. Ville dock sluta snabbt eftersom jag var rädd för biverkningar i längden. 

  • Starka
    Anonym (Hm) skrev 2024-03-14 04:20:27 följande:


    Det låter lite märkligt då olanzapin är en psykos medicin. Du tänker kanske på omeprasol?

    TS: De som tar olanzapin tas mot psykos/ mani. Jag antar att du har något av detta? 


    Biverkningar kan te sig olika för olika personer. Vissa mår helt ok av dem medans andra blir som i en bubbla. Hoppas du mår ok och att det blir bra för dig, 


    Den ges också mot kroniskt illamående. Jag har zofran, primperan, olanzapin och postafen. Har ett extremt illamående pga en annan medicin som jag måste ta för att helt enkelt överleva
Svar på tråden Någon som äter Olanzapin?