• Anonym (Fattiglapp)

Hyran höjs med 5 procent!!

Herregud vad jag är orolig nu.
    jag har fått dyrare och dyrare hyra.
    I ett brev rån hyresvärden så berättade de att förhandlingarna lett till en HÖGRE hyreshöjning än vad de först ville ha innan förhandling med hyresgästföreningen.

Jag studerar nu... vet inte hur länge jag kommer ha råd att bo kvar där jag bor nu. När jag flyttade hit var hyran rätt låg, men det har varit hyreshöjningar på ett par hundra varje år.

Ett dilemma jag har är att jag vill ha ett extrajobb för att inte riskera min ekonomi, men samtidigt måste jag ha ork och tid kvar till mina heltidsstudier.

Vet inte vad jag ska göra. Någon mer som jobbar utöver heltidsstudier?
    Kan ju försöka jobba helger.. 

• Svar på tråden Hyran höjs med 5 procent!!
  • Anonvm

Det väldigt många har svårt att ta in är att allt som inte ökar i pris i takt med inflationen i realiteten är en sänkning av kostnaden, eftersom du då får samma sak billigare pga pengarnas minskade värde.

Resonera från andra änden av fenomenet istället.
    Problemet i detta fall är inte att din hyra höjs 5%, det är till o med lågt relaterat till den generella inflationen, problemet är att din inkomst inte ökat i takt med inflationen.

• Anonym (Fattiglapp)
    Anonvm skrev 2024-03-13 20:51:55 följande:

Det väldigt många har svårt att ta in är att allt som inte ökar i pris i takt med inflationen i realiteten är en sänkning av kostnaden, eftersom du då får samma sak billigare pga pengarnas minskade värde.

Problemet i detta fall är inte att din hyra höjs 5%, det är till o med lågt relaterat till den generella inflationen, problemet är att din inkomst inte ökat i takt med inflationen.

Va? Vad menar du? 
    Menar du att en del saker blir billigare att köpa? Inte vad jag märkt av i alla fall. All mat är dyrare nu, hyran, elen, de ska börja debitera varmvatten nu, vilket de inte gjorde tidigare.

Bussbiljetter ökar i pris för varje, likaså tågbiljetter. Allt är dyrt. Min inkomst ökar inte, det stämmer.
  • Anonym (Fattiglapp)
    Anonym (M) skrev 2024-03-13 17:22:02 följande:

Jag både jobbar heltid och driver ett företag på sidan av. Det är stressigt ibland men det går. Heltidsstudier och något extrajobb är inte så mycket.

Okej. Då har du kunskap, hälsa och ekonomi nog för att klara av att göra både ock.
  • Anonym (Elin79)

Min son är 18 och går i gymnasiet. Han får enligt handels avtal runt 144kr h x 2 när han jobbar söndagar eftersom det är ob i form av dubbla timlönen. Plus semesterersättning.
    Han jobbar varannan söndag vilket han tycker ger väldigt fin påfyllning av CSN. 
    Så sök ett sånt jobb!

• Studentpappa
    Anonym (Fattiglapp) skrev 2024-03-13 20:32:02 följande:
    Fast det är ju NU hyran höjs, och sommaren har inte kommit än. Jag ska ju leva på CSN nu... och hyran höjs snart. Lönen för eventuellt sommarjobb har ju inte kommit in en.

Jag har sökt jobb, men inte fått något än.

Hyrorna "på den tiden" var nog inte så höga heller.
    Hyran var inte hög alls eftersom vi bodde i hus. Men det var med stor sannolikhet dyrare att bo i vårt hus med lån och drift än din nuvarande hyra.

Barn fick vi under tiden också.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (V)
    Anonvm skrev 2024-03-13 20:51:55 följande:

Hur tänker du nu? Jag har inte fått en krona extra att röra mig med allt blir bara dyrare men man får inte mer pengar konsekvensen blir att man får strunta i att göra och köpa vissa saker.  
  • Anonvm
    Anonym (Fattiglapp) skrev 2024-03-13 21:04:51 följande:
    Va? Vad menar du? 
    Menar du att en del saker blir billigare att köpa? Inte vad jag märkt av i alla fall. All mat är dyrare nu, hyran, elen, de ska börja debitera varmvatten nu, vilket de inte gjorde tidigare.

Bussbiljetter ökar i pris för varje, likaså tågbiljetter. Allt är dyrt. Min inkomst ökar inte, det stämmer.
    Hur i hela friden läser du det jag skrev?

Precis ingenstans skrev jag att något blir billigare att köpa.

Om en vara har ett oförändrat pris en längre tid samtidigt som pengars värde ständigt minskar pga inflationen så blir nettoeffekten att den varan blir billigare och billigare ju mer pengarna sjunker i värde.....

Priset på varor och tjänster behöver följa inflationen för att det skall vara "lika dyrt", men det behöver då även lönerna.
    Problemet i ditt läge är åter igen inte att hyran ökar med 5%, problemet är att din inkomst inte följer inflationen och ökar med 5% den också.

Din hyresvärd driver sitt företag på en marknad där priset på det mesta ökat kraftigt senaste åren, räntor, fjärrvärme, el, fastighetsskötsel osv.... Det är inget konstigt att även han höjer priset på den tjänst han säljer.

Det som blir konstigt i sammanhanget är att du förväntar dig att dina pengar fortfarande skall räcka till lika mycket trots att de tappat 5-10% av sitt värde på kort tid.

Jag kollade på min egen inkomst för skojs skull, när jag började hos min nuvarande arbetsgivare 2010 så hade jag en månadslön på 25876:-, nu 14 år senare får jag 33574:- för att utföra precis samma arbete.
    Slår man ut det så blir faktiskt löneökningen årligen i genomsnitt straxt över 2%, eller runt 30% totalt. 
    Det betyder även att det som kostade 100:- att köpa 2010 nu behöver kosta 130:- för att ha samma pris.
  • Anonym (V)
    Anonvm skrev 2024-03-13 22:12:44 följande:
    Hur i hela friden läser du det jag skrev?

Precis ingenstans skrev jag att något blir billigare att köpa.

Om en vara har ett oförändrat pris en längre tid samtidigt som pengars värde ständigt minskar pga inflationen så blir nettoeffekten att den varan blir billigare och billigare ju mer pengarna sjunker i värde.....

Priset på varor och tjänster behöver följa inflationen för att det skall vara "lika dyrt", men det behöver då även lönerna.
    Problemet i ditt läge är åter igen inte att hyran ökar med 5%, problemet är att din inkomst inte följer inflationen och ökar med 5% den också.

Din hyresvärd driver sitt företag på en marknad där priset på det mesta ökat kraftigt senaste åren, räntor, fjärrvärme, el, fastighetsskötsel osv.... Det är inget konstigt att även han höjer priset på den tjänst han säljer.

Det som blir konstigt i sammanhanget är att du förväntar dig att dina pengar fortfarande skall räcka till lika mycket trots att de tappat 5-10% av sitt värde på kort tid.

Jag kollade på min egen inkomst för skojs skull, när jag började hos min nuvarande arbetsgivare 2010 så hade jag en månadslön på 25876:-, nu 14 år senare får jag 33574:- för att utföra precis samma arbete.
    Slår man ut det så blir faktiskt löneökningen årligen i genomsnitt straxt över 2%, eller runt 30% totalt. 
    Det betyder även att det som kostade 100:- att köpa 2010 nu behöver kosta 130:- för att ha samma pris.
    Så är det i vanliga fall men inte nu. Det mesta av höjningen är greedflation vilket leder till ökade klassklyftor vissa blir rika andra har knappt råd med mat.
  • Anonym (Y)

Meen snälla människa, skaffa ett extrajobb. Jag pluggade 100%, jobbade 50% och hade volontärarbete på universitetet. Det gick hur bra som helst att ta både examen och läsa masterkurser.

Annars får du helt enkelt flytta. Så fungerar det i vuxenvärlden.

• Anonym (Y)
    enfunderandeman skrev 2024-03-13 12:06:32 följande:

Det är bara att vänja sig tyvärr, Sverige blir ett fattigare land. Dom enda som inte påverkas är höginkomsttagare och folk som har det gott ställt.  Med denna regering, ökar klyftorna dessutom ännu mer. Dom gör det bättre för dom som redan har det bra. Och sämre för dom som redan har det dåligt. 

Finns arbetslösa som får prioritera bort mat, för dom tvingas betala busskort för över 1000 kr i månaden. Dom får ingen ersättning för det. Majoriteten lever inte på några 22.000 kr i månaden, som en viss Pehrson fantiserade fram.
    Lägg sen på ökad arbetslöshet, med 150.000 lediga jobb på ca 350.000  arbetslösa. Vart ska folk ta vägen? Om det knappt finns jobb till hälften, av dessa. Kommunerna får spara in. Har inte råd med vikarier.

Problemet är att många människor i Sverige "sover". Dom förstår inte problematiken eller så blir det bekvämare att låtsats som det regnar.
    Det jag vill poängtera är, att du är inte ensam. Med din situation. Många har det jobbigt ekonomiskt.

Haha, här har vi en vänsterpolitiker utan kontakt med vardagen: Är du arbetslös och har rätt till ekonomiskt bistånd får du ditt busskort betalat från kommunen.
    Är du Arbetslös och har a-kassa kan du få dina resor med lokaltrafiken betalda av arbetsförmedlingen för att ta dig till intervjuer.
    Är du arbetslös och ligger hemma och röker braj och inte har någon annanstans att vara så behöver du inget busskort och då får duinte heller betalt av välfärdssystemet.

INGEN arbetslös i sverige behöver prioritera bort MAT för busskort. Vi har ett socialt skyddsnät. Du kan till och med få extra ersättning för ökade matkostnader om du är låginkomsttagare med barn eller pensionär. Det är endast de som har det "gott ställt" som inte får något.

Väx upp och sluta sprida dynga.
  • Anonym (Y)
    Anonym (X2y) skrev 2024-03-13 14:07:53 följande:
    Hyran höjs med 5 procent!!
     Jag hörde faktiskt ifrån en arbetskollega om detta. Man undrar vart Sverige är på väg. 
    Alltid lika kul när folk citerar sig själva. LOL.
  • enfunderandeman
    Anonym (Y) skrev 2024-03-13 22:34:53 följande:
    Haha, här har vi en vänsterpolitiker utan kontakt med vardagen: Är du arbetslös och har rätt till ekonomiskt bistånd får du ditt busskort betalat från kommunen.
    Är du Arbetslös och har a-kassa kan du få dina resor med lokaltrafiken betalda av arbetsförmedlingen för att ta dig till intervjuer.
    Är du arbetslös och ligger hemma och röker braj och inte har någon annanstans att vara så behöver du inget busskort och då får duinte heller betalt av välfärdssystemet.

INGEN arbetslös i sverige behöver prioritera bort MAT för busskort. Vi har ett socialt skyddsnät. Du kan till och med få extra ersättning för ökade matkostnader om du är låginkomsttagare med barn eller pensionär. Det är endast de som har det "gott ställt" som inte får något.

Väx upp och sluta sprida dynga.
    Och du talar om saker som du uppenbarligen inte vet ett smack om. 
    Vet du om att folk går på insatser, heltid praktik, ROM etc? Det är minst flera dagar i veckan.Och nej, jag kan berätta att jag har en polare som är abetslös.Han får inte ett öre, för ett busskort. Det menar att det ska täckas av aktivitetsstödet, eller akassan. Många människor har väldigt lite i stöd. Och det räcker knappat till mat och hyra. 

Du borde skaffa dig en bättre bild av HELA samhället, Med det du säger, så existerar i princip inte fattigdom. Det är inte bara ignorant, det är urbotat korkat. Som höger, är det väl lättare att låtsats om att dessa människor inte finns. Kriget i Ukraina är väl bara en myt också. 

Socialt skyddsnät? Haha, den som denna regeringen håller på monterar ner menar du? Sluta sprida lögner, det är ingen som får mer i ersättning för att man är låginkomsttagare. Alla får en och samma riksnorm, Och denna regeringen har sänkt skatten för höginkomsstagare, men höjt skatten för det som har det sämre. Har du hört talas om t.ex. funkisskatten? 
    Vilka människor det finns i Sverige, man fan baxnar. Du har en hel del att läsa på om haha. 
  • Anonym (M2)
    Anonym (Fattiglapp) skrev 2024-03-13 20:01:53 följande:
    Jag ska försöka få ett jobb.
    Det är faktiskt så att de allra flesta som äger en bostadsrätt går med vinst när de säljer. Dessutom har man ofta redan en god ekonomi, som ens har RÅD med att köpa en bostad till att börja med. 
    De allra flesta tar lån för att kunna köpa en bostadsrätt... så råd behöver man absolut inte ha.
  • Anonym (X2y)
    Anonym (Y) skrev 2024-03-13 22:36:23 följande:
    Alltid lika kul när folk citerar sig själva. LOL.
     Kan du sluta!? Om du är den jag tror. Så sluta stalka mig här på forumet. Detta inlägg tillför inte ett dugg. Bara för att du vill låtsats att det inte finns människor som har det svårt ekonomiskt just nu. Och fler vittnar om det. 

Du vet att folk kan ha lika eller liknande åsikter. Utan att vara samma person eller? Du låter inte stabil. Jag skulle uppskatta om du slutar svara på mina inlägg. Du är väldigt obehaglig. Tack.
  • Anonym (X2y)
    Anonym (M2) skrev 2024-03-13 23:13:54 följande:
    De allra flesta tar lån för att kunna köpa en bostadsrätt... så råd behöver man absolut inte ha.
     Som ensamstående, kan man nog glömma det. Om man inte har en väldigt hög lön . Samhället och lånekalkylerna är gjorda för två. Att ta lån, I tider när många knappt kan betala sina bolån? Sverige är ett av de högst belånade länderna tack vare detta. Dessutom kommer det alltid finnas folk som inte har råd att köpa bostäder.

Bättre att det byggs mer efter vad som efterfrågas, billiga hyresrätter. Tyvärr är bostadsmarknaden bara till för att tjäna mycket pengar numera.

Folk har olika förutsättningar, vi är inte alla lika. Många verkar inte förstå det .
  • enfunderandeman
    Anonym (M2) skrev 2024-03-13 23:13:54 följande:
    Anonym (Y) skrev 2024-03-13 22:26:36 följande:

Meen snälla människa, skaffa ett extrajobb. Jag pluggade 100%, jobbade 50% och hade volontärarbete på universitetet. Det gick hur bra som helst att ta både examen och läsa masterkurser.

Annars får du helt enkelt flytta. Så fungerar det i vuxenvärlden.

Men snälla du, för någon som anklagar andra för att sakna kontakten med vardagen. Är du urusel på detta, andra inlägget och inte mycket verklighetsförankring. Det är DU, ja. Alla är inte som du. Ett extra jobb kan väl jäntan ta. Men det är ju inte bara flytta, hux flux för många. Det är lång bostadsköer. Och det kostar om man ska ta andrahands kontrakt.

Är du född med silversked I baken eller? Du verkar ha det väldigt svårt att sätta dig in i andra människors situationer. Och ser bara allt ifrån dig själv. Lätt att bli blind då. Du rör dig nog inte så mycket bland van
    ligt folk.
  • enfunderandeman
    Anonym (X2y) skrev 2024-03-13 23:16:20 följande:
     Kan du sluta!? Om du är den jag tror. Så sluta stalka mig här på forumet. Detta inlägg tillför inte ett dugg. Bara för att du vill låtsats att det inte finns människor som har det svårt ekonomiskt just nu. Och fler vittnar om det. 

Du vet att folk kan ha lika eller liknande åsikter. Utan att vara samma person eller? Du låter inte stabil. Jag skulle uppskatta om du slutar svara på mina inlägg. Du är väldigt obehaglig. Tack.
     Incel? Han har väl sett dina inlägg här, om män. Känner sig ratad. Obehagligt är det onekligen. Finns mycket sjukt folk online. Om detta är en kvinna dock. Då vette... alltså lol. Kanske lite jelly. Personen förstår inte hur vi kommunicerar heller. Därför måste vi vara samma person. Man kan bara inte tycka lika, det är kriminellt. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Fattiglapp) skrev 2024-03-13 21:06:57 följande:
    Okej. Då har du kunskap, hälsa och ekonomi nog för att klara av att göra både ock.
    Jag hade noll kronor på kontot när jag började jobba och tog även ut ett stort lån när jag skulle starta företaget. Kunskap och hälsa - jovisst, så det räcker till men min hälsa är inget att skryta med om man säger så. Du behöver inte optimala förutsättningar för att kunna lyckas. 
Svar på tråden Hyran höjs med 5 procent!!