• Anonym (Fattiglapp)

Hyran höjs med 5 procent!!

Herregud vad jag är orolig nu.
    jag har fått dyrare och dyrare hyra.
    I ett brev rån hyresvärden så berättade de att förhandlingarna lett till en HÖGRE hyreshöjning än vad de först ville ha innan förhandling med hyresgästföreningen.

Jag studerar nu... vet inte hur länge jag kommer ha råd att bo kvar där jag bor nu. När jag flyttade hit var hyran rätt låg, men det har varit hyreshöjningar på ett par hundra varje år.

Ett dilemma jag har är att jag vill ha ett extrajobb för att inte riskera min ekonomi, men samtidigt måste jag ha ork och tid kvar till mina heltidsstudier.

Vet inte vad jag ska göra. Någon mer som jobbar utöver heltidsstudier?
    Kan ju försöka jobba helger.. 

• Svar på tråden Hyran höjs med 5 procent!!
  • Anonvm

Det väldigt många har svårt att ta in är att allt som inte ökar i pris i takt med inflationen i realiteten är en sänkning av kostnaden, eftersom du då får samma sak billigare pga pengarnas minskade värde.

Resonera från andra änden av fenomenet istället.
    Problemet i detta fall är inte att din hyra höjs 5%, det är till o med lågt relaterat till den generella inflationen, problemet är att din inkomst inte ökat i takt med inflationen.

• Anonym (Fattiglapp)
    Anonvm skrev 2024-03-13 20:51:55 följande:

Det väldigt många har svårt att ta in är att allt som inte ökar i pris i takt med inflationen i realiteten är en sänkning av kostnaden, eftersom du då får samma sak billigare pga pengarnas minskade värde.

Problemet i detta fall är inte att din hyra höjs 5%, det är till o med lågt relaterat till den generella inflationen, problemet är att din inkomst inte ökat i takt med inflationen.

Va? Vad menar du? 
    Menar du att en del saker blir billigare att köpa? Inte vad jag märkt av i alla fall. All mat är dyrare nu, hyran, elen, de ska börja debitera varmvatten nu, vilket de inte gjorde tidigare.