Anonym (Fattiglapp) skrev 2024-03-13 21:04:51 följande:
Va? Vad menar du?
Menar du att en del saker blir billigare att köpa? Inte vad jag märkt av i alla fall. All mat är dyrare nu, hyran, elen, de ska börja debitera varmvatten nu, vilket de inte gjorde tidigare.
Bussbiljetter ökar i pris för varje, likaså tågbiljetter. Allt är dyrt. Min inkomst ökar inte, det stämmer.
Hur i hela friden läser du det jag skrev?
Precis ingenstans skrev jag att något blir billigare att köpa.
Om en vara har ett oförändrat pris en längre tid samtidigt som pengars värde ständigt minskar pga inflationen så blir nettoeffekten att den varan blir billigare och billigare ju mer pengarna sjunker i värde.....
Priset på varor och tjänster behöver följa inflationen för att det skall vara "lika dyrt", men det behöver då även lönerna.
Problemet i ditt läge är åter igen inte att hyran ökar med 5%, problemet är att din inkomst inte följer inflationen och ökar med 5% den också.
Din hyresvärd driver sitt företag på en marknad där priset på det mesta ökat kraftigt senaste åren, räntor, fjärrvärme, el, fastighetsskötsel osv.... Det är inget konstigt att även han höjer priset på den tjänst han säljer.
Det som blir konstigt i sammanhanget är att du förväntar dig att dina pengar fortfarande skall räcka till lika mycket trots att de tappat 5-10% av sitt värde på kort tid.
Jag kollade på min egen inkomst för skojs skull, när jag började hos min nuvarande arbetsgivare 2010 så hade jag en månadslön på 25876:-, nu 14 år senare får jag 33574:- för att utföra precis samma arbete.
Slår man ut det så blir faktiskt löneökningen årligen i genomsnitt straxt över 2%, eller runt 30% totalt.
Det betyder även att det som kostade 100:- att köpa 2010 nu behöver kosta 130:- för att ha samma pris.