Anonym (ts) skrev 2024-03-23 20:25:47 följande:
Tack. Nu verkar de vara ganska säkra på att det är Crohns. Jag har två frågor just nu. Hur lång tid tog det från ditt första insjuknande till att du kände dig frisk igen? Hur påverkas vardagen mellan skov?
En läkare jag pratade med idag sa att Crohns inte alls har samma genetiska komponent som UK. Så det kanske finns goda chanser att det inte förs vidare till ditt barn.
Lät ju bra angående genetiken!
Det tog lång tid för mig att få en diagnos, de trodde först att det bara var ibs eller typ något psykiskt och jag själv trodde att jag höll på att bli utbränd. Men när jag väl fick diagnosen gick det väldigt snabbt! Fick kortison som gjorde mig bra i tarmen direkt, däremot fick jag lite dåligt immunförsvar och blev lätt sjuk. Fick sen underhållsbehandling i form av sprutor och har sen dess i stort varit bra i tarmen. Blir inte sjuk ofta men när jag blir det blir jag i och för sig lite sämre än andra tycker jag. Så det gäller att vara noggrann med hygien mm för att minska risken för sjukdom.
I skoven har jag faktiskt bara behövt lägga till omperazol. Tror skoven berott på graviditeten. Då får jag ont och blir därför mer trött och mindre glad, så förståelse och stöd är bra. Men också att lära känna sin kropp - symptom, vad man kan äta osv för att inte hamna där och om man gör det, handla snabbt. Tex ta och lämna prov hos mag- och tarmmottagningen och sätta in något mer om det behövs.
Var det svar nog?