• Anonym (Orolig)

Hur vet man om en rotfyllning har gått sönder?

Tydligen går det inte att se på en röntgen om en rotfyllning som har en krona har gått sönder. En tandläkare sa att man kan se det med en skiktröntgen men en annan sa att det inte alls är säkert att man ser det med en CBCT.

Så hur vet man om den har gått sönder? Vad ska man ha koll på? Hur vet man om den har lossnat, spruckit eller vad som nu kan hända en rotfyllning som går sönder?

• Svar på tråden Hur vet man om en rotfyllning har gått sönder?
  • Anonym (Orolig)

Det skulle vara så himla bra om någon kunde svara på det här.

• Anonym (M)

För min del fick jag ont i tanden.

• Anonym (M)

Missade att det var en krona på, det hade inte jag. Men om du inte har ont är det nog ingen fara?

• Anonym (Orolig)
    Anonym (M) skrev 2024-03-27 21:05:09 följande:

För min del fick jag ont i tanden.

Anonym (M) skrev 2024-03-27 21:06:04 följande:

Missade att det var en krona på, det hade inte jag. Men om du inte har ont är det nog ingen fara?

Ont hur? Och du hade inte en krona då? Hur ont snackar vi? Kom och gick smärtan eller var den konstant? Vad hände med din tand när du gick till tandläkaren? Vad hade hänt när du fick ont?

Jag har en krona men har ont ibland. Ibland gör det ont när jag trycker på tanden med tungan, ibland när jag kör eltandborsten på tuggytan eller bakom tanden, och ibland känner jag inget alls. Det började efter att jag fick som en smäll över tänderna.
  • Anonym (M)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-03-27 21:20:24 följande:
    Anonym (M) skrev 2024-03-27 21:06:04 följande:

Ont hur? Och du hade inte en krona då? Hur ont snackar vi? Kom och gick smärtan eller var den konstant? Vad hände med din tand när du gick till tandläkaren? Vad hade hänt när du fick ont?

Jag har en krona men har ont ibland. Ibland gör det ont när jag trycker på tanden med tungan, ibland när jag kör eltandborsten på tuggytan eller bakom tanden, och ibland känner jag inget alls. Det började efter att jag fick som en smäll över tänderna.
    Ont som i tandvärk. Gick till tandläkaren och det var en liten spricka i tanden så det var bara att dra ut den.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (M) skrev 2024-03-27 21:25:36 följande:
    Ont som i tandvärk. Gick till tandläkaren och det var en liten spricka i tanden så det var bara att dra ut den.
    Tråkigt för dig. Såg han sprickan med blotta ögat eller på röntgen? Min tandläkare sa att det inte går att se på röntgen. Vet inte om det är för att jag har en krona. Tydligen är det en CBCT som gäller för bästa chansen att se vad som har hänt.
    Hade du rejält ont hela tiden eller bara ibland?
  • Anonym (M)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-03-27 21:38:52 följande:
    Tråkigt för dig. Såg han sprickan med blotta ögat eller på röntgen? Min tandläkare sa att det inte går att se på röntgen. Vet inte om det är för att jag har en krona. Tydligen är det en CBCT som gäller för bästa chansen att se vad som har hänt.
    Hade du rejält ont hela tiden eller bara ibland?
    Den satt långt bak, det enda hag ångrade var att jag la pengar på rotfyllningen från början, borde dragit den direkt.
    Minns inte så mycket men det gjorde väl ont lite hela tiden. Men med tandvärk är det ju vanligt att det kommer och går. Tror det syntes på röntgen eller om han såg den, rotfyllningen satt lite löst och det brukar bero på en spricka sa han.
    Hur länge sedan var det du fick smällen?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (M) skrev 2024-03-27 21:48:01 följande:
    Den satt långt bak, det enda hag ångrade var att jag la pengar på rotfyllningen från början, borde dragit den direkt.
    Minns inte så mycket men det gjorde väl ont lite hela tiden. Men med tandvärk är det ju vanligt att det kommer och går. Tror det syntes på röntgen eller om han såg den, rotfyllningen satt lite löst och det brukar bero på en spricka sa han.
    Hur länge sedan var det du fick smällen?
    Har du satt implantat nu istället? Visste inte det om att om den sitter löst så kan det vara en spricka. Jag ska gå och testa själv. Det har gått en månad nu.
  • Anonym (M)
    Anonym (Orolig) skrev 2024-03-27 21:55:00 följande:
    Har du satt implantat nu istället? Visste inte det om att om den sitter löst så kan det vara en spricka. Jag ska gå och testa själv. Det har gått en månad nu.
    Nej tanden satt för långt bak så det hade blivit väldigt dyrt, det syns inte för andra att den är borta och jag känner det inte heller, det är ingen större skillnad mot förut.
Svar på tråden Hur vet man om en rotfyllning har gått sönder?