• Sza86

    Möte med chef

    Hej

    Jag ska på ett möte imorgon med min chef. Jag arbetar på en skola. Det är studiedag idag och jag arbetar hemifrån.

    Min chef, det vill säga rektor skrev att mötet kommer att handla om min arbetssituation på skolan. På grund av kommunens besparingar och nedskärningar blev jag omplacerad som lärare. jag jobbar på en mellanstadieskola nu. Tidigare har jag arbetat i en högstadieskola under 2,5 år. Jag är utbildad och tillsvidareanställd. 

    Min chef sa att jag får ta med mig en facklig representant till mötet. Mötet kommer att handla om hur undervisningen fungerar, bemötandet av kollegor och elever samt hur planen framåt ser ut och förväntningar på mig.

    Jag undervisar 2 klasser som huvudansvarig lärare och jag är resurs i en annan klass. Det fungerar när jag har en klass som huvudansvarig och när jag är resurs. Däremot fungerar inte alls med en annan klass som jag har som huvudansvarig. Eleverna lyssnar inte på mig, det är ganska högljutt och jag skriker på klassen då och då. 

    vad gäller relationen med kollegorna anser jag att jag ofta kommer överens med mina kollegor. Vi har ibland olika synpunkter, men relationen är helt ok. Min förra rektor sa att jag bara ska vara på min nuvarande skola tills vårterminen är över.   

    Vad tror ni mötet kommer att innebära för mig? 

  • Svar på tråden Möte med chef
  • FiaLisannnN
    slirren skrev 2024-03-19 18:39:46 följande:
    I dagens skola är det nog till 99% eleverna, med uppbackning från sina lättkränkta föräldrar, som traumatiserar lärarna.
    Knappast.
  • Sza86
    Jag har haft mötet idag. Det kom fram att jag skriker på eleverna och att jag inte alltid tar mina kollegors råd. Jag fick en lista på saker som jag behöver förbättra. Vad som händer efter påsklovet är att jag börjar jobba på min förra skola igen. Då blir jag fast vikarie tills nästa läsår.
  • Mortiscia80
    Sza86 skrev 2024-03-20 16:49:12 följande:
    Jag har haft mötet idag. Det kom fram att jag skriker på eleverna och att jag inte alltid tar mina kollegors råd. Jag fick en lista på saker som jag behöver förbättra. Vad som händer efter påsklovet är att jag börjar jobba på min förra skola igen. Då blir jag fast vikarie tills nästa läsår.
    Bra att du har fått svar, och att du har fått en konkret lista med saker att förbättra. Då får du väl se vad som händer till hösten sedan då, beroende på hur det går på den förra skolan nu under den sista tiden.
  • Sza86

    Som vikarie har jag inte samma ansvar som en ordinarie lärare vad gäller undervisning.

    Däremot ska jag tänka på bemötandet gentemot elever och kollegor.

  • Mortiscia80
    Sza86 skrev 2024-03-20 17:26:36 följande:

    Som vikarie har jag inte samma ansvar som en ordinarie lärare vad gäller undervisning.

    Däremot ska jag tänka på bemötandet gentemot elever och kollegor.


    Nej, och det är väl lika bra det?

    Ja, det måste du ju alltid göra hädanefter.
  • Sza86

    Det är bra nu att jag inte behöver planera och rätta uppgifter. Jag får kanske mer tid för återhämtning. 

  • Litorina
    Sza86 skrev 2024-03-20 17:26:36 följande:

    Som vikarie har jag inte samma ansvar som en ordinarie lärare vad gäller undervisning.

    Däremot ska jag tänka på bemötandet gentemot elever och kollegor.


    OK, då vet du vad som gäller nu i alla fall. 


    Jag, som förälder, får en klump i magen av det du skriver. Det är tydligt att de bedömer dig som olämplig. 


    Snälla, sök en annan typ av jobb! Barnen påverkas jättemycket när de har lärare som inte funkar. Det kan helt förstöra intresset för ämnet, ge barnen dåligt självförtroende och göra dem oroliga mm. Detta gäller särskilt de lite ömtåligare eleverna. 


    Jag vet att man kan träna upp sin lärarförmåga, men om man är på den nivån att man har haft flera samtal med rektor och blivit omplacerad två gånger, då är det inte är ok att utsätta barnen för att vara övningsobjekt. Barnens bästa måste prioriteras. 


    Jag tror att det helt säkert finns arbetsplatser där du passar jättebra och där du kan gå hem varje dag och känna att du gjort en insats! Det gäller att hitta sin plats här i världen. Då mår man också mycket bättre. 

  • Sza86

    Jag ska absolut bli bättre på att bemöta människor.

    Däremot blev jag inte omplacerad för första gången på grund av bemötandet. Jag blev omplacerad för att kommunen behöver spara pengar, det vill säga effektivisera. Istället för att anställa en ny lärare omplacerade man en lärare från en skola till en annan. I min förra skola har jag inte skrikit alls på eleverna och hade ett mycket bättre bemötande. Eleverna kom till och klagade när andra lärare skällde på dem och så vidare.    

  • Litorina
    Sza86 skrev 2024-03-20 18:11:31 följande:

    Jag ska absolut bli bättre på att bemöta människor.

    Däremot blev jag inte omplacerad för första gången på grund av bemötandet. Jag blev omplacerad för att kommunen behöver spara pengar, det vill säga effektivisera. Istället för att anställa en ny lärare omplacerade man en lärare från en skola till en annan. I min förra skola har jag inte skrikit alls på eleverna och hade ett mycket bättre bemötande. Eleverna kom till och klagade när andra lärare skällde på dem och så vidare.    


    Aha, ok, då missförstod jag! Förlåt! (Jag är lite trött.)


    I så fall hoppas jag att det blir bra nu när du får gå tillbaka till den förra skolan. Att den nya tjänsten verkligen blir lugnare och att du får mer balans i livet. 


    Läraryrket är så viktigt. Hur läraren är kan påverka en person långt upp i vuxen ålder, styra yrkesval mm. Var ödmjuk inför uppgiften. :) 

  • Himune

    Jag är alldeles för trött för att skriva så mycket annat men måste bara flika in att man inte överhuvudtaget är skyldig att ge varning innan uppsägning. det är ofta det rimliga sättet att uppfylla några av de många kriterier som måste uppfyllas för att arbetsgivaren ska ha sakliga skäl för en uppsägning av personliga skäl, men inte ett faktiskt krav. Just medvetande om ens brister är en stor del och det kan man få på andra sätt, t.ex. genom klargörande samtal som ni nu har haft. Skulle liknande händelser klart över gränsen ske igen är det vanligaste att nästa steg är skriftlig varning men skulle arbetsgivaren bedöma att man har tillräckligt så kan man gå vidare med uppsägning. Det bästa du kan göra är att nu efter att ha fått denna återkoppling visa att du tagit till dig och efterfråga stöd i det. Att du förklarar vad som är och har varit svårt under en tid och efterfråga vilken hjälp du skulle kunna få från arbetsgivaren för att bryta beteendena. Då visar du att du är mån om att eliminera problemen helt enkelt. 

  • Sza86
    Himune skrev 2024-03-21 02:49:48 följande:

    Jag är alldeles för trött för att skriva så mycket annat men måste bara flika in att man inte överhuvudtaget är skyldig att ge varning innan uppsägning. det är ofta det rimliga sättet att uppfylla några av de många kriterier som måste uppfyllas för att arbetsgivaren ska ha sakliga skäl för en uppsägning av personliga skäl, men inte ett faktiskt krav. Just medvetande om ens brister är en stor del och det kan man få på andra sätt, t.ex. genom klargörande samtal som ni nu har haft. Skulle liknande händelser klart över gränsen ske igen är det vanligaste att nästa steg är skriftlig varning men skulle arbetsgivaren bedöma att man har tillräckligt så kan man gå vidare med uppsägning. Det bästa du kan göra är att nu efter att ha fått denna återkoppling visa att du tagit till dig och efterfråga stöd i det. Att du förklarar vad som är och har varit svårt under en tid och efterfråga vilken hjälp du skulle kunna få från arbetsgivaren för att bryta beteendena. Då visar du att du är mån om att eliminera problemen helt enkelt. 


    Brukar man i alla fall inte bli varnad innan uppsägning? 

    Vad gäller stöd kommer jag att ha samtal en gång i veckan med min rektor. 
  • Daisy28
    Sza86 skrev 2024-03-21 06:51:57 följande:
    Brukar man i alla fall inte bli varnad innan uppsägning? 

    Vad gäller stöd kommer jag att ha samtal en gång i veckan med min rektor. 
    Inte nödvändigtvis.  Du kan ha gjort något tillräckligt dumt som räcker för direkt uppsägning eller avsked.
  • Dethärärmittnamn

    Hon är ju inte uppsagd. Man kan bli omplacerad som övertalig om kommunen ska spara pengar. 


    Som lärare själv tänker jag att du hamnat på en nivå där du inte ska vara. Det skapar stress och påverkar jobbet. Att jobba på mellanstadiet är värre än högstadiet på många sätt. 

  • slirren
    FiaLisannnN skrev 2024-03-19 21:27:41 följande:
    Knappast.
    Hur gammal är du? Hot och våld mot lärare blir vanligare och grövre hela tiden. Detta samtidigt som arbetsmiljön i skolan blir sämre och ingenting någonsin får några konsekvenser.
  • Sza86
    slirren skrev 2024-03-22 18:20:22 följande:
    Hur gammal är du? Hot och våld mot lärare blir vanligare och grövre hela tiden. Detta samtidigt som arbetsmiljön i skolan blir sämre och ingenting någonsin får några konsekvenser.
    Jag är 37 år gammal. 

    Jag har inte blivit hotad eller uppleva värre fenomen än så länge. Nu försöker jag bara överleva de dagar jag har kvar tills påsklovet. Min rektor fattade ett smart beslut när han bestämde att omplacera mig. Risken för mig att bli utbränd blir lägre. 
Svar på tråden Möte med chef