• pippi12345

    BF december 2024 - liten grupp

    Plussade precis och har nu bf 3-4 december. Så spännande! 🤩

    är sedan tidigare med i en fb-grupp för specifikt bf-månad med syskonet med över 2000 medlemmar och en annan facebookgrupp som enbart har 50-70 medlemmar. Målet med denna grupp är att så småningom gå över till fb-grupp i en mindre skala på typ 50-70 pers och att inbjudan sker via meddelandeförfrågan här på familjeliv, detta För att länkarna till fb-gruppen  inte ska ligga öppna för allmänheten och därmed kan man skydda anonymiteten. 


    detta är ett önskemål från min sida och hoppas det kan upprätthållas :) annars finns ju allltid grupper som skapas på fb som är mindre anonyma och har ett högt  antal medlemmar 

  • Svar på tråden BF december 2024 - liten grupp
  • liljaa

    Hur mår alla? 😊
    Tycker det blev så tyst i här inne, hänger ni i FB gruppen istället? 😅
    Tycker det är skönt och läsa om andra som också är gravida och har bf samma månad. Gör att man inte känner sig så ensam. Bara sambon och bästa kompisen som vet ännu. ???? Har ni börjat berätta? Och ni som redan har barn, hur tänkte ni berätta för nära och kära? Eller hur har ni berättat tidigare? 😊

  • Svartahallon

    Är med i en "vanlig" grupp på Facebook, där är det lite mer aktivitet. Tycker det är lite svårt stt hänga med här på familjeliv haha. Men är inte med i någon speciell familjelivgrupp på Facebook. 

    Det är samma för mig, smabon och bästa kompisen vet. Planerar att berätta för folk efter KUB, det är innan midsommar! Har som mål att berätta för alla face to face också. Känns roligast så, men det hänger det på att ens familj kan vara tyst till typ mormor och morfar, så vi får se hur det går. På jobbet har jag nog nästan tänkt att vänta till efter sommaren. Kommer vara i vecka 22/23 när jag är tillbaka. Men allt beror på hur jag mår😅

    Är lite illamående till och från, men inget som inte kan hanteras. Drar mig lite för att ta tabletter mot det för jag är så jäääääkla trött på dagarna och typ postafen blir man ju ännu tröttare av. Har ont i brösten och bröstvårtorna, sen lite molvärk som kommer och går. Men molvärken har blivit mycket mindre senaste veckan. 

    Hur mår ni alla? 

  • Svartahallon

    Har förövrigt fått ett inbokat tidigt ultraljud i vecka 6+5, det är om ca 1,5 vecka. Längtar massor!!! Hoppas så mycket på att vi får se ett litet hjärta slå🥺❤️

    Är det något mer som ska göra det eller har gjort? 

  • Jempa88
    Svartahallon skrev 2024-04-27 07:43:33 följande:

    Är med i en "vanlig" grupp på Facebook, där är det lite mer aktivitet. Tycker det är lite svårt stt hänga med här på familjeliv haha. Men är inte med i någon speciell familjelivgrupp på Facebook. 

    Det är samma för mig, smabon och bästa kompisen vet. Planerar att berätta för folk efter KUB, det är innan midsommar! Har som mål att berätta för alla face to face också. Känns roligast så, men det hänger det på att ens familj kan vara tyst till typ mormor och morfar, så vi får se hur det går. På jobbet har jag nog nästan tänkt att vänta till efter sommaren. Kommer vara i vecka 22/23 när jag är tillbaka. Men allt beror på hur jag mår😅

    Är lite illamående till och från, men inget som inte kan hanteras. Drar mig lite för att ta tabletter mot det för jag är så jäääääkla trött på dagarna och typ postafen blir man ju ännu tröttare av. Har ont i brösten och bröstvårtorna, sen lite molvärk som kommer och går. Men molvärken har blivit mycket mindre senaste veckan. 

    Hur mår ni alla? 


    Ja det är samma symptom här + lite ryggont och lätt anfådd men än så länge är allt hanterbart i alla fall. Nojjar mig lite över att man börjat känna mindre molvärk senaste dagarna men det sitter nog bara i huvudet hoppas jag, man kanske har "vant sig"?. Eller kan det variera lite i början kanske?  Har en son sen tidigare men upptäckte inte den graviditeten förrens vi var i ca v16/17 och hade då inte märkt av några symptom alls så har ju inga tidigare erfarenheter från tidigt i grav att jämföra med. Känner mig lite lost.

    Vet inte när vi ska berätta, sambon råkade försäga sig till en arbetskamrat här i veckan dock men jag förstår honom, man vill ju så gärna berätta. Själv har jag ingen bästa kompis att berätta för då jag saknar nära vänner, eller vänner över lag. Har bara ytligt bekanta vilket är tråkigt och vilket också är anledningen till att jag gått med i den här gruppen. Jag känner att jag måste ha någon eller några att ventilera och prata med som är i samma sits så att säga. Glad Man vill ju inte säga något för tidigt häller ifall något händer men samtidigt så kliar det så förbaskat i fingrarna att få skrika ut det. :)

    Kul att se dig här förrestenGlad, tror jag har sätt dig i några tidigre Bim trådar om jag inte minns fel? Jag är en sån där som mest läser och inte kommenterar så ofta utan lurar lite i bakgrunden men försöker utmana min sociala fobi och min rädsla för att skriva/göra/säga något som gör folk arga/ledsna/irriterade osv på mig. Tar ju allt så personligt jämt men jag jobbar på saken. Får väl se den här kommentaren som en början i alla fall. :)
  • Lollo5863
    liljaa skrev 2024-04-26 22:31:47 följande:

    Hur mår alla? 😊
    Tycker det blev så tyst i här inne, hänger ni i FB gruppen istället? 😅
    Tycker det är skönt och läsa om andra som också är gravida och har bf samma månad. Gör att man inte känner sig så ensam. Bara sambon och bästa kompisen som vet ännu. ???? Har ni börjat berätta? Och ni som redan har barn, hur tänkte ni berätta för nära och kära? Eller hur har ni berättat tidigare? 😊


    Hallå:) är med i fb-grupp som gjort att man blivit mindre aktiv här. Jag är i vecka 7+4 och var igår på tidigt ul där vi fick veta att vi väntar tvillingar. Kom som en oerhört stor chock. Min man filmade allt och allt man hör är att jag säger: nej nej nej nej nej 😂

    Nu när det gått över 24 timmar sedan vi fick reda på det så har det lagt sig och nu känner jag mig istället peppad och tacksam:)
  • Svartahallon

    Stort grattis till tvillingar! Vad spännande😍
    Har drömt att vi väntar tvillingar nu och vore inte helt sjukt då vi har en del i släkten. Men det får utvisa sig om nån vecka hehe! 

    Ja jag har varit lite aktiv i BIM grupper Jan-april. Förlorade en graviditet i utomkvedshavandeskap i februari men det tog sig på andra försöket efter det igen. Har helt andra symptom denna gång vill tro att det ligger rätt nu. Min molvärk kommer och går också, blir orolig när den kommer och orolig när den försvinner, så jag förstår dig haha!

    Håller också hellre till i Facebookgruppen, men läser här med jämna mellanrum också. Men kan förstå vad du menar att man lätt kan oroa sig för stt säg något som någon tolkar fel. Det är jag lite rädd för jag med att kliva in i föräldravärlden. Många verkar ta mycket hårt fast man menar väl eller bara undra något. Men man kommer inte alltid överens med alla! 

  • Amandalinneaa

    Hej alla fina! Har en fråga till er som varit gravid tidigare och ni som är det nu, själv är jag i vecka 8+0 idag:) 


    Till min fråga, både i min förra grav och den nu så har jag gått upp väldigt fort i vikt efter plusset, eller fort och fort men nästan 3 kg redan, var likadant förra gången. Sedan stannade det upp (med sonen) och gick sammanlagt upp ca 7-8kg under hela grav. 

    Har ni också märkt av att man lägger på sig mycket i början? Tänker det kanske är mer hormoner/svullnad och fyllnaden i brösten ;D 
    Har inte direkt ätit mer än vanligt heller skulle jag nog säga :)

    Undrar mest om detta är ett vanligt fenomen eller om det bara är så för mig. Lite svårare dölja grav när man blir så svullen direkt och kläderna blir tajtare haha!

  • Amandalinneaa

    en till fråga, blir det synligt för andra om man går med i FB- gruppen? vill ju helst inte att nån ska veta att jag är gravid redan :) 

    Och heter gruppen BF December 24?

  • Svartahallon
    Amandalinneaa skrev 2024-04-27 20:27:25 följande:

    en till fråga, blir det synligt för andra om man går med i FB- gruppen? vill ju helst inte att nån ska veta att jag är gravid redan :) 

    Och heter gruppen BF December 24?


    Nej inga vänner på Facebook ser! Man kan dock se vilka som är med i gruppen om man själv är med. Så skulle du ha gemensamma vänner med någon eller vara vän med någon kommer man att se det under "medlemmar".

    Precis, det är den jag är med i i alla fall!
  • Startingover
    Svartahallon skrev 2024-04-27 21:01:20 följande:
    Nej inga vänner på Facebook ser! Man kan dock se vilka som är med i gruppen om man själv är med. Så skulle du ha gemensamma vänner med någon eller vara vän med någon kommer man att se det under "medlemmar".

    Precis, det är den jag är med i i alla fall!
    Det finns en jättestor facebookgrupp som går att söka fram som heter bf december 2024, där är det just nu över 200 medlemmar. Sen så finns det en liten privat facebookgrupp för oss som har hängt i den här tråden. För att få tillgång till den behöver man skicka ett meddelande till pippi12345
  • Anonym (Lätt som en plätt)
    nellys skrev 2024-04-25 15:17:19 följande:
    Inga tips tyvärr men samma här, måste äta konstant för att inte vara illamående. Eller ja illamåendet finns ju där men blir bättre om jag äter. Knäckebröd med smör är en hit. Min förra graviditet åt jag mycket morötter. Men alltså jag är sugen på allt möjligt. Så fort jag ätit det jag är sugen på så går det över typ haha. Häromdagen var det dammsugare. Men annars mest salt, vilket är väldigt olikt mig som är chokladälskare. Smörgåstårta har jag suktat efter i några dagar nu så kanske köper det i helgen. Gått upp 2kg och ser ut att vara i v.20 på kvällarna haha. 
    Härligt med all variation i dina cravings. Ska testa knäckebröd, kanske kan vara något. 
  • pippi12345

    Ja skriv till mig om ni vill ha länk den ?lilla? till fb-gruppen :) lite lättare att kommunicera där med bilder och filmer.  Inte så stor aktivitet där men tänker det drar igång mer ju fler vi blir och ju längre tid in i graviditeten man kommer. Gruppen går inte att söka efter. Vet inte hur det är med den stora bfgruppen. Jag själv går nog med i den stora när graviditeten är officiell efter RUL. 

Svar på tråden BF december 2024 - liten grupp