• Anonym (Trött, ledsen, panik)

Fortfarande ont i tänderna en månad senare. Hjälp!

Ska försöka göra det här lätt att förstå. För en månad sen så fastnade min bettskena i tänderna när jag var hos tandläkaren. Efter 5-7 minuter kunde tandläkaren slita bort den och det gjorde hon från ena sidan.

Senare samma dag märkte jag att hela tandraden ömmade och värkte på den sida som släppte sist. Det här har hållit i sig sen dess.
    Första veckan gjorde det ont att tugga pasta tom. Sen släppte det något och vissa dagar kändes det inte så farligt och andra dagar gör det rejält ont.
    Nu börjar vecka 4 sen incidenten och den här veckan har jag haft väldigt ont igen. Tillräckligt att vilja ta värktabletter och det gör jag ytterst sällan i mitt liv.

Ibland smärtar det i en tand, ibland flera, idag känns det upp i gommen liksom och det är som att det skjuter pilar av smärta periodvis. Jag har dessutom en rotfyllning med en krona som oroar mig då det är omöjligt tydligen att se om den har gått sönder.

En vecka efter incidenten var jag hos en annan tandläkare på undersökning som inte såg något oroväckande i alla fall och inte såg något på en röntgen på rotfyllningen men tydligen är det nästan omöjligt att göra det även om den skulle vara sönder.

Kan jag verkligen ha ont i en hel månad utan att en eller flera tänder har gått sönder? Om jag bara skulle vara blåslagen? Jag har ringt min tandläkare men och väntar svar men vill fråga här också om andras erfarenheter.
    Vad är det som kan ha hänt och vad är det värsta som kan ha hänt när tandläkaren ryckte bort bettskenan?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-03-22 15:20
    Tandläkaren som undersökte veckan efter sa att jag kan behöva göra en skiktröntgen för att kunna se vad som har hänt. Har någon som läser detta gjort en sån?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-03-22 17:03
    Kan det ens vara rotfyllningstanden som gör ont eftersom att den saknar nerver eller är det någon annan tand som spökar? Men om något skulle ha hänt med rotfyllningstanden skulle den göra ont då?

• Svar på tråden Fortfarande ont i tänderna en månad senare. Hjälp!
  • Anonym (J)

Hmm är det verkligen bra att leta efter det värsta som kan ha hänt medan du väntar på besked? Du skrämmer bara upp dig då

Anonym (J) skrev 2024-03-22 15:19:01 följande:

Hmm är det verkligen bra att leta efter det värsta som kan ha hänt medan du väntar på besked? Du skrämmer bara upp dig då

Efter en månad av smärta så börjar jag tro att det värsta har hänt men jag vet bara inte vad det är. Jag föredrar ändå att vara påläst så det är okej om någon berättar vad det värsta kan vara och för all del vad det "bästa" kan vara också som kanske går över av sig själv till slut.

Kan det ens vara rotfyllningstanden som gör ont eftersom att den saknar nerver eller är det någon annan tand som spökar? Men om något skulle ha hänt med rotfyllningstanden skulle den göra ont då?

Svar på tråden Fortfarande ont i tänderna en månad senare. Hjälp!