• Anonym (Valet o kvalet)

Hur skulle ni välja bo? Dyrt o fint eller mer hanterbart?

Vi väljer mellan att köpa en lägenhet med radhuskänsla eller villa med stor tomt o pool. 

Jag vill ha lägenheten men min sambo villan, främst för poolen.

Det blir dubbelt så dyrt med villan men föer rum, extra sällskapsrum o ytor. Pool o trädgård.

Lägenheten räcker 1 rum var med fina omgivningar,  dock liten trädäckad altan.

Vi har ungdomar, hur ofta kommer de utnyttja pool o trädgård? Är det värt summan man lägger på lyxigare hus?

• Svar på tråden Hur skulle ni välja bo? Dyrt o fint eller mer hanterbart?
  • Anonym (Pool?)
    Anonym (Piggsvin) skrev 2024-03-25 18:11:52 följande:

Jag ser ingen poäng med pool i Sverige, pool har alltså varit ett minus när vi tittat på hus.

Kostar skjortan att värma upp och används i de flesta hem alldeles för lite. Hur man är miljöbov samtidigt som man blir fattigare, bara.

Att ha pool på semestern några veckor om året räcker gott för mig, övrig tid går jag på kallbadhus.

Jag är alltid lika förvånad när jag besöker Sverige att så många har pool. Det är ju så kort tid man kan använda pool i Sverige. Det är väl Max två månader man kan använda pool om ens det? Bor i nordöstra USA och vi har sommar i ungefär fyra månader och det är ovanligt med pool just därför att det är så kort tid på året man kan använda det. Makes more sense with a hot tub. En hot tub går att använda året om. 
  • Anonym (Bofinken)

Jag skulle vilja bo enkelt och mysigt.

• Freddie K

Jag bor hellre enkelt än fint och dyrt för jag är en enkel människa. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (CNN)

Pool är den bästa investeringen som vi gjort. Vi har en premiumpool som håller i trettio år. Swimjet så man kan träna och uppvärmd till 27 grader. Man slipper åka till en strand där det oftast är fullt av andra. När jag åker utomlands badar jag aldrig i pool. Det är ju löjligt att åka iväg för att bada i en pool! 

Hade vi haft sjötomt skulle det varit annorlunda.  Nu bor vi på landet med sjöutsikt åtminstone och slipper ha massa folk omkring. Vill aldrig mer dela väggar med andra människor. Jag kan ha det hur tyst jag vill och jag kan spela musik hur högt jag vill. 

Våra tonåringar vill inte till stan heller.

• Egon den stora

Satsar hellre på ett bra boende. Trots allt är man hemma väldigt mycket av sin tid. 
    Pool är jättebra och varken så dyrt eller krångligt som folk påstår.  Familjen hänger för en hel del. 
    Bara kunna doppa sig innan man lägger sig en varm sommardag. 

• Anonym (Kvinna 49)

Alltså ni pratar bara om barn/ungdomar som uppskattar poolen. Vuxna badar väl minst lika mkt? Jag skulle bo i poolen som en liten säl 🦭

• PH76
    Anonym (Kvinna 49) skrev 2024-03-26 09:24:09 följande:

Alltså ni pratar bara om barn/ungdomar som uppskattar poolen. Vuxna badar väl minst lika mkt? Jag skulle bo i poolen som en liten säl 🦭

För mig blir det oftast inte mer än 1-2 kortare dopp per dag under varma sommardagar. Barnen är normalt i 1-4 timmar per dag.

Men det är väldigt skönt att kunna gå ut och ta ett dopp under lunchen när man arbetar.
  • Anonym (def)
    Anonym (Valet o kvalet) skrev 2024-03-24 11:18:17 följande:

Vi väljer mellan att köpa en lägenhet med radhuskänsla eller villa med stor tomt o pool. 

Det blir dubbelt så dyrt med villan men föer rum, extra sällskapsrum o ytor. Pool o trädgård.

Vi har ungdomar, hur ofta kommer de utnyttja pool o trädgård? Är det värt summan man lägger på lyxigare hus?

I nuläget med räntor och osäkerhet kring ekonomin så skulle jag definitivt välja hanterbart framför dyrt. 

Visst, mina ungdomar skulle säkert älska att bo i hus med pool, men de skulle nog inte vilja att hela familjen riskerade bankrutt för det.
  • Limajo
    Anonym (Kvinna 49) skrev 2024-03-26 09:24:09 följande:

Där är man ju olika. Jag tar hellre en kall dusch än badar i pool, om det är det som står tillbuds. Älskar att bada i sjöar och hav.
  • Tom Araya
    Anonym (Valet o kvalet) skrev 2024-03-24 11:18:17 följande:

Det beror alldeles på vilken inkomst och kapital jag har att spela med.

Om jag har råd utan att behöva leva snålt, så väljer jag villan framför lägenheten. Jag gillar att ha något eget, lite avskilt och att kunna bjuda hem vänner på middag eller fest.

Men jag har inga problem med att bo i lägenhet, om det är vad budgeten ger utrymme för.
  • Anonym (hav)

Jag väljer det av boendena som har havsutsikt. 

Boendet i sig är sekundärt.

Poängen: läget, omgivning betyder mer än huset.

• Anonym (Båda är bra)

Men det är ju individuellt, finns inget rätt eller fel, bara tycke och smak. Jag bor i radhus och både jag och min man hade hellre bott i villa med större trädgård, mindre tätt med grannar, ingen bostadsrättsförening och närmare naturen. Jättegärna pool! Men det finns som sagt inget rätt eller fel objektivt, bara era egna viljor. 

Svar på tråden Hur skulle ni välja bo? Dyrt o fint eller mer hanterbart?