• Anonym (Osäker)

    Ni som har pool, är det värt? Ledsnar man?

    Min man vill ha pool. Hans argument är att våra barn (ungdomar 15 och 16 år) då kommer vilja vara mer hemma och trivas.

    Jag undrar om det verkligen är så? Ledsnar man inte på det efter ett tag? Hur nycker jobb innebär det? Oro att ungdomar badar själva? Pris per månad för uppvärmning? Samt hur länge är den ens användbar per år pga vårt väder här i sverige?

  • Svar på tråden Ni som har pool, är det värt? Ledsnar man?
  • Anonym (Ulle)

    Era ungar kommer ju att flytta om bara 2-3 år om de ska plugga, och jag tror inte att en pool räcker för att hålla dem hemma om de är normalt sociala.

    Vår son var rätt mycket hemifrån redan de åren.

    Men om din man vill ha poolen mer än du så får väl han ta på sig att serva den, fiska löv och byta filter och sånt då. Så funkar det i vårt hushåll- den som drar på sig en grej som kräver underhåll får fixa det om inte den andre vill ha det.

  • PH76
    Anonym (Ulle) skrev 2024-03-24 19:36:49 följande:

    Era ungar kommer ju att flytta om bara 2-3 år om de ska plugga, och jag tror inte att en pool räcker för att hålla dem hemma om de är normalt sociala.

    Vår son var rätt mycket hemifrån redan de åren.

    Men om din man vill ha poolen mer än du så får väl han ta på sig att serva den, fiska löv och byta filter och sånt då. Så funkar det i vårt hushåll- den som drar på sig en grej som kräver underhåll får fixa det om inte den andre vill ha det.


    Det är väldigt lite jobb om man har en poolrobot, det är jag som gör allt med vår pool varje år.
  • Studentpappa
    Anonym (Mami) skrev 2024-03-24 20:23:22 följande:

    Men badar man inte som vuxna då? 


     


    Det beror nog på hur man är, jag köpte en uppblåsbar bubbelkopp för 5 år sedan när vi hade ett större bygge under sommaren och inte kunde åka till stranden så ofta. Den lever än och jag badar rätt ofta i den, speciellt efter jag tränat. 

    Skulle nog använt en riktig pool rätt ofta också, iaf den månaden det är varmt i Sverige...
    Ride it like you stole it
  • Anonym (BVC)

    Rädd att barnen badar själv?
    Har ni inte lärt barnen simma, är ju fan 15år 

  • Anonym (Osäker)
    Anonym (BVC) skrev 2024-03-24 21:37:24 följande:

    Rädd att barnen badar själv?
    Har ni inte lärt barnen simma, är ju fan 15år 


    ? Var har du läst att jag sagt det? Har en bonusdotter på 7 år som bor hos oss ibland, inte på heltid dock. Även om hon kan simma måste man ju vakta 
  • Anonym (Å)
    Anonym (Osäker) skrev 2024-03-25 00:32:39 följande:
    ? Var har du läst att jag sagt det? Har en bonusdotter på 7 år som bor hos oss ibland, inte på heltid dock. Även om hon kan simma måste man ju vakta 
    En 7- åring ja inte en 15- åring vi utgår givetvis från vad som står i trådstarten.
  • Anonym (Å)
    Anonym (Osäker) skrev 2024-03-25 00:32:39 följande:
    ? Var har du läst att jag sagt det? Har en bonusdotter på 7 år som bor hos oss ibland, inte på heltid dock. Även om hon kan simma måste man ju vakta 
    En 7- åring ja inte en 15- åring vi utgår givetvis från vad som står i trådstarten.
  • Anonym (I)
    Anonym (Osäker) skrev 2024-03-24 11:37:28 följande:
    Ni som har pool, är det värt? Ledsnar man?

    Min man vill ha pool. Hans argument är att våra barn (ungdomar 15 och 16 år) då kommer vilja vara mer hemma och trivas.

    Jag undrar om det verkligen är så? Ledsnar man inte på det efter ett tag? Hur nycker jobb innebär det? Oro att ungdomar badar själva? Pris per månad för uppvärmning? Samt hur länge är den ens användbar per år pga vårt väder här i sverige?


    De kommer nog uppskatta det, dra hem vänner. Komma och hälsa på mycket sen när de flyttat hemifrån, fått barn mm.
    Det man kan ledsna på är väl att städa den. Men lär ungdomarna att göra det, ha ett schema. De kan ju ansvara för att gå med håven 2 dar var i veckan eller varje gång de använder den, samt sätta i roboten om ni har sån. Så kan ni mer ta filterrengöringarna och kloreringen Och dyl. Det blir ju en del pill. Öppna och stänga den varje användning, i med roboten eller dammsuga inför bad, gå med håven om ni har träd på tomten/granntomten. Sen pH-värden, klor och dyl. Göra rent filter lite då och då, fylla på vatten då och då. Värma den. Och öppning och stängning i samband med säsongen börjar och slutar.
    I den åldern är det väl främst oro om ni är bortresta och det är alkohol inblandat, i övrigt behöver ni väl inte vara oroliga för dem.
    Uppvärmningen beror ju på er energikälla och elpris och storlek på pool och önskad temperatur. 
    Maj-sep ungefär, beroende på vart ni bor.
  • Egon den stora

    Femte året med pool och man tröttnar inte.  Det är där familjen hänger på lediga fina dagar. Så skönt att ta ett dopp innan man lägger sig en varm dag eller hoppa i efter jobbet och njuta.
    Det går åt några timmar en dag på våren och en dag på hösten för att öppna och stänga,  i övrigt minimalt med tid för skötsel. 

  • Anonym (M)

    Man tröttnar. Det är ett jävla rengörande och kontrollerande av ph etc. Tycker det tar mer än vad det smakar.

  • PH76
    Anonym (M) skrev 2024-03-25 10:17:05 följande:

    Man tröttnar. Det är ett jävla rengörande och kontrollerande av ph etc. Tycker det tar mer än vad det smakar.


    Var menar du, man kan ju ha robot som sköter städningen, PH och liknande tar 10 sekunder att kolla med en sticka, sen hänseendet väl någon gång varannan vecka att man måste slänga online PH upp eller ner, vad kan det ta? 3 minuter?
Svar på tråden Ni som har pool, är det värt? Ledsnar man?