• Tomas Svensson

    Dottern ute å flänger

    Dotterns beteende har under det senaste året eskalerat på alla fronter; dessvärre i negativ riktning. Hon har idag en iPhone som jag inser skulle behöva typ ominstalleras. Vi behöver ha järnkoll på var hon är och utan att hon bara kan slå av det. Har någon en id'e hur man går till väga?

  • Svar på tråden Dottern ute å flänger
  • Anonym (va?)
    Tomas Svensson skrev 2024-03-24 19:06:34 följande:
    Dottern ute å flänger

    Dotterns beteende har under det senaste året eskalerat på alla fronter; dessvärre i negativ riktning. Hon har idag en iPhone som jag inser skulle behöva typ ominstalleras. Vi behöver ha järnkoll på var hon är och utan att hon bara kan slå av det. Har någon en id'e hur man går till väga?


    Så du vill tracka henne? Kan ju inte vara lagligt. Prata med henne om regler istället, sms:a och ring vid behov.
  • Tomas Svensson

    Bra synpunkt. Jag gissar och tror att om jag har informerat om läget så tror jag det är lagligt.

    Jag ska tillägga att jag gör det inte utan en rejäl anledning. Prata går men när det inte hjälper något vidare är det svårt. Hittade nyligen cannabis...har vart och hämtat henne hos polisen några gånger osv osv. Har själv hamnat in i en extrem uppgivenhetskänsla och försöker greppa efter varje tillgängligt halmstrå. Försökte idag undvik att få henne att smita hemifrån varpå en kille klev ur en bil och började argumentera om att jag skulle låta henne vara. Jag förklarade att jag var hennes pappa, men jag tror det är svårt för folk att förstå. Undra varför det är ok att hämta henne när polisen ber mig att komma, men inte annars. Ja som du förstår har världen blivit helt galen sedan ett år tillbaka. 

  • Anonym (Man)

    Vi använder family link (Android).
    Det verkar finnas även till iOS, men det finns även andra föräldrakontrollsappar.

  • Anonym (Byt Apple id)

    Enklast är nog om du ominstallerar telefonen med ett eget Apple ID som inte dottern har lösen till. Tänk på att inte använda samma som din egen telefon om du använder iPhone, för då går mess till alla enheter. 


    Så får ni gemensamt fylla med appar hon vill ha osv. Sen kan man ställa in att man måste ange Apple ID för alla ändringar. 


    Jag tycker det är klokt att du agerar direkt. Jag förstår synpunkten med integritet, men detta är för att skydda barnet. 

  • Anonym (Bleep)

    Hur gammal är hon? 


    Tänker att svaret man ger beror på om hon är 19 eller 13...

  • Mandel

    Håller med föregående och undrar hur gammal hon är.

    Oftast är ju uppfostran någon man gör redan från början så barnen vet vad som gäller när de väl blir tonåringar och hormonerna börjar att poppa och de ska försöka att bryta sig loss.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (föräldrakontroll)

    Tänker också att någon form av föräldrakontroll kanske kan funka att installera.  Där brukar man kunna se var mobilen befinner sig och barnet kan inte stänga av den. 

    Jag förstår att det är tufft för dig också, till fullo. Se till att du får prata med andra också. Gärna med samma erfarenhet. 

  • Anonym (olga)
    Anonym (va?) skrev 2024-03-24 20:47:56 följande:
    Så du vill tracka henne? Kan ju inte vara lagligt. Prata med henne om regler istället, sms:a och ring vid behov.
    det är klart det är lagligt att veta var ens eget barn befinner sig? Med en telefon som är köpt och betald av föräldrarna själva? Gissningsvis har de haft alla möjliga samtal om regler. 

    Självklart ska hon spåras så länge hon inte är mogen nog att följa de regler som finns i hemmet. När hon är mogen nog att ta hand om sig själv och ta ansvar för sina tider kan man ta bort det. 
Svar på tråden Dottern ute å flänger