• Anonym (Alma)

    Kan hyresvärden kräva att jag lämnar persiennerna?

    Det står i besiktningsprotokollet att det ska finnas persienner, vilket det gjorde när jag flyttade in. De var så fula att jag frågade om de kunde byta ut dem, men det sa de att de inte gör, men de kan ta bort dem åt mig. Sagt och gjort. Jag köpte egna som de nu kräver att jag lämnar och målar om för de godkänner inte färgen på dem (rosa resp gröna i olika rum).

    Även om det inte är någon stor utgift i sig är det en principsak. De är mina, varför ska jag inte få ta dem med mig? Och ännu värre, kräva att jag målar om det de isf stjäl av mig?

  • Svar på tråden Kan hyresvärden kräva att jag lämnar persiennerna?
  • Anonym (Pia)
    Anonym (Alma) skrev 2024-03-24 21:56:22 följande:
    Hur skulle jag ha sparat dem när han tog dem med sig? Vadå egen uppfattning? De erbjöd att ta ner dem, jag tackade ja. De tog dem med sig. Ser inte hur jag gjort fel här.

    Kommunal.
    Är du med i hyresgästföreningen? De hjälper till med sådana här saker.

    Om det fanns persienner när du flyttade in ska det finnas när du flyttade ut, men eftersom du inte själv tog bort dem utan hyresvärden gjorde det, så borde det inte ligga på dig att ersätta. Frågan är om du kan bevisa att det var de, har du tex mejl eller något annat där ni konverserat om detta?

    Som sagt i värsta fall, köp de billigaste persienner du hittar och sätt upp. Men prata med hyresgästföreningen först om du är medlem där. Annars kan de inte hjälpa dig juridiskt, men de kan åtminstone svara på frågor.
  • Anonym (I)
    Anonym (Alma) skrev 2024-03-24 20:45:46 följande:
    Jag har ingen aning om vad de skrev, jag har inget skriftligt på det iaf. Det är flera saker som stod att det skulle finnas som inte alls fanns vid inflytt. Det har de inte sagt något om hittills.

    Om du inte har något skriftligt på att de erbjudit sig att ta ner dem så blir det nog svårt att bevisa att det inte är du som slängt dem. Kolla hyresgästföreningen, alt lawline.se om råd.
    Annars se om du kan hitta billiga begagnade att sätta upp. Ett alternativ är att höra med nya hyresgästen om det är ok med den färg du har satt upp.

  • Anonym (Alma)
    Anonym (I) skrev 2024-03-24 23:33:30 följande:

    Om du inte har något skriftligt på att de erbjudit sig att ta ner dem så blir det nog svårt att bevisa att det inte är du som slängt dem. Kolla hyresgästföreningen, alt lawline.se om råd.
    Annars se om du kan hitta billiga begagnade att sätta upp. Ett alternativ är att höra med nya hyresgästen om det är ok med den färg du har satt upp.


    Jag mätte och det fungerar inte med standardmått, så skulle gå på några hundra per fönster (7 st).

    Jag vill inte lämna mina, de fungerar i nya boendet också. 
  • Anonym (...)

    Hur gick det till att ni hade det här samtalet? Hur kom det sig att hyresvärden började påtala om dina persienner?

  • Anonym (Alma)
    Fiona M skrev 2024-03-25 09:21:38 följande:

    Du måste inte lämna just de persiennerna, men du måste lämna en uppsättning.


    Men varför när det inte är jag som tog ner de gamla? De sa inget om att jag skulle behöva bekosta det själv vid flytt. Om de inte erbjuder att byta ut gamla, hur kan de då kräva att det finns alls?
  • Fiona M
    Anonym (Alma) skrev 2024-03-25 09:23:21 följande:
    Men varför när det inte är jag som tog ner de gamla? De sa inget om att jag skulle behöva bekosta det själv vid flytt. Om de inte erbjuder att byta ut gamla, hur kan de då kräva att det finns alls?
    Frågade du om att byta eller erbjöd de?
  • Anonym (I)
    Anonym (Alma) skrev 2024-03-25 09:23:21 följande:
    Men varför när det inte är jag som tog ner de gamla? De sa inget om att jag skulle behöva bekosta det själv vid flytt. Om de inte erbjuder att byta ut gamla, hur kan de då kräva att det finns alls?

    Jag gissar att problemet är att de inte har nån notering om att de själva tagit bort dem. I deras papper står det att det ska finnas och nu finns det inte, dvs du har tagit bort dem, enligt dem. 


    Kan du få tag i den personen som tog ner dem, kanske hen kan intyga att hen gjorde det och slängde de gamla persiennerna.

  • Anonym (Alma)
    Fiona M skrev 2024-03-25 09:30:05 följande:
    Frågade du om att byta eller erbjöd de?
    Eftersom de var så fula, vissa gick inte ens att få ner ordentligt, så frågade jag om de kan byta ut dem. De svarade "vi sätter inte in nya, men vi kan ta bort de gamla". Ingenting om att jag behöver ersätta dem. 
  • Fiona M

    Det du kanske kan hävda är att livslängden på persiennerna de satte upp är över och de ändå borde byta. Be att de kollar protokoll när de byttes, ofta är det en viss tid de anses hålla och den bör ha passerats om de var gamla redan när du flyttade in.

  • Anonym (isabelle)

    Om hyresvärden själv tog ner dem kan du knappast vara skyldig att sätta upp dem igen. Du får säga att personen som värden skickade för att ta ned dem tog med sig dem. Du kan ju inte trolla fram persienner som de själva tog ned! 

Svar på tråden Kan hyresvärden kräva att jag lämnar persiennerna?