• Anonym (J)

Vad kan det vara för cancer svärmor fått?

Igår fick sambon veta av en slump att hans mamma har cancer i underlivet. Men hon hade inte velat berätta för nån förrän hon själv visste läget typ. 

hon ville ej oroa folk i onödan. Och svaret hade kommit, det är cancer i slemhinnan. Och livmodern ska tas bort. hon har röntkat och inget var spritt. Det är nåt som även drabbar 30-åringar sa hon. Och allt kändes väldigt frid och fröjd när hon berättade. Hon är dock positivt lagd av sig men andra i hennes närhet är väldigt oroliga själar. Så man vet ju ej hur mkt sanning det är när hon pratar som att det vore ofarligt, hon hade underhållit detta i flera månader  

det har inget med cellförändringar att göra. Och hon minns ej vad det hette. 

vill inte fråga mer. Men håller tummarna att det är så simpelt som det låter. Är det inte en rätt stor OP att ta bort livmodern t.ex. ? 

• Svar på tråden Vad kan det vara för cancer svärmor fått?
  • Anonym (J)

Hon har haft feber utan andra symtom med en vecka. Och blödit från uliv. 

• Anonym (jojoba)

Livmoderhalscancer.

Då tar man bort livmodern och omkringliggande vävnad.

• Anonym (J)
    Anonym (jojoba) skrev 2024-03-27 07:23:28 följande:

Livmoderhalscancer.

Då tar man bort livmodern och omkringliggande vävnad.

Okej det är väl ganska allvarligt ändå? Kallar man det så när man säger "cancer i slemhinnan?" 

tack för svar. 

• Anonym (D)

För att få reda på detaljer bör ni prata med ett proffs, tex henne läkare. Eller be henne att få läsa journalen

Något som ofta förvirrar är skillnaden mellan "slemhinnecancer" och "cancer i slemhinnorna"  

• Anonym (M)

Kan tex vara endometriskt adenocarcinom.

Är det inte spritt borde det vara hög chans till bot.
    Operationen behöver inte vara stor och komplicerad.

• Anonym (Sambon)

Min sambo drabbades av cancer och vi valde att vänta med att informera våra barn och våra anhöriga till efter den sommaren så att semestrar inte skulle störas av oro samt att han skulle få träffa sin läkare samt veta vad som skulle göras.
    Så att man väntar anser inte jag vara konstigt

• Anonym (Sambon)

Sen bör din svärmor sätta sig med sin läkare och be denne att förklara på svenska, inte latin och konstiga uttryck utan konkret och enkelt.
    Min sambo gjorde det med sin läkare för han blev tokig på att inte riktigt förstå alla medicinska uttryck läkaren slängde sig med och efter det blev allt riktigt tydlig när läkaren hade information till honom

• Anonym (Kimchi)

Behöver ni veta i detalj? Låt henne ga sin integritet. Det räcker att ni vet att hon blir väl omhändertagen. Stötta henne och se till att hon mår bra. Hon berättar när hon vet mer och om hon vill. 
    Att operera bort livmodern via slidan brukar vara enklare och mindre krångligt än en öppen kirurgi. Det kommer att gå bra. 

• Anonym (J)
    Anonym (Sambon) skrev 2024-03-27 08:33:00 följande:

Min sambo drabbades av cancer och vi valde att vänta med att informera våra barn och våra anhöriga till efter den sommaren så att semestrar inte skulle störas av oro samt att han skulle få träffa sin läkare samt veta vad som skulle göras.
    Så att man väntar anser inte jag vara konstigt

Nej det tycker inte jag heller
  • Anonym (J)
    Anonym (Sambon) skrev 2024-03-27 08:35:11 följande:

Sen bör din svärmor sätta sig med sin läkare och be denne att förklara på svenska, inte latin och konstiga uttryck utan konkret och enkelt.
    Min sambo gjorde det med sin läkare för han blev tokig på att inte riktigt förstå alla medicinska uttryck läkaren slängde sig med och efter det blev allt riktigt tydlig när läkaren hade information till honom

Precis, det var som att hon inte visste själv pga alla svåra ord. 
  • Anonym (J)
    Anonym (M) skrev 2024-03-27 08:14:51 följande:

Kan tex vara endometriskt adenocarcinom.

Är det inte spritt borde det vara hög chans till bot.
    Operationen behöver inte vara stor och komplicerad.

👍
  • Anonym

Respektera din svärmors vilja till integritet. 
    Ni ska inte be om att få läsa journal eller prata med hennes läkare för att stilla ER oro.
    Försök vara ett stöd för henne på det sätt hon önskar.

• Anonym (J)
    Anonym skrev 2024-03-27 09:30:08 följande:

Respektera din svärmors vilja till integritet. 
    Ni ska inte be om att få läsa journal eller prata med hennes läkare för att stilla ER oro.
    Försök vara ett stöd för henne på det sätt hon önskar.

Var står det att jag har planer på detta? 

Ni drar era egna slutsatser. Men oj så hemskt att man bryr sig och undrar. det var faktist hon som berättade det för sambon, hon har ju inte behövt tala om vart hon var påväg, vi stöter på henne här i området var och vartannan dag! 

är ju därför jag ställer frågan HÄR, men ingen tänkte 

läste du att jag skrev "vill inte frågar mer" 

• Anonym
    Anonym (J) skrev 2024-03-27 10:55:10 följande:

Var står det att jag har planer på detta? 

Ni drar era egna slutsatser. Men oj så hemskt att man bryr sig och undrar. det var faktist hon som berättade det för sambon, hon har ju inte behövt tala om vart hon var påväg, vi stöter på henne här i området var och vartannan dag! 

är ju därför jag ställer frågan HÄR, men ingen tänkte 

läste du att jag skrev "vill inte frågar mer" 

Hej ts, det var inte mot ditt inlägg. Det finns ett inlägg i tråden som föreslår att du ska efterfråga svärmors patientjournal. Det var därför jag skrev. 
    Jag förstår dig. Det är klart ni är oroliga.
  • Anonym (J)
    Anonym skrev 2024-03-27 10:59:46 följande:
    Hej ts, det var inte mot ditt inlägg. Det finns ett inlägg i tråden som föreslår att du ska efterfråga svärmors patientjournal. Det var därför jag skrev. 
    Jag förstår dig. Det är klart ni är oroliga.
    Aha då ber om jag om ursäkt om jag var otrevlig 🌸
  • Anonym (HmJ)

Det ör en stor operation, vilken typ av cancer är svårt att sia om.

• Poison82

Min mamma operera bort livmodern pga cancer. Jag var då 15 och minns det var rejält dramatiskt för mig medan hon tog det med ro. Hon gick på cellgifter för säkerhetsskull men cancern hade inte spritt sig så hon blev helt fri från den och den har inte kommit tillbaka nu nästan 30 år senare. Hoppas allt går bra, där finns nummer om du behöver prata med någon  

• Anonym (J)
    Poison82 skrev 2024-03-27 11:50:19 följande:

Min mamma operera bort livmodern pga cancer. Jag var då 15 och minns det var rejält dramatiskt för mig medan hon tog det med ro. Hon gick på cellgifter för säkerhetsskull men cancern hade inte spritt sig så hon blev helt fri från den och den har inte kommit tillbaka nu nästan 30 år senare. Hoppas allt går bra, där finns nummer om du behöver prata med någon  

Vad skönt för er💖tusen tack
Svar på tråden Vad kan det vara för cancer svärmor fått?