• Ran

    Pälsängrar, bryter ihop lite..

    Hej! 
    Har hittat en larv på spisen för några veckor sedan. Städade rent köket/fläkt osv. Hittade en bagge krypande på min sovrumsmatta. Förstod att det jag kommer behöva leta igenom ALLT. 


    I en gammal päls hittade jag några stycken till slut trots att den hela tiden varit skyddad. Slängde den. 

    Har dammsugit ur garderoberna där jag tagit ur kläder och skakat kläderna över ett lakan. Torkar ur och sprayar med radar. Men har en minifrys och och hur ska jag göra med alla mina kläder. Och all annan textil. Känner mig helt knäckt av allt arbete jag ser framför mig. Måste allt tvättas i minst 60 grader? Även om det inte är angripet?
    Och hur gör man med alla andra lådor man har saker k som inte innehåller textil eller organiska material?  


    Mattor? Gardiner? 

    Någon mer som varit med om denna mardröm som vill ge mig råd?

  • Svar på tråden Pälsängrar, bryter ihop lite..
  • Anonym (Så var det)

    Jag var med om pälsängrar för en del år sedan då jag plötsligt upptäckte små hål rätt igenom, på samma ställe, genom en stor packe t-shirts.
    Jag kollade genom mina garnnystan som låg nära intill och samma där, larver och skalrester av larver hela vägen in i nystanen.
    DÅ fattade jag helt plötsligt de skal jag sett tidigare i lägenheten.
    Ringde Anticimex.
    Gick igenom ALLT och skakade ur på balkongen ( bodde längst ner) och packade ner allt i flyttkartonger och höll kartongerna ute på balkongen tills Anticimex hade gjort sitt .
    Tvättade också allt i tvättstugan, lade kläder som skulle tvättas i plastsäckar tills de blev tvättade.
    Allt travat på balkongen och i ett tomt sovrum.
    Höll sovrummet helt tomt på textiler och när det var dags att packa upp allt gick jag igenom processen en gång till. Skakade allt på balkongen.
    Kanske överdrivet men jag blev av med skiten!! 

  • Anonym (E)

    Gå igenom ALLT. De kan vara på helt ologiska ställen. Dra ut spisen. Använd cederträspray. Det kommer bli bättre men jag beklagar jobbet som du har framför dig <3

  • Ran

    Tack för att ni tog er tiden att svara. Försöker gå igenom lådor och annat. Har slängt massor. 

    Så ni tvättade ALLA textilier oavsett i 60 grader ? Är rädd jag har saker som inte tål det :( 

  • salladen540

    De gillar inte rök! Ett gammalt husmorstips är att bränna mjölk på plattan på spisen så det bildar kraftig rök, det sägs att de inte gillar sånt 

  • Anonym (E)
    Ran skrev 2024-03-27 20:56:24 följande:

    Tack för att ni tog er tiden att svara. Försöker gå igenom lådor och annat. Har slängt massor. 

    Så ni tvättade ALLA textilier oavsett i 60 grader ? Är rädd jag har saker som inte tål det :( 


    Ja, en del av misstag men allt klarade sig förvånansvärt bra. Hade dock tillgång till frys så frös mycket. Ingen du kan låna en frysbox av? Om du dubblar sopsäckar runt som packas precis innan du lämnar av. Någon frys på jobbet som inte används?
  • Anonym (E)
    salladen540 skrev 2024-03-27 21:10:19 följande:

    De gillar inte rök! Ett gammalt husmorstips är att bränna mjölk på plattan på spisen så det bildar kraftig rök, det sägs att de inte gillar sånt 


    Suck, ännu ett fantastiskt råd.
  • Anonym (E)

    Du kan också packa ihop allt i plastlådor och frysa eftersom. Vissa saker kanske är ok om de riskerar att förstöras i tvätt mot den ångest de ger när du inte tvättat dom?

  • Anonym (Anonym signatur)

    Håller på att tvätta/slänga/ städa. Beställt vacuumpåsar. Köpt plastbackar som jag kan ha saker som inte ska användas på ett tag. Grämer mig över alla kläder som man tror man ska kunna få på sig men vet egentligen att det inte kommer hända. 


    Hittat några fler i någon gammal duk och sparade bebiskläder. 


    Funderar på att lägga så mycket som möjligt som används sällan i täta plastlådor för att underlätta:/. Och foga springorna i garderoberna. Det blir tyvärr ganska dyrt om man ska ha sådana backar till det mesta. Och insektsmedel:/. Läst skräckhistorier om en del som aldrig blir av med dom. 

  • Anonym (Linda)

    Om du har skåp och garderober med flyttbara hyllor: tejpa för hålen i skåpens sidor. Där gillar de att bo. Släng all wellpapp - de gillar att bo i hålrummen inuti. 

  • Anonym (Anonym signatur)

    Tack för tipset, alla råd är väldigt välkomna. Allt känns så smutsigt. Jag trodde jag var noga med att städa :(. 

  • Anonym (E)
    Anonym (Anonym signatur) skrev 2024-03-31 17:27:33 följande:

    Tack för tipset, alla råd är väldigt välkomna. Allt känns så smutsigt. Jag trodde jag var noga med att städa :(. 


     Är du TS?


    Det har inget med det att göra. Har du fått in dom gömmer de sig ofta på ställen där man inte ofta städar eller knappt kommer åt och kan leva länge tills de syns.


    Dra trasa med rödcederträspray längs kanter. Fällorna som finns är jättebra om man har många ängrar på ett ställe.


     


     

  • Elin pelin

    Vissa plagg som ylle kan du koka så länge du inte rör runt och vevar i vattnet utan att det krymper.
    Lycka till!
     

  • Anonym (Linda)
    Elin pelin skrev 2024-03-31 21:25:22 följande:

    Vissa plagg som ylle kan du koka så länge du inte rör runt och vevar i vattnet utan att det krymper.
    Lycka till!
     


    Koka inte, då blir yllet matt och liksom knastrigt. Ängrar dör vid 60 grader, så det räcker. Siden funkar att värma upp på samma sätt. 
  • Elin pelin
    Anonym (Linda) skrev 2024-04-01 08:22:06 följande:
    Koka inte, då blir yllet matt och liksom knastrigt. Ängrar dör vid 60 grader, så det räcker. Siden funkar att värma upp på samma sätt. 
    Tack, då har jag lärt mig något nytt!
  • Anonym (Linda)
    Elin pelin skrev 2024-04-01 09:14:40 följande:
    Tack, då har jag lärt mig något nytt!
    Väl bekomme :) 
  • Ran
    Anonym (E) Ja, det är jag som är TS, jag är inte så bra på att skriva på forum  så har råkat använda olika signaturer 😅. Har haft rödcederblock i alla garderober men de verka strunta i det:/. Eller så fanns de kanske redan där:/. 
    Nej, jag vet egentligen att det är mer otur än smuts. Är glad att jag har alla torrvaror i köket i lufttäta förpackningar. Det blir fint i garderoberna när det blir klart. och hoppas jag slipper göra om allt igen ❤️.
Svar på tråden Pälsängrar, bryter ihop lite..