• blomman 2

    Barnskötare

    Du som arbetar som barnskötare, kan du berätta lite kring hur din dag/ vecka ser ut?
    Vad är det positivaste med att arbeta som barnskötare i jämförelse som förskollärare?
    Är det stor skillnad på arbetsbelastningen mellan olika förskolor ( om du har bytt arbetsplats) och hur stressigt är det?
    Slutligen, är det mycket kvällsmöten och tar du med dig jobbet hem pga tidsbrist på arbetsplatsen?

    Har du bra arbetstider? 
    Är lite nyfiken då jag kanske vill pröva något annat lite längre fram.

  • Svar på tråden Barnskötare
  • Anna7719

    Barnskötare tjänar mindre än en förskollärare.
    Hos oss arbetar man i arbetslag/team.
    Det innebär att förskollärare har ansvar för undervisningen, samtalsunderlag mm.
    MEN barnskötare blir ofta deligerad och gör i princip samma arbetsyäuppgifter som en förskollärare i praktiken, fast med mycket sämre lön 
    En dag på förskolan Jan se ut som hos oss.
    Öppnar 6 och stänger 18.30.
    Frukost 8-8.30 
    Frilek 8.30-9.30
    Samling/frukt 9.30- 9.45.
    9.55-11 jobbar vi i grupper med tema 3 dagar i veckan/går ut efter grupp.
    11.30 äter vi lunch
    12-14 vilar de som behöver, övriga läser böcker/pusslar/pysslar.
    Kul 14 äter vi mellanmål
    14.30 går alla ut/slås ihop.

    Hos oss har vi strukturschema över samlingsansvarig, dukning, hallmöbel, planeringar, möten, avdelningar, blöjbyten mm

    Om du inte är barnskötare så läs till förskollärare.
    Samma arbetsbelastning men skiljer mycket i lön

  • Anna7719

    Och ja det är väldigt stressigt, många barn och få personal i de flesta kommunala förskolor.
    Så man behöver vara stresstålig, ödmjuk, lugn och effektiv.

  • blomman 2
    Anna7719 skrev 2024-03-28 08:04:50 följande:

    Barnskötare tjänar mindre än en förskollärare.
    Hos oss arbetar man i arbetslag/team.
    Det innebär att förskollärare har ansvar för undervisningen, samtalsunderlag mm.