• blomman 2

    Barnskötare

    Du som arbetar som barnskötare, kan du berätta lite kring hur din dag/ vecka ser ut?
    Vad är det positivaste med att arbeta som barnskötare i jämförelse som förskollärare?
    Är det stor skillnad på arbetsbelastningen mellan olika förskolor ( om du har bytt arbetsplats) och hur stressigt är det?
    Slutligen, är det mycket kvällsmöten och tar du med dig jobbet hem pga tidsbrist på arbetsplatsen?

    Har du bra arbetstider? 
    Är lite nyfiken då jag kanske vill pröva något annat lite längre fram.

  • Svar på tråden Barnskötare
  • Anna7719

    Barnskötare tjänar mindre än en förskollärare.
    Hos oss arbetar man i arbetslag/team.
    Det innebär att förskollärare har ansvar för undervisningen, samtalsunderlag mm.
    MEN barnskötare blir ofta deligerad och gör i princip samma arbetsyäuppgifter som en förskollärare i praktiken, fast med mycket sämre lön 
    En dag på förskolan Jan se ut som hos oss.
    Öppnar 6 och stänger 18.30.
    Frukost 8-8.30 
    Frilek 8.30-9.30
    Samling/frukt 9.30- 9.45.
    9.55-11 jobbar vi i grupper med tema 3 dagar i veckan/går ut efter grupp.
    11.30 äter vi lunch
    12-14 vilar de som behöver, övriga läser böcker/pusslar/pysslar.
    Kul 14 äter vi mellanmål
    14.30 går alla ut/slås ihop.

    Hos oss har vi strukturschema över samlingsansvarig, dukning, hallmöbel, planeringar, möten, avdelningar, blöjbyten mm

    Om du inte är barnskötare så läs till förskollärare.
    Samma arbetsbelastning men skiljer mycket i lön

  • Anna7719

    Och ja det är väldigt stressigt, många barn och få personal i de flesta kommunala förskolor.
    Så man behöver vara stresstålig, ödmjuk, lugn och effektiv.

  • blomman 2
    Anna7719 skrev 2024-03-28 08:04:50 följande:

    Barnskötare tjänar mindre än en förskollärare.
    Hos oss arbetar man i arbetslag/team.
    Det innebär att förskollärare har ansvar för undervisningen, samtalsunderlag mm.
    MEN barnskötare blir ofta deligerad och gör i princip samma arbetsyäuppgifter som en förskollärare i praktiken, fast med mycket sämre lön 
    En dag på förskolan Jan se ut som hos oss.
    Öppnar 6 och stänger 18.30.
    Frukost 8-8.30 
    Frilek 8.30-9.30
    Samling/frukt 9.30- 9.45.
    9.55-11 jobbar vi i grupper med tema 3 dagar i veckan/går ut efter grupp.
    11.30 äter vi lunch
    12-14 vilar de som behöver, övriga läser böcker/pusslar/pysslar.
    Kul 14 äter vi mellanmål
    14.30 går alla ut/slås ihop.

    Hos oss har vi strukturschema över samlingsansvarig, dukning, hallmöbel, planeringar, möten, avdelningar, blöjbyten mm

    Om du inte är barnskötare så läs till förskollärare.
    Samma arbetsbelastning men skiljer mycket i lön


    Tack!
    ja jag känner till den stora löneskillnaden mellan barnskötare och förskollärare men har också hört så många som har bränt ut sig och att nyexaminerade förskollärare väljer att gå efter endast några år i yrket.
    Jag lutar mer mot barnskötare då jag inte är purung längre och vill bli klar med utbildningen på kortare tid men klart lönen är lockande som förskollärare, konstigt då du menar att man i princip gör samma jobb i praktiken??!! 


     


     

  • Anna7719
    blomman 2 skrev 2024-03-28 09:34:14 följande:

    Tack!
    ja jag känner till den stora löneskillnaden mellan barnskötare och förskollärare men har också hört så många som har bränt ut sig och att nyexaminerade förskollärare väljer att gå efter endast några år i yrket.
    Jag lutar mer mot barnskötare då jag inte är purung längre och vill bli klar med utbildningen på kortare tid men klart lönen är lockande som förskollärare, konstigt då du menar att man i princip gör samma jobb i praktiken??!! 


     


     


    Ja vi gör samma jobb men förskollärare har huvudansvaret.
  • halvan
    blomman 2 skrev 2024-03-28 09:34:14 följande:

    Tack!
    ja jag känner till den stora löneskillnaden mellan barnskötare och förskollärare men har också hört så många som har bränt ut sig och att nyexaminerade förskollärare väljer att gå efter endast några år i yrket.
    Jag lutar mer mot barnskötare då jag inte är purung längre och vill bli klar med utbildningen på kortare tid men klart lönen är lockande som förskollärare, konstigt då du menar att man i princip gör samma jobb i praktiken??!! 


     


     


    De praktiska arbetsuppgifterna är desamma. Barnen är ju där och behöver tas om hand, lekas med, bytas blöjor på, tröstas, ha hjälp med diverse saker som påklädning och lunch osv. Ljudmiljön, gruppstorleken och bemanningen är ju precis densamma för båda yrkesgrupper.
    Däremot ligger nog förskollärarens stress mycket i att de har huvudansvaret för att planera undervisningen, följa alla barns utveckling, utvecklingssamtal, leda och handleda sina barnskötarkollegor, delta på diverse möten osv. Så även om de praktiska uppgifterna är samma så kan den mentala delen av arbetet vara mer påfrestande för förskolläraren.
  • Evalenabena

    Detta är min personliga åsikt och med det sagt säger jag att mitt tyckande och tänkande varken är rätt eller fel.
    .
    Jag tror att många som jobbar som barnskötare/förskollärare går in med ambitionen att det är roligt och intressant att arbeta med barn. Tyvärr släcks den lågan allt för snabbt när du omges av utbrända, en verksamhetschef som inte kan tillgodose en bra arbetsmiljö, bemaningen ser bra ut på pappret men blir allt för sårbart om 2 kollegor är sjuka. 

    Förskolan har potential till att vara en bra och trygg arbetsplats, men när kommuner ska göra besparingar så är det oftast inom vård och barnomsorgen som det görs besparingar på. I folkmun heter det effektivisering men alla vet att det kommer bli sämre arbetsvillkor och arbetsmiljö. Man vet att man kan göra besparingar inom dessa verksamheter, mycket pga gräset inte är grönare på andra sidan och många sitter i sitsen att man inte har råd att skola om sig. Personalen tas för givet. Områden som kommuner måste ansvara över så är det tydligt vart Besparingarna görs.

    Skellefteå är ett tydligt exempel på där undersköterskor väljer en Helt annan arbetsgivare som ger folket en möjlighet till att ha ett drägligare liv. Nu råder det brist på undersköterskor när dessa frivilligt sagt upp sig för en attraktivare aktör. Dessa undersköterskor har fått en gratis möjlighet till att göra sitt liv drägligare och kvar står kommunen med för få undersköterskor pga att kommun har tagit sina anställda för givet.

    Det finns inte ens möjlighet att prioritera veckomöte på dagtid, det ska tas sent på kvällen när du har haft mycket stim och stoj med barnen. Jag som har kontorstider märker själv att jag blir ?slö? i huvudet om vi har möte som är kl 15:00 på eftermiddagen. Jag kan bara tänka mig hur det är för förskolepersonalen.

    Jag tycker att du ska vara öppen för andra alternativ på arbete och utbildning. Tänk långsiktigt. Det finns en anledningen till att regeringen har höjt åldersspärren för CSN, det är för att vi är friskare betydligt längre och kan jobba längre än vad våra farföräldrar kunde göra. Men det kan du inte om du arbetar inom vård och omsorg, och därmed  har du betalat för en utbildning som gör att du kommer att bli en fattig pensioner i tidig ålder.Många jobbar inte ens heltid pga att det är tufft  och i längden är det något som kommer att påverka din pension och hälsa ändå. 

    Tänk riktigt noggrant, detta är ett val som kan påverka din ekonomi i framtiden.

Svar på tråden Barnskötare