• Lisajohannesson94

    Ont i ryggen!!!!!

    Har stora problem med min rygg men får ingen hjälp någonstans, haft ont i flera år vid högra skuldra och där är det även tjockare än på vänstra sidan. Läkaren säger bara att det är mer muskler på den sidan, vilket känns väldigt konstigt. Man kan väl inte få sån värk och svullnad pga mer muskler. 

    För några veckor sen började jag få problem med ländryggen, jag har i princip värk i båda benen dygnet runt och om jag vrider mig gör det väldigt ont längst ner i ryggen, såfort jag suttit eller legat ner och ställer mig upp gör det ont I höfterna och strålar på ett sätt ner i benen, sitter jag skräddare så blir värken också mycket värre i benen. Kan också tillägga att jag varit hos sjukgymnast men ingenting hjälper.. börjar bli lite smått galen och orolig

  • Svar på tråden Ont i ryggen!!!!!
  • Anonym (Lisa)

    Varför går du inte till en kiropraktor eller naprapat?

  • Anonym (:()

     va jobigt TS, finns det möjlighet att gå till annan läkare? massör? Har själv återkommande rygg och nackproblem. Vissa dagar vill man att någon typ ska stå på ens rygg för att verkligen ALLT gör ont. Hade verkligen svackor när man nästan blev tablettmissbrukare för att allting gjorde ont, men det finns hjälp att få. Tycker läkarens svar var lite klent? muskler..?

    Min rygg har blivit bättre med mycket träning, yoga, och massör ganska ofta. Sen hade jag faktiskt ett felaktig bett som korrigerades och gjorde att mycket av spänningarna försvann från käken till nacken vilket också lugnade ryggen. 

    Men testa en annan läkare alt sjukgymnast. Du ska inte behöva ha ont som du har.

  • Anonym (Lisa)

    Men gå inte till en läkare för ryggont. du kommer aldrig får hjälp.
    jag fattar inte varför folk inte tar riktig hjälp efter ändå flera år med problem o läkare bara skiter i en.
    Betala en kiropraktor/naprapat själv o gå dit o får hjälp 

  • Dexter dot com

    En läkare kan skriva ut muskelavslappnade/antiinflammatorisk medicin och skriva remiss till röntgen men det är tex en naprapat eller sjukgymnast som kan hjälpa dig hitta vad det är som orsakar smärtan så boka ett besök hos en ny sjukgymnast och en naprapat.

  • Anonym (Abc)

    Som andra skriver, läkaren är inte till hjälp. Gå till en naprapat för behandling och kombinera det med ordentlig styrketräning. Inte sådan som sjukgymnasterna ger med 50 repititioner utan vikt utan gå hellre till en pt och få instruktioner för ordentliga helkroppsövningar med skivstång och vikter. Och kombinera det med balansövningar från yoga och pilates.

    Har haft problem i över 20 år och äntligen hittat rätta metoden med hjälp av ovan. 

  • linani

    Har du värk för att du arbetar monotont och lyfter tungt, eller för att du sitter vid en datorskärm?
    Tränar du och är aktiv på fritiden, eller mycket stillasittande?
    Har du en bra säng?
    Bär du ofta runt på småbarn?
    Stressad så du har spänningar? Dålig hållning?

    Finns ju många olika skäl till ont i ryggen. Varav en läkare sällan är rätt person för att åtgärda dom.

    Styrketräning, och att röra mycket på sig, är två supertips rent generellt mot ryggont.

  • Lisajohannesson94
    linani skrev 2024-03-28 20:51:49 följande:

    Har du värk för att du arbetar monotont och lyfter tungt, eller för att du sitter vid en datorskärm?
    Tränar du och är aktiv på fritiden, eller mycket stillasittande?
    Har du en bra säng?
    Bär du ofta runt på småbarn?
    Stressad så du har spänningar? Dålig hållning?

    Finns ju många olika skäl till ont i ryggen. Varav en läkare sällan är rätt person för att åtgärda dom.

    Styrketräning, och att röra mycket på sig, är två supertips rent generellt mot ryggont.


    Är mammaledig och har varit sen 2019, mina barn börjar på förskolan i maj. Dom är 3 och 5 år och bär i princip aldrig runt på dom. 
    Dålig hållning har jag och rör inte jättemycket på mig, nästan aldrig. Är ute med barnen men det är liksom allt. 
  • Anonym (Herakles)

    Med de problem som du beskriver skulle jag absolut insistera på en ordentlig utredning. Man blir inte svullen på det sättet du beskriver av dålig hållning. Du behöver röntgas ordentligt - både mjukvävnad och skelett.

  • Lisajohannesson94
    Anonym (Herakles) skrev 2024-03-30 09:34:27 följande:

    Med de problem som du beskriver skulle jag absolut insistera på en ordentlig utredning. Man blir inte svullen på det sättet du beskriver av dålig hållning. Du behöver röntgas ordentligt - både mjukvävnad och skelett.


    Var hos en privat läkare som nu skulle skicka remiss för MR. Han trodde att det kunde vara lipom, är ju livrädd för cancer vilket jag sa till han. Han trodde inte det eftersom jag haft den i ungefär 6 år. Men nu när det kommit andra symtom på andra ställen i ryggen och sen igår myrkrypningar och stickningar i händer och fötter som inte försvinnet så är det ju säkert den jäkla sjukdomen. 
  • Anonym (Lisa)
    Lisajohannesson94 skrev 2024-03-30 11:40:01 följande:
    Var hos en privat läkare som nu skulle skicka remiss för MR. Han trodde att det kunde vara lipom, är ju livrädd för cancer vilket jag sa till han. Han trodde inte det eftersom jag haft den i ungefär 6 år. Men nu när det kommit andra symtom på andra ställen i ryggen och sen igår myrkrypningar och stickningar i händer och fötter som inte försvinnet så är det ju säkert den jäkla sjukdomen. 
    Du måste till en naprapat 
  • Lisajohannesson94
    Anonym (:() skrev 2024-03-28 11:47:32 följande:

     va jobigt TS, finns det möjlighet att gå till annan läkare? massör? Har själv återkommande rygg och nackproblem. Vissa dagar vill man att någon typ ska stå på ens rygg för att verkligen ALLT gör ont. Hade verkligen svackor när man nästan blev tablettmissbrukare för att allting gjorde ont, men det finns hjälp att få. Tycker läkarens svar var lite klent? muskler..?

    Min rygg har blivit bättre med mycket träning, yoga, och massör ganska ofta. Sen hade jag faktiskt ett felaktig bett som korrigerades och gjorde att mycket av spänningarna försvann från käken till nacken vilket också lugnade ryggen. 

    Men testa en annan läkare alt sjukgymnast. Du ska inte behöva ha ont som du har.


    Har nu varit hos en privat läkare som direkt skickade en remiss för MR. Dock skrämde det här uppe mig mer än vad jag trodde, pratade med han om cancer eftersom det är vad jag tror. Han sa att han inte kan säga något såklart men han trodde att det kunde vara lipom. Han trodde inte cancer då problemet funnits i snart 6 år. Men nu när jag fått nya symtom i andra delar av ryggen och igår började myrkrypningar och stickningar i ben, fötter, armar och händer som fortfarande är kvar idag så blir man ännu mer säker på den sjukdomen. 
  • Lisajohannesson94
    Anonym (Lisa) skrev 2024-03-30 11:59:08 följande:
    Du måste till en naprapat 
    Har bokat tid nästa vecka, hoppas det kan hjälpa på något sätt. Dock blev ju oron större efter besöket hos läkaren. 
  • Anonym (Herakles)
    Lisajohannesson94 skrev 2024-03-30 12:06:15 följande:
    Har bokat tid nästa vecka, hoppas det kan hjälpa på något sätt. Dock blev ju oron större efter besöket hos läkaren. 
    Tror absokut inte att det är cancer men de måste hitta exakt var problemet sitter så att de kan behandla och bota. Jättebra att du ska få göra MR.
  • Lisajohannesson94
    Anonym (Herakles) skrev 2024-03-30 14:03:38 följande:
    Tror absokut inte att det är cancer men de måste hitta exakt var problemet sitter så att de kan behandla och bota. Jättebra att du ska få göra MR.
    Hoppas verkligen det, tack snälla för ditt svar. Man blir ju lite smått galen när det kommer symtom efter symtom hela tiden. 
  • Anonym (Herakles)
    Lisajohannesson94 skrev 2024-03-30 16:34:26 följande:
    Hoppas verkligen det, tack snälla för ditt svar. Man blir ju lite smått galen när det kommer symtom efter symtom hela tiden. 
    Absolut! Det kommer bli bra när problemet väl är identifierat.
Svar på tråden Ont i ryggen!!!!!