Anonym (H) skrev 2024-03-29 23:37:25 följande:
Går inte ner i vikt, blir galen!
Jag behöver inga råd om diet och träning, jag är väl insatt i hur det fungerar och följer det. Nu är det säkert någon som kommer att skriva att det bara är att göra si och så men tro mig, jag VET.
Vi lägger den diskussionen åt sidan för det jag vill veta är om det finns andra fysiska faktorer som påverkar mina möjligheter att gå ner i vikt som jag missar.
Jag är över 50 så åldern försvårar ju och jag har Hypotyreos och får Levaxin. Den borde vara rätt inställd.
Vad kan det vara mer?
Snälla undvik inlägg av typen att jag ljuger för mig själv eller gör fel för det är inte så. Jag har dietist och PT.
Kommer ni på något annat, vad som helst som jag kanske inte har tänkt på så skriv gärna!
Jag har inte läst igenom allt, men hur är det med sömn och stress? Kroppen blir mer stressad i klimakteriet och sömnsvårigheter (för få timmar) och uppvaknande är rätt vanligt när hormonerna är i obalans. Har du provat kortisolvärdet ( kan vara intressant att veta) och om det visar högt kan man prova ex rosenrot eller andra adaptogener?. Stress och sömnbrist är väldigt dåligt för viktnedgång.
Jag har en mamma som har ätit en portion om dagen och ändå inte lyckats gå ner i vikt. Hon har inte druckit annat än vatten och te, kaffe utan mjölk mellan måltiderna. I bästa fall har hon lyckats gå ner ett kilo. Det känns som hennes förbränning är helt ur funktion, ändå visar inte testerna på hypothyreos.
Jag vet inte om jag litar på svenska läkare gällande den sjukdomen.Hon var smal enda fram till klimakteriet och inga dieter etc har hjälpt. Inte ens kaloriräkning då hon legat runt 1000-1500/dag. Jag VET att det finns personer som trots färre kalorier inte går ner i vikt, Därför brukar jag bli irriterad på folk som per automatik antar att alla med övervikt frossar i mat. Det gör dock JAG som ligger nära undervikt.
Jag tror obalans i hormonerna (vilket lättare händer i klimakteriet) är den största fienden. Östrogenbrist ( som man även kan få som ung) leder till brist på en massa andra viktiga hormoner. Den är säkert en till orsak att det är lättare att få diabetes och hypothyreos vid den åldern.
Hormonerna är ju ett signalsystem, och slutar en fungera så påverkar det de andra hormonerna. Då dessa samverkar med varandra. För viktnedgång känns det superviktigt att skapa en hormonell balans. Rätt dos för hypothyreos, och sen försöka nå balans i övriga hormoner.
https://www.testmottagningen.se/artiklar/halsa-och-livsstil/hormonell-obalans-hos-kvinnor/