• Anonym (Ledsen)

    Kirurgisk abort med lugnande?

    Hej! Jag ska göra en kirurgisk abort på onsdag och är lite nervös och rädd. Trodde man skulle få bli sövd men det blir man tydligen inte här där jag bor, man får smärtstillande och en shot lugnande sa hon jag pratade med. Hon försäkrade mig om att det går fort och att den där shotten skulle göra att man knappt minns något i efterhand, man kunde till och med bli lite fnissig.


    Kommer vara i v 9+0 då och jag mår så dåligt över att det har dröjt med beslutet. Nu vill jag bara att det ska vara över? 

    Någon som varit med om kirurgisk abort med lugnande? 


    hur snabbt efteråt var du på benen? Skulle du säga att det funkar att åka buss  kanske 45 min efter ett sånt ingrepp? eller kan man ha chans till sjukresor? (Tänker ur psykisk synvinkel, gissar att man kanske både är lättad och ledsen) 
    kommer behöva göra detta på egen hand och har ingen som kan följa med..

  • Svar på tråden Kirurgisk abort med lugnande?
  • Anonym (Syster)

    Jag har en vän som genomgått en sådan abort, men ett par veckor längre gången. Det gick väldigt bra.

    Kan du inte ta med dig en vän, eller pappan? Skulle helst se att du får skjuts för du kommer inte få sjukresa iaf, så då är det buss som gäller. Inte så kul mao att skumpa runt efter ett sådant ingrepp, även om det så klart går. Och särskilt som du är lite nervös så är det ännu viktigare att du har med någon som stöd. Önskar jag kunde vara med dig, hade gjort det direkt :) Har själv gått igenom två aborter och hade gärna stöttat dig, men får skicka lyckönskningar iaf.

  • Anonym (F)

    Förvisso nedsövd men jag åkte hem själv efteråt, tunnelbana.
    Hade inga smärtor att tala om.

  • Anonym (Karin)

    Är det ett nytt fenomen, att göra kirurgisk abort utan att bli nedsövd?

  • Anonym (Ui)

    Precis, eller bor TS inte i Sverige?


    Anonym (Karin) skrev 2024-03-30 11:15:00 följande:

    Är det ett nytt fenomen, att göra kirurgisk abort utan att bli nedsövd?


  • Kammen320

    Jag blev sövd då jag gjorde det, visdte inte att dom gjorde på nåt annat sätt? Men rent teoretiskt hade nog lokalbedövning och en skärm så man inte kan se vad dom gör fungerat. Tog typ 10 min.
    Man fick macka o kaffe/te/juice efteråt o sen var det bara att åka hem. Tog en långpromenad efteråt för att rensa tankarna o sen tunnelbanan, var inga problem alls rent fysiskt. Ingen smärta alls, blödde väl som en vanlig mens i ett par dagar. Psykiskt var man väl lite ledsen, men då det var ett ma o jag väntat en vecka på tiden var det mest skönt att få det avklarat.

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Ui) skrev 2024-03-31 09:20:45 följande:

    Precis, eller bor TS inte i Sverige?


    Jodå, Uppsala. 


    det står på hemsidan att dom gör det i narkos men när jag var där sa dom att det inte gjordes så.. 

  • Anonym (Ui)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-03-31 10:32:51 följande:

    Jodå, Uppsala. 


    det står på hemsidan att dom gör det i narkos men när jag var där sa dom att det inte gjordes så.. 


    Ring och fråga dem varför det står annan information på hemsidan. 

    Jag blev sederad när jag fick spiral insatt, var helt väck. Bara lugnande för en abort känns lite futtigt...
Svar på tråden Kirurgisk abort med lugnande?