• Anonym (Eleonor)

    Skiljas när man lever det perfekta livet och är det perfekta paret? :(

    Suck..

    Lever det perfekta livet (enligt mina nära och kära) och jag håller med. Drömhuset, bra karriär, välartade barn, snygg och driven man som hittar på fantastiska resor och saker. sommarhus och  fantastiska utlandssemestrar. Han älskar mig och ja jag älskar honom.. han bekräftar sin kärlek dagligen till mig.

    Men jag kvävs.. jag kvävs. Han är dominant (men snäll och fin) men allt är på hans villkor, han styr om saker så det blir utifrån hans preferenser. Jag har fått det så bra i livet där han tagit över massa saker. Men anledningen är att han inte tycker jag gör de saker tillräckligt bra. Han vet alltid bäst, kan allt och ska hela tiden förklara för allt och alla hur man gör saker. Vi är olika. Jag kan knappt gå in ingen butik utan att bli nervös och undrar om jag tar rätt saker eller kommer misslyckas. Har alltid varit självständig men tappat självförtroende över min förmåga pga av honom.

    Drömmer i smyg om ett eget beroende där jag kan återta mitt liv och göra saker på mitt sätt utan att det ifrågasätts. att få vara lite ineffektiv och göra misstag utan att det behöver vara något att kommentera.

    Men det känns så otrolig fel att bryta upp en bra relation men någon jag älskar och skapa sorg för barnen (de är rädda för skiljsmässa då deras vänner erfarit det). Och jag är för rädd för att våga. Rädd och ovan att bli själv. Har ingen att prata med då vänner och familj ser min relation som den bästa. Goals liksom.. de förstår inte då de önskar att de hade -mina problem- som de säger.

    Vad fan ska jag göra. Jag känner mig så trängd. Som en prinsessa i en gyllene bur som bara vill ta på mig joggingskorna och inte sluta springa långt långt bort..

    känner mig bortskämd och vek.. vad har jag att klaga på? Jag har ju allt! Men gråter i smyg.

    Någon som känner igen sig eller som kan ge mig kloka råd. Ingen verkar förstå och jag hatar migsjälv att jag inte bara kan vara glad och tacksam :(

  • Svar på tråden Skiljas när man lever det perfekta livet och är det perfekta paret? :(
  • MsM84

    Nej - alla har inte stora grundläggande problem i sina relationer och du borde därför acceptera hur han är. Du är så nedbruten efter att ha behandlats dåligt under så lång tid att du inte tror på ditt eget värde längre. Det han gör är inte okej, och det är inte heller okej att era barn ser honom behandla dig så här och att du köper det. 


    Det kanske finns en möjlighet till förändring, när/om du känner dig redo tycker jag att du ska ge honom ett ultimatum om att antingen går ni på parrådgivning eller så skiljer ni er. Förhoppningsvis kan de hjälpa honom inse att det inte är acceptabelt och att han måste förändras.

  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Men stanna då TS, om du tycker att han är så perfekt. Men nej, det är inte dig det är fel på, inte om han ständigt trycker ner dig (även om det sker subtilt) samt får dig att tappa självkänslan. 

    Alla har brister. Hans besserwisser-fasoner hade kanske varit hanterbara om de bara visade sig ibland, eller inom vissa områden. Men det sker ju hela tiden? Du vågar ju knappt fatta självständiga beslut längre? Du mår dåligt och du gråter.

    Dessutom kan han inte själv ta kritik. Du har försökt prata med honom, men han backar inte utan blir defensiv. Sen fortsätter han att korrigera och kritisera dig. Ingen självinsikt över huvud taget, låter det som.

    Så hur vill du leva ditt liv? Och barnen ser ju hur han behandlar dig. Vad lär de sig? Att det är normalt att pappa alltid vet bäst och att mamma mår dåligt. Inser du att ni är deras främsta förebilder? 


    Sen undrar jag varför du tror att du inte skulle kunna hitta någon bättre. Varför är det relevant nu? Måste du ha en man? Föreställ dig i stället att vara fri och kunna göra som du vill, utan ständig kritik eller ständiga påpekanden. Att inte behöva känna dig misslyckad. Att i framtiden kanske träffa en man som kanske har mindre pengar, kanske inte är lika snygg, inte lika uppvaktande. MEN som behandlar dig med respekt och inte trycker ner dig.

  • Anonym (Tvillingmorsan)

    TS, du kommer kanske aldrig att hitta en man som har allt du drömmer om. Men du måste inte ha det som det är nu. Bara för att dina väninnor har träffat otrogna latmaskar, betyder inte det att det är det enda alternativet till dominanta besserwissers. Min man är varken eller. Han är inte perfekt, det är ingen. Men bra nog och han trycker inte ner mig. 

  • Anonym (Man52)

    Du har allt skriver du ?.
    Du känner dig kvävd 
    Du längtar tillbaka till när du kunde tycka ,känna och göra som du själv vill utan att alltid bli styrd eller ifrågasatt 
    Du rädd för att tappa dig själv och känner att du inte har självförtroende längre 

    Vad är ett fint hus , bilar , lyxiga semestrar och ett drömliv i prylar värt
    om inte du känner dig själv 
    du är där men inte med i matchen 
    barn klarar av skilsmässor , barn känner när en mamma mår skit och de vill garanterat ha en mamma som mår bra 
    vänner kommer tillbaka när din sanning kommer fram 
    Frihet att kunna tycka å tänka och känna är en rättighet i ett demokratiskt land , borde även gälla ett ekonomiskt snedvridet äktenskap!! 

  • Anonym (Silvertand)

    Hon kanske behöver hitta sig själv igen. Det är nog lätt att man glömmer bort vad man själv vill i livet.

  • Anonym (You can do it)

    Ditt inlägg kunde ha varit skrivet av mig. Jag levde med en sådan man i flera decennier. Men jag gjorde det, jag lämnade honom. Jag hade stöd av en nära väninna och hade inte klarat det annars, så hjärntvättad var jag. Jag trodde att det var mig det var fel på, men han hade förminskat mig under så många år, kontrollerat alla mina handlingar i stort och smått. Allt från hur jag hängde tvätten, skar grönsaker, klippte gräset till vilka vänner jag skulle umgås med. Han visste ALLT bäst! Sålänge jag var med på hans noter var han helt underbar: snygg, rolig, smart, trygg, omhändertagande. Men om jag sa emot blev han inte rolig. Utåt sett var vårt äktenskap fantastiskt och ingen förstod något. Men mina döttrar hade förstått mer än vad jag trott, det framgick vid separationen. Som skedde med dunder och brak efter ett gräl. Ännu ett fruktlöst gräl. Jag tog min väska och drog. Hade planerat hur jag skulle göra när det hände. Turbulent halvår då jag fasade för att han skulle skada mig genom barnen, men han fattade INGENTING (trots alla mina försök genom åren att förklara hur jag kände) och blev helt stukad. Men repade sig snabbt och jagade ett nytt offer inom en månad. Jag är fri och lycklig, det har varit tufft men jag ångrar inte en sekund att jag gjorde det. Du behöver en förtrogen, jag hoppas att du har det. Min väninna har gjort allt för mig och hon har gett mig livet tillbaka. Du kommer att fixa det! Var inte så rädd för att vara ensam, du behöver vara det för att hitta tillbaks till dig själv innan du finner en fin man att älska. För det finns en sådan för dig, jag lovar.

  • Anonym (gör det)
    Anonym (r) skrev 2024-03-30 23:52:22 följande:
    Vad barnen ser är inte kärlek.
    Detta! TS, vi är många som får panik bara av att läsa det du skriver. Du är inte tokig som vill separera. Och även om du vore det, skitsamma. Gör det du mår bra av! 

    Barnen kommer må bra. Han kommer må bra. Du kommer må SÅ MYCKET BÄTTRE och därmed vara en bättre mamma osv. Lycka till
  • Lynx123
    Anonym (Eleonor) skrev 2024-04-01 21:46:06 följande:
    jag känner så eftersom han gör så mycket för mig. Tar stort ansvar för barnen, har superkoll på allt som rör dem så jag behöver aldrig klaga över att en present inte är inköpt till ett barnkalas eller att vi missar en läxa. Han överaskar mig med saker jag gillar. Han noterar vad jag uppskattar för saker och inte. Har alltid en kram nära till hands. Bra på att planera upp saker så aldrig att jag behöver sura över en man som inte lämnar datorn.

    Jag älskar honom. Barnen älskar honom. Men han är dominant, han är en besserwisser av stora mått. Men han är inte elak. Det är hans personlighet.h jag älskar hans släkt och min svägerska.

    Att lämna detta för att sätta sig själv i en lägenhet.. med barn som skulle gråta över att inte kram pappa godnatt. Och riskera att träffa en man som inte är bättre? Som är en mansgris eller någon som prioriterar tv spel? Jag blir mörkrädd av att se hur mina vänner har det. Och jag vill inte leva singel..

    men samtidigt så mår jag ju inte bra nu heller.

    Är uppvaktad av en man som får hjärtat att klappa extra (men skumma aldrig vara otrogen!). Men han är äldre, framgångsrik, rik ochhhhhh dominant. väldigt manlig. Skulle knappast ge mig en bättre relation än den jag har. kanske ett rikare liv men fan inte mer frihet.. 

    Känns som det måste vara mig det är fel på..
    Men oj, vad du jobbar för att intala dig själv att det här är bra och att han älskar dig och är en fantastisk pappa och, och, och...

    Inget av det här är okej på något sätt. Det här är inte bara ett "enkelt" personlighetsproblm. Det här är frågan om ren och skär manipulation, psykisk misshandel etc. Och det låter du dessutom dina barn växa upp med!!! Har du pojkar kommer de bli likadana, har du flickor kommer de råka ut för samma typ av män och tro att det är ok. Känns det bra? Är det så du vill att de ska bli?

    Du säger att du blir mörkrädd av dina vänners förhållanden. Men det är i själva verklet de, och de flesta av oss här som blir mörkrädda av DITT förhållande.

    Du behöver perspektiv. Sök absolut hjälp men berätta också för dina vänner och din familj om hur du har det. Det kommer du behöva!!!

    Önskar dig allt gott och hoppas innerligt att du lyckas ta dig ur det här.
  • Anonym (samma sits)

    Herre min!


    Det skulle kunna vara jag som startat denna tråd, känner igen mig så jag får rysningar.

    Har velat lämna min man så länge, men klarar inte av det. Han manipulerar mig ständigt så jag vet inte vad som är sant överhuvudtaget längre. Vi har barn och det skulle vara en mardröm att vara ifrån honom och lämna honom ensam med pappan, önskar vi haft fler barn som kunde stöttat varandra. Men jag vågade aldrig skaffa fler barn när jag insett vilken marddöm jag levde i. 

    Att lämna kommer bli ett rent helvete och jag vet inte om mitt psyke kommer klara det, samtidigt som jag vet att mitt psyke inte klarar mycket med av detta heller. 

    Har ett bra jobb osv och sitter nästan dagligen och tittar på lägenheter och drömmer mig bort till en fristad för mig och sonen

    Just för tillfället här det mycket annat som är tufft oxå, Båda mina föräldrar är svårt sjuka och behöver vara stark för dem... träffar dem inte så mycket som jag skulle vilja, det krockar för mycket med min mans liv... Mina föräldrar är inte så förtjusta i mitt val av livspartner heller

  • Ami  Heart
    Anonym (Eleonor) skrev 2024-03-31 23:24:01 följande:
    Så är det inte. Han skulle aldrig göra så mot mig pga barnen. Och hans föräldrar skulle flå honom levande om han betedde sig som ett svin
    Vad bra! ☺️
  • Anonym (L)

    Bo lite separat, att en bor i sommarstället exempelvis? han låter väldigt jobbig. man Ska inte underskatta att ha ekonomisk trygghet och välmående barn. sätt ned foten mot honom och ställ ett ultimatum. 

  • Agda90
    Anonym (Eleonor) skrev 2024-04-01 21:46:06 följande:
    jag känner så eftersom han gör så mycket för mig. Tar stort ansvar för barnen, har superkoll på allt som rör dem så jag behöver aldrig klaga över att en present inte är inköpt till ett barnkalas eller att vi missar en läxa. Han överaskar mig med saker jag gillar. Han noterar vad jag uppskattar för saker och inte. Har alltid en kram nära till hands. Bra på att planera upp saker så aldrig att jag behöver sura över en man som inte lämnar datorn.

    Jag älskar honom. Barnen älskar honom. Men han är dominant, han är en besserwisser av stora mått. Men han är inte elak. Det är hans personlighet. Och jag älskar hans släkt och min svägerska.

    Att lämna detta för att sätta sig själv i en lägenhet.. med barn som skulle gråta över att inte kram pappa godnatt. Och riskera att träffa en man som inte är bättre? Som är en mansgris eller någon som prioriterar tv spel? Jag blir mörkrädd av att se hur mina vänner har det. Och jag vill inte leva singel..

    men samtidigt så mår jag ju inte bra nu heller.

    Är uppvaktad av en man som får hjärtat att klappa extra (men skumma aldrig vara otrogen!). Men han är äldre, framgångsrik, rik ochhhhhh dominant. väldigt manlig. Skulle knappast ge mig en bättre relation än den jag har. kanske ett rikare liv men fan inte mer frihet.. 

    Känns som det måste vara mig det är fel på..
    Nej, det är inte dig det är fel på. Det skaver i alla relationer. Men i de flesta kan man kommunicera. Min relation är inte perfekt. Men min man hade aldrig behandlar mig så respektlöst som din man behandlar dig. Vi har haft vår beskärda del av problem genom åren men vi har alltid tagit oss genom det därför att vi har pratat. Det är inte bara jag som har pratat utan han också. Din man verkar inte mottaglig för något som han måste förändra.
Svar på tråden Skiljas när man lever det perfekta livet och är det perfekta paret? :(