Blivit sämre på att spara sedan min tid som arbetslös?
Jag har så gott som väl alltid varit en duktig sparare och med kombination av snålhet.
Jag hittade ett jobb och blev en serveringspersonal. Jobbet blev som ett ''beroende'' för mig. Det blev fel någonstans och jag fick avgå. Detta slog hårt på mig.
Jag sökte jobb i mer än ett halvår. Samtidigt som jag såg mig hur dum i huvudet jag var. Jag såg mig som världens sämsta person i samhället och den största idioten.
Jag hittade ett jobb slutet av januari. Ett säljjobb. Provisionslönen är spännande. Det är provanställning. Mycket på jobbet är bra, det är utmanade och mycket att lära sig, tycker jag. Jag är rädd att jag skall göra så mycket fel att jag får avgå.
Men annars är jobbet kul.
Jag har dock märkt av en förändring hos mig. Jag har levt i princip 0kr. Försörjningsstöd var krångel. Så jag kunde ibland ha saldo på 0kr. Inga pengar alls.
Nu efter mitt första lön - Så köper jag allt möjligt mat ifrån matbutiken. Krogen har aldrig varit något för mig. Jag planerar in ett shoppingrunda. Jag vill bara bli av med allt gammalt, köpa alla sorters underkläder, strumpor och bara nya kläder. Jag köper massor av dyra mat i matbutiken, som jag tidigare inte gjort, för att jag varit så snål.
Jag lägger inte undan pengar. Jag har sett till så att det går en automatisk överföring till mina sparkonton, men inte mer än så.
Jag plockar pant och kan tycka det är lite kul med att lägga kontanter åt sidan. Men mer sådant sparande blir det inte.
Jag känner och tänker: ''Man dör ändå och kan dö närsomhelst.''.
Det har blivit en total förändring i mitt psyke när det kommit till sparande. Jag vill inte lägga pengar åt sidan. Något bara slår emot. Fast lägga pengar på automatisk överföring, gick bra. Men annars vill jag inte lägga pengar åt sidan. Mitt ''sparande'' blir att jag har kvar pengar på privatkonto om det blir över och när det blir löning, så har jag ändå inte förbrukat av hela lönen. Så det blir ändå att jag ''sparat''. Även om det inte är en rationell sparande eller åtminstone en olik sätt att spara, för att var jag. Så kan jag inte hjälpa det. Jag har förändrats och vet inte varför. Vet inte om det är annat som har förändrats hos mig.