• Anonym (.)

Blivit sämre på att spara sedan min tid som arbetslös?

Jag har så gott som väl alltid varit en duktig sparare och med kombination av snålhet.

Jag hittade ett jobb och blev en serveringspersonal. Jobbet blev som ett ''beroende'' för mig. Det blev fel någonstans och jag fick avgå. Detta slog hårt på mig.

Jag sökte jobb i mer än ett halvår. Samtidigt som jag såg mig hur dum i huvudet jag var. Jag såg mig som världens sämsta person i samhället och den största idioten.

Jag hittade ett jobb slutet av januari. Ett säljjobb. Provisionslönen är spännande. Det är provanställning. Mycket på jobbet är bra, det är utmanade och mycket att lära sig, tycker jag. Jag är rädd att jag skall göra så mycket fel att jag får avgå.

Men annars är jobbet kul.

Jag har dock märkt av en förändring hos mig. Jag har levt i princip 0kr. Försörjningsstöd var krångel. Så jag kunde ibland ha saldo på 0kr. Inga pengar alls.

Nu efter mitt första lön - Så köper jag allt möjligt mat ifrån matbutiken. Krogen har aldrig varit något för mig. Jag planerar in ett shoppingrunda. Jag vill bara bli av med allt gammalt, köpa alla sorters underkläder, strumpor och bara nya kläder. Jag köper massor av dyra mat i matbutiken, som jag tidigare inte gjort, för att jag varit så snål.

Jag lägger inte undan pengar. Jag har sett till så att det går en automatisk överföring till mina sparkonton, men inte mer än så.

Jag plockar pant och kan tycka det är lite kul med att lägga kontanter åt sidan. Men mer sådant sparande blir det inte.

Jag känner och tänker: ''Man dör ändå och kan dö närsomhelst.''.

Det har blivit en total förändring i mitt psyke när det kommit till sparande. Jag vill inte lägga pengar åt sidan. Något bara slår emot. Fast lägga pengar på automatisk överföring, gick bra.  Men annars vill jag inte lägga pengar åt sidan. Mitt ''sparande'' blir att jag har kvar pengar på privatkonto om det blir över och när det blir löning, så har jag ändå inte förbrukat av hela lönen. Så det blir ändå att jag ''sparat''. Även om det inte är en rationell sparande eller åtminstone en olik sätt att spara, för att var jag. Så kan jag inte hjälpa det. Jag har förändrats och vet inte varför. Vet inte om det är annat som har förändrats hos mig.

• Svar på tråden Blivit sämre på att spara sedan min tid som arbetslös?
  • Anonym (Igen och igen och igen)

Ja du, inte så smart att spendera pengar på dyr mat. Särskilt då du har provanställning och verkar ha problematik med mycket i livet. Bäst att spara så mycket du bara kan medans du kan.

• Anonym (.)
    Anonym (Igen och igen och igen) skrev 2024-03-31 16:05:01 följande:

Ja du, inte så smart att spendera pengar på dyr mat. Särskilt då du har provanställning och verkar ha problematik med mycket i livet. Bäst att spara så mycket du bara kan medans du kan.

En gång i veckan lägger jag 2.000kr i ett sparkonto.

Automat sparande ett par kronor i ett annat sparkonto.

2 gånger i veckan lägger jag femtio kronor i annan sparkonto.

Men i övrigt, så lägger jag inte pengar åt sidan manuellt, utan gjort detta automatiskt. Resten av pengarna köper jag mat i matbutiken. Inga dyra matinköp egentligen.

Jag blev otydlig i min tråd.

• Anonym (bbbbbbbbbbbu)

Sparar 8000 i månaden minst samtidigt som du knappt hunnit få några löner, köper mycket, köpt en ny telefon av snordyr modell och allt detta som telefonförsäljare.

• Goneril

TS har trots allt pengar kvar innan nästa lön tickar in, alltid en förbättring jämfört med tidigare situation. TS undrar över sin ändrade attityd; inte alls konstigt tycker jag. Det finns ett stort ackumulerat behov, vem vill inte njuta lite av livet? Det är mänskligt och fullständigt begripligt. Vem vill inte ha lite snygga kläder i garderoben och vem vill inte äta lyxmat någon gång?                                                                                                           Jag tycker inte att TS ska oroa sig för mycket utan unna sig att leva lite, dock måste man ha regelbundet sparandet på sikt. Konsumera behöver man inte avstå från helt, men det som är viktigt, och det kan inte nog betonas, inga lån och absolut aldrig snabblån! "Slöseriet" ska man ha råd till, inga krediter! Det är just det som har hänt de stackare som hamnar i Lyxfällan.

• Anonym (Igen och igen och igen)
    Anonym (.) skrev 2024-03-31 22:52:08 följande:

En gång i veckan lägger jag 2.000kr i ett sparkonto.

Automat sparande ett par kronor i ett annat sparkonto.

2 gånger i veckan lägger jag femtio kronor i annan sparkonto.

Men i övrigt, så lägger jag inte pengar åt sidan manuellt, utan gjort detta automatiskt. Resten av pengarna köper jag mat i matbutiken. Inga dyra matinköp egentligen.

Jag blev otydlig i min tråd.

Otydlig? Du skriver: Nu efter mitt första lön - Så köper jag allt möjligt mat ifrån matbutiken. Jag planerar in ett shoppingrunda. Jag vill bara bli av med allt gammalt, köpa alla sorters underkläder, strumpor och bara nya kläder. Jag köper massor av dyra mat i matbutiken, som jag tidigare inte gjort, för att jag varit så snål. Jag lägger inte undan pengar. Jag har sett till så att det går en automatisk överföring till mina sparkonton, men inte mer än så.

Du har fått EN lön som telefonförsäljare och detta är vad du gör? Inte underligt att livet inte funkar för dig.
  • Anonym (Exz)

Försök att hitta en balans. Sätt dig ner och gör en budget som ska innehålla:

Nödvändiga räkningar (hyra, el, försäkringar, transport)
    Halvnödvändiga räkningar (internet, telefon)
    onödiga räkningar (nöjen som tex streaming)
    Mat (kolla vad som är brukligt för 1 person)
    Sparande 

Efter detta så tittar du vad du får över. Är det en rimlig summa att slösa upp, eller ska du öka sparandet lite? Om summan är rimlig i ditt tycke så fortsätt som du gör. Känns den orimlig så öka sparandet.

Lite slösa och unna sig måste man få göra, men försök ha ett vettigt sparande. Det bästa är att ha två sorters sparande.
    Ett sparande på ditt bankkonto som du lätt kommer åt 
    och ett sparande på tex ISK som kan växa och som du inte rör. Sparandet du kommer åt bör vara cirka 3 månadslöner eller mer. ISK kan du låta växa i många år.

Svar på tråden Blivit sämre på att spara sedan min tid som arbetslös?