• RahRah

Lämna på förskolan när man har semester

Hej 
    jag tagit tre dagars semester nästa månad då några ärende att göra under min semester och kan ja då lämna mitt barn på förskola? 
    på hennes förskolan har dem inte mitt schema heller så ja vet inte om ja ska ens berätta det till dem eftersom jag redan vet att man inte kan lämna när man har semester?! 
    vad hade ni gjort:/ 

• Svar på tråden Lämna på förskolan när man har semester
  • kaffe
    Elin pelin skrev 2024-05-19 13:02:55 följande:
    Fast om du ska på läkarbesök mitte under dagen hämtar du väl inte ditt barn på förskolan?
    Vi vet ju inte vad ts ska göra, men att ta tre dagars semester för att uträtta ärenden och ha barnet på förskolan känns inte ok. Är det tre dagars behandling för en sjukdom hade förskolan alldeles säkert sagt ok till att ha barnet där i alla fall men  är detför att gå till banken eller klippa sig?
    Självklart inte. Men om man läser tråden är detmånga förskollärare som kräver att är man ledig har man inte barnen på förskolan. Nu har jag inga så små bar längre, men detj hände både en och två gånger att jag hade mina barn på förskolan under liknande ärenden. Jaggjorde det som gynnande mina barn bäst. Ibland var det att vara kvar på förskolan, ibland att hämta dom
    för att hänga med. 
  • Anonym (eller)
    Elin pelin skrev 2024-05-19 13:02:55 följande:
    Fast om du ska på läkarbesök mitte under dagen hämtar du väl inte ditt barn på förskolan?
    Vi vet ju inte vad ts ska göra, men att ta tre dagars semester för att uträtta ärenden och ha barnet på förskolan känns inte ok. Är det tre dagars behandling för en sjukdom hade förskolan alldeles säkert sagt ok till att ha barnet där i alla fall men  är detför att gå till banken eller klippa sig?
    Om dessa ärenden är viktigt möte på banken, läkarbesök, tandläkarbesök och liknande, uppdelat men sammanhållet under dessa tre dagar så är det väl helt vettigt att ha barnen på förskolan under tiden. 

Varför behöver förskolan veta? Det ändrar ju inte deras verksamhet om jag är på jobbet eller nån annanstans när mitt barn är där. 
  • Anonym (M)

Självklart så lämnar du inte barnet på förskolan. Antingen tar du med barnet, finns en till förälder med i bilden så kan den kanske ansöka om semester också, eller om du kan ha barnvakt. Men nej har du semester ska ditt barn också vara ledig. 

Jag var i liknande sits. Jag tog semester för att åka till Ullared med en kompis. Jag kunde inte ta med barnet så pappan fick också ta semester dom dagarna. 

Vist kan man ljuga men då är du egoistisk. Gör du det hoppas jag du blir påkommen och får skämmas ordentligt och att du efter det blir kontrollerad. Har du lite samvete i kroppen och vill göra rätt för dig så löser du på annat sätt.

• Anonym (M)
    Anonym (Fröken präktig) skrev 2024-03-31 18:43:19 följande:

Så du skulle aldrig ta ut en semesterdag för att ta exempelvis massa prover istället för en sjukdag? aldrig ta ut en semesterdag/halvdag för en anställningsintervju? Semesterdag för att flytta eller hjälpa familjemedlem att flytta? För att gå på begravning? Etc? Tror du att all semester är nöje? Eller är någon av dessa semesterdagar godkända för dig? hycklande präktiga morsor och farsor i sitt esse.

Jag har hamnat i sådana situationer. Där jag besökt tandläkaren eller gått på ultraljud då kan jag inte ta med barn och har löst det med att andra föräldern också är ledig och är med barnet eller barnvakt. 

Har man absolut ingen barnvakt och är ensamstående så kan man ju säkert prata med förskolan och lösa det ändå. 
  • Anonym (eller)
    Anonym (M) skrev 2024-05-20 14:20:10 följande:
    Jag har hamnat i sådana situationer. Där jag besökt tandläkaren eller gått på ultraljud då kan jag inte ta med barn och har löst det med att andra föräldern också är ledig och är med barnet eller barnvakt. 

Har man absolut ingen barnvakt och är ensamstående så kan man ju säkert prata med förskolan och lösa det ändå. 
    Så två föräldrar ska missa jobb bara för att barnet inte ska få vara på förskolan en sån dag? Och vilka barnvakter har ni som kan vara barnvakter dagtid lite närsomhelst?

När det mesta självklara är att barnet är på förskolan i sin helt vanliga vardag. 
  • Anonym (M)
    Anonym (eller) skrev 2024-05-20 14:23:53 följande:
    Så två föräldrar ska missa jobb bara för att barnet inte ska få vara på förskolan en sån dag? Och vilka barnvakter har ni som kan vara barnvakter dagtid lite närsomhelst?

När det mesta självklara är att barnet är på förskolan i sin helt vanliga vardag. 
    Önskade att det var så att man fick lämna när man ska på läkartider eller andra viktiga möten. Men nu fr man inte det och då måste man lösa på annat sätt helt enkelt. 
  • Anonym (Sol)
    Anonym (M) skrev 2024-05-22 21:33:40 följande:
    Önskade att det var så att man fick lämna när man ska på läkartider eller andra viktiga möten. Men nu fr man inte det och då måste man lösa på annat sätt helt enkelt. 
    Man får självklart gå på läkarbesök när barnet är på förskolan. Allt annat är orimligt. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Sol) skrev 2024-05-23 08:43:19 följande:
    Man får självklart gå på läkarbesök när barnet är på förskolan. Allt annat är orimligt. 
    Får man det? Fick inte det när jag frågade och var tvungen att omboka tiden. Förklarade att jag inte kan ta med barnet och då sa dom att reglerna är så. Så jag löser det på annat sätt istället eftersom vi inte får. Kanske olika i olika kommuner. 
  • Anonym (Q)
    Anonym (M) skrev 2024-05-23 19:25:33 följande:
    Får man det? Fick inte det när jag frågade och var tvungen att omboka tiden. Förklarade att jag inte kan ta med barnet och då sa dom att reglerna är så. Så jag löser det på annat sätt istället eftersom vi inte får. Kanske olika i olika kommuner. 
    På vår förskola fick vi lämna tidigare en dag, för att gå på ett läkarbesök båda två. Reglerna i kommunen säger egentligen emot det, men vi har vettig personal som kan tänka. 
  • Anonym (eller)
    Jag skulle inte ens fråga eller berätta, bara lämna barnet och sen göra mitt läkarbesök eller annat viktigt möte. Förskolan har inte med mina hälsoproblem eller ekonomiska angelägenheter att göra. De ska ta hand om mitt barn när det är på förskolan. Vad jag gör under tiden kan de släppa helt. 
  • Anonym (Sol)
    Jag skulle verkligen inte heller fråga förskolefröken om jag får gå på läkarbesök. Helt absurt. Det har de väl inte med att göra. Man behöver inte redovisa sitt privatliv. Är barnet anmält till förskolan och det är under vistelsetiden så ska de ta hand om barnet. Inte bry sig om att du är hos läkaren. 
  • Anonym (Alltså)

Vem frågar ens om en sån grej?? ta eget ansvar och gör bara enligt sunt förnuft. 

har haft flera chefer i arbetslivet som verkligen konstaterat att man inte ska fråga om allt för då måste man ges ett svar och ofta ett fyrkantigt svar. 

Svar på tråden Lämna på förskolan när man har semester