• Anonym (Lars-Åke)

Hur avtändande är mage?

I stort sett alla män över 50 har en viss rondör, pondus, en kula, en kagge, en prippsmuskel, en baldakin över nöjesparken. 

Det ligger i generna. Hur avtändande är det för en kvinna? 

Titta gärna på Hotell Romantik, där finns runda och fina exempel.

• Svar på tråden Hur avtändande är mage?
  • Anonym (H)

Jag hänger inte upp mig så mycket på magar, känner att det finns viktigare aspekter hos min livspartner. Tycker hela samhället är så utseendefixerat och jag är så trött på det. Det ska vara naglar, fransar, silikon, rövar, muskler osv - så tjatigt för min del. Alla blir vi gamla(och fula?) någon gång med rynkor, grått hår, hängbröst, lite mer mage, potensproblem och allt vad det kan vara - ingen kommer undan med allt och vem bryr sig? 

• Anonym (Nej)
    Anonym (T) skrev 2024-04-03 19:02:20 följande:

Kommer man upp i den ålder då tänker man nog inte så mycket på gubbmage eller hängbröst 

Bara man har nåt gemensamt och roligt 

Även om såna magar är konstaterat ohälsosamma?

Själv kommer jag inte ge upp och försumma min hälsa för att jag blir äldre. Tvärtom, tycker det blir ännu mer viktigt att ta hand om sig på äldre dagar då kroppen blir mer skör och sårbar.  

Så man kan leva ett långt friskt liv tillsammans. 

• Anonym (Tjejen)
    Anonym skrev 2024-04-03 19:00:54 följande:

Sen måste man ju också inse att ungdom inte varar för evigt.

Nä det gör den inte, men när jag ser hur män käkar och dricker trots gubbmage så tänker jag att man gett upp och accepterar sitt utseende. Det är skillnad på att hålla sig hälsosam och bara ge efter för alla frestelser som finns överallt.

Så nej, inga gubbmagar kommer i närheten av mig. Bara män som vänner med kagge då, jag förstår det inte men deras val.
  • Anonym
    Anonym (Nej) skrev 2024-04-03 19:42:27 följande:

Även om såna magar är konstaterat ohälsosamma?

Själv kommer jag inte ge upp och försumma min hälsa för att jag blir äldre. Tvärtom, tycker det blir ännu mer viktigt att ta hand om sig på äldre dagar då kroppen blir mer skör och sårbar.  

Så man kan leva ett långt friskt liv tillsammans. 

Beror väl ändå på hur stor magen är, en jättekagge är såklart inte så tilltalande.

Hur gammal är du då som vet hur du ska göra när du blir 50?
  • Anonym (Man med erfarenhet)

Hear ye, hear ye!
    Det kommer bli många ensamma gubbar i 50-års åldern om man lyssnar på folk i trån.

• Anonym (Jo)

Min man har en liten mage, bryr mig inte ett dugg! Finns ingen som honom. 

• Anonym (HmJ)

Inte attraktivt men framför allt ohälsosamt. Bukfettet sätter sig även på de inre organen.

• Anonym (Nej)
    Anonym skrev 2024-04-03 19:44:39 följande:
    Beror väl ändå på hur stor magen är, en jättekagge är såklart inte så tilltalande.

Hur gammal är du då som vet hur du ska göra när du blir 50?
    Som någon just nämnde så sätter sig bukfettet runt organen. Något man bör ha i åtanke om man månar om sin hälsa vilket många inte verkar göra.

Då kan man inte rimligen gnälla sen heller när man sitter där med diverse fetmarelaterade sjukdomar som ingen annan än en själv orsakat.

Det är inte särskilt svårt att hålla vikten på en sund siffra. Eller att träna lite då och då och äta måttligt. 
    Gäller i alla åldersgrupper också.
  • Anonym (Svullos stortå)
    Anonym (Nej) skrev 2024-04-03 20:22:24 följande:
    Som någon just nämnde så sätter sig bukfettet runt organen. Något man bör ha i åtanke om man månar om sin hälsa vilket många inte verkar göra.

Då kan man inte rimligen gnälla sen heller när man sitter där med diverse fetmarelaterade sjukdomar som ingen annan än en själv orsakat.

Det är inte särskilt svårt att hålla vikten på en sund siffra. Eller att träna lite då och då och äta måttligt. 
    Gäller i alla åldersgrupper också.
    Det är inte alls lika lätt för alla att hålla vikten i alla åldrar, p.g.a. kvinnors hormoner och det som sker vid klimakteriet.

Män har det generellt lättare med att hålla vikten pga sin större muskelmassa (också p.g.a. hormoner) men är i Sverige ändå det fetaste könet- hela 70% av män i åldern 50-64 är överviktiga eller obesa.

Det kan man fundera över, för så är det inte i resten av världen.

www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2018/varannan-svensk-har-overvikt-eller-fetma/

mb.cision.com/Public/MigratedWpy/94311/9174740/a007ffacd13b9f6f.pdf
  • Auditanne
    Anonym (Svullos stortå) skrev 2024-04-03 23:07:33 följande:
    Det är inte alls lika lätt för alla att hålla vikten i alla åldrar, p.g.a. kvinnors hormoner och det som sker vid klimakteriet.

Män har det generellt lättare med att hålla vikten pga sin större muskelmassa (också p.g.a. hormoner) men är i Sverige ändå det fetaste könet- hela 70% av män i åldern 50-64 är överviktiga eller obesa.

Det kan man fundera över, för så är det inte i resten av världen.

www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2018/varannan-svensk-har-overvikt-eller-fetma/

mb.cision.com/Public/MigratedWpy/94311/9174740/a007ffacd13b9f6f.pdf
    Konstigt då att modern min inte blev överviktig vid sin menopaus. Hon drabbades dessutom av Hypotyreos vilket många skyller på när de går upp i vikt. Trots att det finns en medicin som ska motverka detta med namnet Levaxin. 

Hemligheten hos min mor kan möjligen ha varit att hon inte heller åt som en gris till vardags utan höll sig till bra, nyttig kost i mindre portioner och är sparsam med socker och alkohol.

Det ligger främst i våra dåliga kostvanor skulle jag gissa på. För mycket socker och mättat fett i vår dagliga diet. 
  • Anonym (Old)
    Anonym (Lars-Åke) skrev 2024-04-03 16:33:05 följande:
    Hur avtändande är mage?

I stort sett alla män över 50 har en viss rondör, pondus, en kula, en kagge, en prippsmuskel, en baldakin över nöjesparken. 

Extremt avtändande. Det är i den åldern som livsstil verkligen slår igenom, har man en sund och hälsosam livsstil med bra kosthållning, måttliga alkoholvanor och aktiv fritid så hamnar man inte där. Har många 55+ män i min omgivning som är slanka och vältränade, de löptränar, åker längdskidor, vandrar mm. Aktiva.
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (Old) skrev 2024-04-04 07:17:20 följande:
    Extremt avtändande. Det är i den åldern som livsstil verkligen slår igenom, har man en sund och hälsosam livsstil med bra kosthållning, måttliga alkoholvanor och aktiv fritid så hamnar man inte där. Har många 55+ män i min omgivning som är slanka och vältränade, de löptränar, åker längdskidor, vandrar mm. Aktiva.
    Precis. Det är som att det finns två grupper män i den åldern jag känner, dom som lever väl, tränar och äter bra. Sen dom som bara öser på med mat och öl, kör bil för det mesta. Det är ju ett val men såklart kommer det att ge besök på sjukhus att frossa, fattar inte varför man vill. Den där destruktiva livsstilen är inte det minsta attraktiv.

Om man kollar lite vad folk handlar i mataffärer så är jag inte förvånad över fetman. Svårt att vara hälsosam på chips och smågodis liksom.
  • Anonym (VK)

Gubbmagar är såå avtändande. Den får inte vara slapp och liksom synas under kläderna. Nej det ska vara en vanlig slät mage som man kan ta på utan att fingrarna sjunker in. 

• Anonym (Swing)

Något/några extra kilon på magen på en man kan vara ok om han har trevlig personlighet, men det får definitivt inte bli tal om +5kg, veck osv.

Jag är 50 och kan inte påstå att mina bröst hänger särskilt mycket trots 2 graviditeter och min rumpa får jag alltid uppskattande kommentarer för. 
    Rör mig lite i swingersvärlden och jag ser definitivt bättre ut i kroppen än majoriteten av de som är där. Även om de råkar vara 10-20 år yngre...

Har träffat en man som är 10 år äldre och inte en tillstymmelse till mage på honom så det hänger nog mer på intresse från den egna sidan än ålder. 

• Anonym (Mini)

Så ni som har barn eller tänker skaffa...se till att barnen håller sig smala så de har en chans att få en partner.

• Anonym (Tjejen)
    Anonym (Mini) skrev 2024-04-04 13:14:48 följande:

Så ni som har barn eller tänker skaffa...se till att barnen håller sig smala så de har en chans att få en partner.

Se hellre till att dom får en livsstil som håller dom friska och harmoniska. Handlar mer om det än ytliga värden. Det yttre är en spegling av hur man väljer.
  • Anonym (Nja)

Nej inte så pass stora magar som många av dom har i hotell romantik. Har inget emot att han bär på 10-20 kg övervikt, men inte att han ser ut som höggravid. Det finns lagom.

det intressanta är ju att dessa männen ändå är lika utseendefixerade som alla andra män och alla av dom springer efter samma (smala) kvinna, som verkligen inte är i deras "liga".

• Anonym (JB)

Jag tycker det är vidrigt. Det går att träna bort, inte 100% kanske men i alla fall 90%. 

• Anonym (Borderlina)
    Anonym (Lars-Åke) skrev 2024-04-03 16:33:05 följande:
    Hur avtändande är mage?

Inte så mycket avtändandande som oroande för mig. Män som är i 50års åldern och med stor mage= stor infarktrisk. Min fästman är i den åldern, jag 18 år yngre så jag oroade mig väldigt för det men med lite motivationsarbete, motion, gym (Varje lör+sön ordentliga gympass med vikter) kortare pass HIIT eller styrketräning med vikter hemma övriga dagar och att jag tagit över matlagning vardagar så är den borta och -35kg på ett år. Han har bra vikt nu, även blodsocker (tror han var prediabetisk innan) , blodtryck och blodvärden är bra. Jag planerar och loggar hans träning i ett block så jag vet vikter, tider, antal reps osv. så att jag kan pusha till förbättring. 

Är ju en rätt stor åldersskillnad så sådant kan oroa om jag känner att jag inte har kontroll.
  • Anonym (HmJ)
    Anonym (Mini) skrev 2024-04-04 13:14:48 följande:

Tråden handlar väl vad man tycker om mage.
Svar på tråden Hur avtändande är mage?