• DetLillaMolnet

Gravid 40 +, BF 2024-2025?

Hej!

Jag är 41,5 och har nyss plussat, oplanerat.

Har två barn sedan tidigare, ett missfall efter 40. Nu hoppas jag, men vågar inte alltför mycket, på att sladddisen vill stanna kvar i magen.

Några fler där ute som vill följas åt?

Jag har BF i december 2024 om det går bra denna gången.

• Svar på tråden Gravid 40 +, BF 2024-2025?
  • Anonym (Nina)

Förresten - grattis till dig med Rosa :))

• Hannis1983

Om jag ska jämföra mina tre tidigare barn som kom när jag var 24, 30 och 33 så är det ingen större skillnad alls. Illamåendet denna gång verkar dock inte vilja ge sig, men kräktes i 21 veckor med första så han leder än så länge haha. Tampas med en hemsk foglossning men det har jag haft med alla utom första så skulle inte säga att det är någon skillnad. Enda skillnaden är att jag löper ökad risk för havandeskapsförgiftning så äter medicin. Men enligt min barnmorska har det inte med åldern att göra utan andra orsaker som man i mina tidigare graviditeter inte tittat på 😃

• DetLillaMolnet

Har inte varit inloggad på ett par dagar men ser att vi fått tillökning i vår lilla grupp. Så roligt! Håller tummarna för att allt ska gå bra för alla mammor <3.

Jag mår som mitt emellan mina två tidigare graviditeter, inte lika pigg som vid första men inte lika trött som vid andra. Fast mår illa för första gången.

Gjorde ett UL i vecka 8 och fick se lilla hjärtat picka:) (jag bokade av ett VUL i 6+0 för att slippa onödig skrämselhicka). Så nu är nästa orosmoment istället NIPT-test som jag gör privat för att slippa vänta på besked om ev. kromosomavvikelser så himla länge. Nu är jag mitt i vecka 10.

• Anonym (Nina)

Så skönt för dig att vara väl inne i vecka 10, hoppas allt går bra även kommande veckor :) jag är bara i 4+4 och börjar tro att det blir missfall här. Jäkla clearblue digitaltest! Plussade i onsdags på BIM och ett av testen jag tog då var ett digitaltest. Imorse testade jag igen och den visade ff 1-2 veckor, blev helt förkrossad. Vet att det bara gått 4 dagar men vid en normal graviditet borde den väl ha slagit om till 2-3? Försöker att inte tänka på det, har inga symptom på att ett missfall är på g och har aldrig upplevt ett så har inget att jämföra med. Men inser att jag nog kommer vara en orolig själ lika länge som jag är gravid, så var det absolut inte vid mina tidigare graviditeter för länge länge sen. Så mycket som känns annorlunda nu! Håller tummarna för oss alla :)

• DetLillaMolnet

Jag gick i Clearbluefällan för några veckor sedan och läste sedan, väldigt orolig, andras kommentarer om att veckoindikatorn är typ skräp. I vart fall är den ofta missvisande.

Jag hade en drös med billiga tester hemma och kollade hur färgen mörknade bit för bit. Ett och annat test var lite annorlunda, men på det hela såg jag en utveckling i rätt riktning och bestämde mig för att nöja mig med det.

Ja, skönt med vecka 10 (dvs inne på den tionde, inte fulla too än). Men så klart kommer det alltid nya nojor när de gamla är undanröjda. Min kropp har aldrig förstått självmant att den ska sluta vara gravid, varken vid de två friska graviditeterna eller missfallet för ett år sen. Så det känns som att bara ultraljud är säkra kort. Och kromosomerna såklart. Jag beställde ett privat NIPT nu på fredag så om 2,5 vecka lär jag få ett hyfsat pålitligt besked. Ville inte vänta på KUB.

• Hjortsö79

Anonyma Nina igen här ;) Så skönt att höra att Clearblue kan vara missvisande, vi håller tummarna. Jag känner mig som förstagångsgravid för har varken gjort NIPT eller KUB under mina tidigare graviditeter. En helt ny värld detta! Håller med dig, det är lika bra att ta all hjälp av vården man kan få, jag kommer också undersöka alla möjligheter, fast just nu är det en dag åt gången som gäller. Håller tummarna att allt ser bra ut på din NIPT :)

• DetLillaMolnet

Ja i början är det verkligen en dag i taget! Steg ett blir kanske att hitta ett hjärta? :)

Jag tror att risken att få hög risk på KUB bara pga ålder är rätt stor. Då får man ju NIPT gratis om man väntar och det är mer träffsäkert (men inte helt). Men jag ville inte vänta eftersom det skulle bli så himla sorgligt att få reda på efter 14-17 veckor att något är snett :(.

Tack för tummar!

• Hjortsö79

Hej på er, hoppas allt är bra? Har inte varit aktiv här några dagar men tänkte ge en lite uppdatering.

Fick ju ff gravid 1-2 på mitt clearblue i söndags i vecka 4+4, ungefär samtidigt som jag blivit frisk från en förkylning och kände mig mindre gravid på nåt sätt. I måndags började jag få bruna flytningar, inte mycket men ändå så jag oroade mig. Ringde bm som uppmanade mig att åka in om det blev värre. Igår kväll var det då riktigt blod på pappret, ff bara lite men eftersom jag Även känt konstiga små stick i vänster sida åkte vi in till akuten. Fick ett väldigt bra bemötande, det togs prover och de konstaterade att jag är gravid men kunde inte se något på vul trots att jag nu borde vara i vecka 5+1. Så jag fick åka hem o invänta nya prover för att utesluta utomkvedshavandeskap vilket jag verkligen hoppas det inte är!

Nu har jag loggat in i min journal och ser att hcg endast var 57 igår kväll. Det känns som spiken i kistan men en liten lättnad ändå att få se svart på vitt vad jag misstänkt i nästan en vecka. Läser det som att jag fått missfall, håller tummarna att det inte är något värre. Men jag blöder ingenting och har heller inte ont, hoppas att allting ger med sig naturligt och hyfsat smärtfritt, vill inte gå runt såhär i dagar, kanske veckor innan graviditeten stöts ut :( 

Jag kan ge er en ytterligare uppdatering om det händer nåt men just nu känns det som att vår lycka blev kort. Det var väl inte meningen denna gång, kanske lyckas vi igen, kanske inte. Oavsett är kärleken störst av allt och jag är säker på att livet blir bra även utan vår sladdis. 

stor kram till er alla och lycka till därute <3 

• Hannis1983
    Hjortsö79 skrev 2024-05-17 15:00:32 följande:

Hej på er, hoppas allt är bra? Har inte varit aktiv här några dagar men tänkte ge en lite uppdatering.

Fick ju ff gravid 1-2 på mitt clearblue i söndags i vecka 4+4, ungefär samtidigt som jag blivit frisk från en förkylning och kände mig mindre gravid på nåt sätt. I måndags började jag få bruna flytningar, inte mycket men ändå så jag oroade mig. Ringde bm som uppmanade mig att åka in om det blev värre. Igår kväll var det då riktigt blod på pappret, ff bara lite men eftersom jag Även känt konstiga små stick i vänster sida åkte vi in till akuten. Fick ett väldigt bra bemötande, det togs prover och de konstaterade att jag är gravid men kunde inte se något på vul trots att jag nu borde vara i vecka 5+1. Så jag fick åka hem o invänta nya prover för att utesluta utomkvedshavandeskap vilket jag verkligen hoppas det inte är!

Nu har jag loggat in i min journal och ser att hcg endast var 57 igår kväll. Det känns som spiken i kistan men en liten lättnad ändå att få se svart på vitt vad jag misstänkt i nästan en vecka. Läser det som att jag fått missfall, håller tummarna att det inte är något värre. Men jag blöder ingenting och har heller inte ont, hoppas att allting ger med sig naturligt och hyfsat smärtfritt, vill inte gå runt såhär i dagar, kanske veckor innan graviditeten stöts ut :( 

Jag kan ge er en ytterligare uppdatering om det händer nåt men just nu känns det som att vår lycka blev kort. Det var väl inte meningen denna gång, kanske lyckas vi igen, kanske inte. Oavsett är kärleken störst av allt och jag är säker på att livet blir bra även utan vår sladdis. 

Vad tråkigt att höra! Hoppas allt går så smidigt det kan nu! Tänker på dig och håller tummarna för ett nytt plus som stannar ❤️
  • Anonym (Rosa)
    Hjortsö79 skrev 2024-05-17 15:00:32 följande:

Nej så tråkigt ???? men samtidigt skönt att ha kollat upp det då du haft det på känn. Hoppas det blir en lyckoträff snart igen för er. Kram
  • Anonym (Rosa)
    DetLillaMolnet skrev 2024-05-12 18:03:45 följande:

Har inte varit inloggad på ett par dagar men ser att vi fått tillökning i vår lilla grupp. Så roligt! Håller tummarna för att allt ska gå bra för alla mammor <3.

Jag mår som mitt emellan mina två tidigare graviditeter, inte lika pigg som vid första men inte lika trött som vid andra. Fast mår illa för första gången.

Gjorde ett UL i vecka 8 och fick se lilla hjärtat picka:) (jag bokade av ett VUL i 6+0 för att slippa onödig skrämselhicka). Så nu är nästa orosmoment istället NIPT-test som jag gör privat för att slippa vänta på besked om ev. kromosomavvikelser så himla länge. Nu är jag mitt i vecka 10.

Härligt med ett stort steg på vägen att se hjärtat slå.  Har du gjort NIPT nu och väntar på svar? 
  • Spökplumpan

Haft symptom ett tag och mensen är två dagar sen, så jag håller tummarna. Fyllde 40 i torsdags så det är ett kul sammanträffande. Ska testa på måndag eller tisdag om tanten inte har dykt upp tills dess.

• DetLillaMolnet

@Hjortsö79 Vad ledsamt att höra. Ta hand om dig! Vi hoppas på ett snart plus igen<3.

@Anonym(Rosa) Ja, har gjort NIPT och väntar på svar. Bebben lever och ser pigg ut men det blev inte lättare ändå, nu har jag kromosomnoja deluxe. Senast nästa fredag dvs knappt 2 v får jag resultat.

@Spökplumpan välkommen, jag hade aldrig kunnat hålla mig en hel helg, hoppas på plus!

• DetLillaMolnet

Liten uppdatering här :) Gjort KUB och allt ser bra ut. Det enda som drog ner ett av resultaten lite var min egen ålder, men fortfarande bra!Privat NIPT sedan tidigare var också bra. Vi väntar en tjej :).

Svar på tråden Gravid 40 +, BF 2024-2025?