• Anonym (Ledsen väninna)

Barndomsvänner fryser ut

Vill veta era tankar gällande en situation.

Jag har fyra barndomsvänner som bor i olika städer runt om i landet. Vi fem som alla är 35 år, brukar träffas kanske 1 gång om året vid något tillfälle. Vi hörs mest genom sociala medier annars men kan även höras på telefon någon gång ibland. 
    Vi har varit vänner sen vi var små barn. 

För några år sedan började de få barn medan jag har valt att inte skaffa barn med min sambo och vi är väldigt nöjda över det. 
    När vi vänner har träffats de senaste gångerna så har jag märkt att samtalsämnena har förändrats mycket till att handla mycket om barn, bebisar och det som hör småbarnsliv till. Jag accepterar ju detta till fullo och försöker fråga mycket för att visa intresse för det som är viktigt för dem såklart. 

Senaste månaderna har de här vännerna dock varit lite korta när vi skrivit till varandra. Kändes lite märkligt på nåt sätt. 

För några veckor sedan så såg jag helt plötsligt att mina fyra vänninor hade träffats utan mig på ett hotell och haft en weekend ihop. 

Jag har inte fått en fråga av någon om jag vill följa med. Det är så märkligt alltid. När jag såg bilderna från deras weekend blev jag helt förkrossad. Förstår inte vad jag har gjort för fel... Det kändes så märkligt. Vi ses så sällan och ändå väljer de att utesluta mig på en sån härlig weekend som de ser ut att ha haft. 

Jag vet inte hur jag ska ta detta, känner mig väldigt nere och ledsen. Försöker förstå, hitta förklaringar men jag tycker ändå att de iaf kunde ha sagt något. Åtminstone förklarat varför de inte bjuder med mig. Om det var någon "mamma-grej"... 😢

Hur hade ni känt/gjort i situationen? 

• Svar på tråden Barndomsvänner fryser ut

Väcker den här tråden till liv då det nu gått ett halvår. 
    Jag konfronterade dem aldrig då det inte kändes bra att göra det. Vi har aldrig bråkat eller haft konflikter så är så rädd för det. 

Jag har under halvåret som gått försökt att hålla lite sporadiskt kontakt med dem via sociala medier. Inget avancerat, bara likeat och kommenterat bilder och sånt. De har inte kommenterat eller likeat tillbaka. 

Men nu hände det igen....i början av veckan fick jag helt plötsligt veta att två i  "gänget" skulle ses nu över helgen och umgås i ett fritidshus som de hyrt, som ligger i närheten där jag bor. Ska tillägga att vi bor 20 mil från varandra annars.
    Hon frågade då om de fick komma förbi och hälsa på mig en sväng på dagen.
    Jag svarade självklart ja, och såg verkligen fram emot detta. Dessa två personer har alltid stått varandra nära och det är självklart att de umgås själva en helg och inget jag blir upprörd över. 
    MEN sen helt plötsligt så får jag ett meddelande några dagar senare att de andra två tjejerna också kommer till det där huset för övernattning, och undrar om vi kan ses den andra dagen istället....

Jag blir helt paff. Och såklart väldigt sårad igen. 
    De ska alltså ses tillsammans allihopa, igen, utan mig, i en stuga i närheten där jag bor. De har inte pratat med mig alls. 
    Känns verkligen väldigt olustigt nu. Känner mig otroligt sårad och ledsen och jag kan inte förstå hur man kan bete sig såhär. Jag har inte behandlat dem illa någon gång. 

Förstår ingenting. 

• Mandel
    Anonym (Ledsen väninna) skrev 2024-09-13 15:05:42 följande:

Jag konfronterade dem aldrig då det inte kändes bra att göra det. Vi har aldrig bråkat eller haft konflikter så är så rädd för det. 

Jag har under halvåret som gått försökt att hålla lite sporadiskt kontakt med dem via sociala medier. Inget avancerat, bara likeat och kommenterat bilder och sånt. De har inte kommenterat eller likeat tillbaka. 

Men nu hände det igen....i början av veckan fick jag helt plötsligt veta att två i  "gänget" skulle ses nu över helgen och umgås i ett fritidshus som de hyrt, som ligger i närheten där jag bor. Ska tillägga att vi bor 20 mil från varandra annars.
    Jag svarade självklart ja, och såg verkligen fram emot detta. Dessa två personer har alltid stått varandra nära och det är självklart att de umgås själva en helg och inget jag blir upprörd över. 
    MEN sen helt plötsligt så får jag ett meddelande några dagar senare att de andra två tjejerna också kommer till det där huset för övernattning, och undrar om vi kan ses den andra dagen istället....

De ska alltså ses tillsammans allihopa, igen, utan mig, i en stuga i närheten där jag bor. De har inte pratat med mig alls. 
    Känns verkligen väldigt olustigt nu. Känner mig otroligt sårad och ledsen och jag kan inte förstå hur man kan bete sig såhär. Jag har inte behandlat dem illa någon gång. 

Förstår ingenting. 

Förstår precis hur du känner det!

Jag såg till att gamla gänget träffades nu i augusti och kan ju inte säga annat än att det gör ont att höra vad de gjort tillsammans under semestern, men jag inte fått frågan en endaste gång om jag vill vara med. Även när de är på orten där jag bor. De bor max 1 mil utan för min bostadsort...

När jag sedan stötte på den ena av dem spontant i helgen och hon berättade vad de nyligen gjort så sa jag faktiskt att det vore ju kul om ni frågade mig också om jag vill hänga med.

Kan säga att hon tappade hakan lite och försökte sedan släta över det med att hon inte trodde att jag hade utrustningen som behövdes.
    Fast hur ska hon kunna veta det om hon aldrig har frågat mig? De frågar ju inte ens när det verkligen vet att jag har specifik utrustning för andra saker eftersom vi tidigare gjort de sakerna tillsammans.

Så nu lägger jag ned alla försök att umgås med dem. Vill de inte ha med mig så behöver de inte, men sluta tacka ja och komma då när jag bjuder in!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • fröken88

Men ts! Fy fan vad fult gjort. Man är olika som personer, jag kan inte riktigt förstå varför du inte frågade sist det hände, men nu tycker jag faktiskt att du måste fråga. Det handlar om att du måste stå upp för dig själv! Det där låter inte mycket till vänner. De flesta av mina vänner har barn, jag hade i flera år inte heller. Nu är jag gravid. Men oavsett så beter man sig inte på det viset.

• Anonym (Ui)

Förstår ingenting. 

Det är nog dags att fråga dem vad fan det är som pågår!
  • Studentpappa

Ibland funkar det inte bara, jag tappade successivt kontakten med mina barndomsvänner någonstans kring 30. Många av dom ses regelbundet än över tio år senare men det är inget jag sörjer. Vi blev aldrig osams men var egentligen väldigt olika, klart jag tänker att det hade varit kul att bli tillfrågad.

Men sen inser jag ju att jag förmodligen tackat nej och prioriterat annat istället. Så jag förstår ju att dom inte gör det. Vill man verkligen behöva bryta sig in i en gemenskap? Näe inte jag iaf..

Ride it like you stole it
  • fröken88
    Studentpappa skrev 2024-09-13 17:12:59 följande:

Ibland funkar det inte bara, jag tappade successivt kontakten med mina barndomsvänner någonstans kring 30. Många av dom ses regelbundet än över tio år senare men det är inget jag sörjer. Vi blev aldrig osams men var egentligen väldigt olika, klart jag tänker att det hade varit kul att bli tillfrågad.

Men sen inser jag ju att jag förmodligen tackat nej och prioriterat annat istället. Så jag förstår ju att dom inte gör det. Vill man verkligen behöva bryta sig in i en gemenskap? Näe inte jag iaf..

Fast i ditt fall var det ömsesidigt. Det ts beskriver är att alla de andra ses - utom hon. 
  • Studentpappa
    fröken88 skrev 2024-09-13 17:26:24 följande:
    Fast i ditt fall var det ömsesidigt. Det ts beskriver är att alla de andra ses - utom hon. 
    Då faller det tillbaka på om man vill bryta sig in? Njaaa skulle jag säga 
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Stå på dig)

Tycker att du ska säga att du har andra planer för den dagen men att du kan komma ut till stugan den första dagen, sova kvar och åka hem efter frukost. Så får du se vad de svarar. Om de kommer med undanflykter som att det inte finns sängplats osv så vet du att vänskapen definitivt är över.

• Anonym (Hej TS)

Förstår ingenting. 

Hej TS,

Det är dags att du plockar upp telefonen nu och ringer upp den som du står närmast i det här gänget alternativt den som kan ta en diskussion bäst. Du måste ifrågasätta vänligt vad grejen är med att alla plötsligt börjat ses utan dig. Det är helt okej att göra det, beskriv att du jättegärna ses och har blivit sårad över detta så får personen förklara. Anklaga inte utan utgå från dina känslor så får personen svara. Förhoppningsvis vänder det! 

Men det är verkligen otroligt illa att utesluta dig plötsligt, det ska inte spela någon roll om man har barn eller inte, fy fan. 

• Anonym (Fult)

Förstår ingenting. 

Det är uppenbarligen någon av de andra två som har något problem. Alternativt båda. Dina känslor är helt rättfärdigade i min mening. Ska ni ses den andra dagen? Tror du måste reda ut situationen. Kan vara att bara en har något problem medan de andra egentligen gärna hade umgåtts med dig.

Tusen tack för era svar!
    De senaste dygnen har det snurrat och snurrat i huvudet. Har varit så ledsen. 

Men någonstans mitt i alla tankar så slog det mig att hela situationen är så absurd.
    Pratade med min äldre syster om det hela, och hon påminde mig om en sak...De där barndomsvännerna har nog fått en växande avundsjuka gentemot mig.... jag har nog själv inte märkt det eller sett det, men tecknen är ju helt klart där i olika situationer genom de senaste åren. Små pikar, kommentarer som fällts som hon påminde om. Och ju mer jag tänkte på det så förstår jag  🙈 Jag har varit blind. 

Det är så märkligt ändå, hur vuxna människor som man tyckte så mycket om, kan börja bete sig såhär mot någon. Kanske bara pga att vi valt olika typ av liv och för att jag inte behöver ta hand om småbarn utan hellre reser på långresa en månad. 

Jag skulle aldrig, ALDRIG bete mig så mot en nära vän. Frysa ut någon på det sättet - i grupp dessutom! Känns ovärdigt och omoget för att vara 35+! 

Vet ni vad?! 🤗 Jag skrev till dem att de inte längre behöver komma hit på besök eftersom de valde att inte ens bjuda med mig till deras helg. Att de inte ens hade mig i tanken. Varför skulle jag då vilja ha besök av dem här för nån timmes kallprat?!

Jag behöver inte ha dem i mitt liv längre 💃❤️ 

Nu ska jag hitta nya vänner out there! Som accepterar mig som jag är! ????❤️😃 GoFriendly är ju en bra början! 

Känner mig starkare och förväntansfull! 😍 Tack för er pepp! 

• fröken88
    Anonym (Ledsen väninna) skrev 2024-09-14 12:52:47 följande:

Tusen tack för era svar!

Men någonstans mitt i alla tankar så slog det mig att hela situationen är så absurd.
    Pratade med min äldre syster om det hela, och hon påminde mig om en sak...De där barndomsvännerna har nog fått en växande avundsjuka gentemot mig.... jag har nog själv inte märkt det eller sett det, men tecknen är ju helt klart där i olika situationer genom de senaste åren. Små pikar, kommentarer som fällts som hon påminde om. Och ju mer jag tänkte på det så förstår jag  🙈 Jag har varit blind. 

Det är så märkligt ändå, hur vuxna människor som man tyckte så mycket om, kan börja bete sig såhär mot någon. Kanske bara pga att vi valt olika typ av liv och för att jag inte behöver ta hand om småbarn utan hellre reser på långresa en månad. 

Jag skulle aldrig, ALDRIG bete mig så mot en nära vän. Frysa ut någon på det sättet - i grupp dessutom! Känns ovärdigt och omoget för att vara 35+! 

Vet ni vad?! 🤗 Jag skrev till dem att de inte längre behöver komma hit på besök eftersom de valde att inte ens bjuda med mig till deras helg. Att de inte ens hade mig i tanken. Varför skulle jag då vilja ha besök av dem här för nån timmes kallprat?!

Nu ska jag hitta nya vänner out there! Som accepterar mig som jag är! ????❤️😃 GoFriendly är ju en bra början! 

Bra jobbat! Vi har alla olika gränser, bra att vi vet var dina går.

Jag skulle också haft svårt att fortsätta umgås med människor som beter sig på det viset. Inga människor är perfekta, men riktiga vänner som värderar ena vänskap pratar med mig när de upplever problem eller vill förändra något i vår relation. Vi får väl se om någon kontaktar dig. Om de inte gör det så är det bara en bekräftelse på att du gjort rätt val. 

Jag hoppas att du hittar andra fina människor. ,♥️
  • molly50
    Anonym (Ledsen väninna) skrev 2024-09-14 12:52:47 följande:

Tusen tack för era svar!

Bra jobbat!

Har de svarat dig? Om inte så vet du nog var de står och då är inte den vänskapen värd att kämpa för.
    fröken88 skrev 2024-09-15 10:15:23 följande:
    Bra jobbat! Vi har alla olika gränser, bra att vi vet var dina går.

Jag skulle också haft svårt att fortsätta umgås med människor som beter sig på det viset. Inga människor är perfekta, men riktiga vänner som värderar ena vänskap pratar med mig när de upplever problem eller vill förändra något i vår relation. Vi får väl se om någon kontaktar dig. Om de inte gör det så är det bara en bekräftelse på att du gjort rätt val. 

Jag hoppas att du hittar andra fina människor. ,♥️
    Exakt!

Nej ingen kontakt mer. Känns skönt faktiskt! Ett avslutat kapitel!

Kanske kommer det ikapp dem när barnen flyttar hemifrån. Att den där barnfria kompisen inte var så dum trots allt. 
    molly50 skrev 2024-09-15 10:47:27 följande:
    Barndomsvänner fryser utBra jobbat!

Har de svarat dig? Om inte så vet du nog var de står och då är inte den vänskapen värd att kämpa för.
    Tack! 

Nej, inga svar. Att de valde bort mig - det blir deras förlust.

Jag kan gå rakryggad ur den vänskapen ❤️
  • molly50
    Anonym (Ledsen väninna) skrev 2024-09-17 14:29:39 följande:
    Tack! 

Nej, inga svar. Att de valde bort mig - det blir deras förlust.

Jag kan gå rakryggad ur den vänskapen ❤️
    Ok. Ja,då vet du var de står.
    Och ja,du kan absolut gå rakryggad ur det här.
    Men jag förstår din besvikelse.
  • Björkenli

Hej!

Ser att du kommit fram till ett beslut redan. Skönt!!

Jag har varit i en väldigt likande situation men när jag var 25. 40 nu. Jag blev precis lika knäckt som du. Det hände liknande saker som de du beskriver men skillnaden va väl typ att jag fick grodan frågan ändå i sista minuten, men det var uppenbart då att de ville planera själva och sen fick jag följa med om jag ville anpassa mig till deras planer och datum. 

Jag borde gjort som du valde nu för länge sedan, men istället kom jag tillbaks till dem hela tiden. För att ensamheten trots allt var jobbigare. 

Tillslut slutade de höra av sig till mig. 

Nu har jag haft kontakt med några i gänget i ett par år. 
    Jag måste påminna mig om att jag inte kan tro att de ska finnas där för mig eller så, utan mest som en ytterligare vänskap. Det funkar, jag känner inget behov av att ta ner avstånd. Det betyder ändå något att träffa människor man kände när man var 7, 10, 15 och 20 år.
    Bara man vet sina egna gränser och inte tänjer på dem, som jag gjorde när jag var yngre. 

Det låter som att någon är dominant i ert gäng och att dessa 2 som ville träffa dig inte går emot den. 
    Känns också igen!
    De två som ville träffa dig skulle jag inte döma ut helt. Grupptrycket kan vara så otroligt starkt. Bara att de kontaktade dig nu kanske var en stor grej för dem som kändes som att gå emot den som bestämmer!

Jag tycker dock det var rätt att du markerade även mot dem. Om din vänskap är viktig för dem så borde de då be om ursäkt och försöka förklara, och tex säga att de gärna träffar dig själva vid ett annat tillfälle.

Lycka till med allt!!

Björkenli skrev 2024-09-17 17:11:57 följande:

Hej!

Ser att du kommit fram till ett beslut redan. Skönt!!

Jag har varit i en väldigt likande situation men när jag var 25. 40 nu. Jag blev precis lika knäckt som du. Det hände liknande saker som de du beskriver men skillnaden va väl typ att jag fick grodan frågan ändå i sista minuten, men det var uppenbart då att de ville planera själva och sen fick jag följa med om jag ville anpassa mig till deras planer och datum. 

Jag borde gjort som du valde nu för länge sedan, men istället kom jag tillbaks till dem hela tiden. För att ensamheten trots allt var jobbigare. 

Tillslut slutade de höra av sig till mig. 

Nu har jag haft kontakt med några i gänget i ett par år. 
    Jag måste påminna mig om att jag inte kan tro att de ska finnas där för mig eller så, utan mest som en ytterligare vänskap. Det funkar, jag känner inget behov av att ta ner avstånd. Det betyder ändå något att träffa människor man kände när man var 7, 10, 15 och 20 år.
    Bara man vet sina egna gränser och inte tänjer på dem, som jag gjorde när jag var yngre. 

Det låter som att någon är dominant i ert gäng och att dessa 2 som ville träffa dig inte går emot den. 
    Känns också igen!
    De två som ville träffa dig skulle jag inte döma ut helt. Grupptrycket kan vara så otroligt starkt. Bara att de kontaktade dig nu kanske var en stor grej för dem som kändes som att gå emot den som bestämmer!

Jag tycker dock det var rätt att du markerade även mot dem. Om din vänskap är viktig för dem så borde de då be om ursäkt och försöka förklara, och tex säga att de gärna träffar dig själva vid ett annat tillfälle.

Lycka till med allt!!

Åh vad tråkigt att höra att du gått igenom samma situation. 
    Det känns så omoget och märkligt på många sätt att vänner beter sig såhär, speciellt barndomsvänner man vuxit upp med sen man var 6 år gammal. Dessa relationer är ju unika på så många sätt, så att de slänger det i papperskorgen på detta sättet är mycket märkligt.

Men jag känner ändå någon sorts befrielse trots allt, och jag tror detta har gett mig en spark i baken att faktiskt börja välja vänner efter vilken energi det fyller på med. En vänskapsrelation ska skapa glädje och ge påfyllning i energibanken. Det ska vara okomplicerat, annars är det ju inte värt att behålla eller kämpa för en överlevnad.

Vänner som försvunnit 100% in i barnens värld och glömt bort sin egen person är nog inte den typen av vänner jag behöver i mitt liv helt enkelt. 🤗 Jag vill ha spännande och intressanta vänner som också uppskattar mig som person och respekterar det liv jag har valt. Som också bekräftar mig som person och ger tillbaka. Inte vänner som jag måste upprätthålla en fasad inför, ställa massa frågor för att bekräfta deras fantastiska mammaskap, försöka vara engagerad i deras småbarnsbestyr. Som tar och tar, men inte ger nåt tillbaka. 

Jag har tur som har en fantastisk syster (småbarnsmamma) som inte tappat bort sig själv utan fortsatt vara den fantastiskt, roliga människa, syster och vän som hon alltid varit. Jag upplever till och med att hon blivit ännu roligare efter att hon fick barn och jag älskar hennes kids! Men hon är ju dessutom en människa som respekterar och bekräftar min livsstil, vilket är enormt mycket värt i en relation. En relation handlar om att få - och att ge ❤️
  • Agda90

Förstår ingenting. 

Men säg ifrån!
    Skicka meddelande till samtliga och fråga varför du blir utesluten från gemenskapen. Skriv som det är, att du blir ledsen och besviken på dem!
Svar på tråden Barndomsvänner fryser ut