• Anonym (Ts)

Hur få hjälp med extrem ryggsmärtor?? Hjälp

För ett par dagar sen kände jag smärta vid revbenen på ryggens högra sida.
    I början kunde jag "leva med det" men det eskalerade snabbt. Sen igår kan jag inte röra mig alls, totalt sängliggande och har fruktansvärt ont.

Har haft liknande smärtor för ett par år sedan men då på vänster sidas revben och hade svårt att andas så jag misstänkte hjärta och lungor. Ringde 1177 som tillkallade ambulans. Låg i många timmar på akuten med ekg och diverse andra prover. Till slut röntgade jag och då upptäcktes frakturer/sprickor på 8 revben. Fick starka morfin tabletter och blev bättre på några veckor. (Tror ca 6-8 v)

Detta skulle jag verkligen behöva nu, men hur? Har ringt 1177 sent igår men de hänvisade till vc. Ska såklart ringa dit idag. Men jhar ingen möjlighet ta mig dit. Kan inte sitta, stå eller gå. Äter Ipred, Alvedon, treo och paraflex för att öht kunna ligga ner utan att skrika av smärta. Kan ju inte ringa ambulans heller tycker jag eftersom det inte är livshotande tror jag.  Jag VET alltså inte vad smärtan beror på. Men det påminner väldigt mycket om när jag hade revbensbrott på 8 revben.

• Svar på tråden Hur få hjälp med extrem ryggsmärtor?? Hjälp
  • Lynx123

Har du slagit dig? De där sprickorna fick du ju inte bara sådär. Är det så akut som du beskriver skulle jag ringa ambulans.

• Anonym (Peppe)

Har du någon som kan hjälpa dig (mat, dryck, toa etc)? 

Jag tycker att du ska ta en taxi till akuten. Funkar inte det - ring efter ambulans. 

Glöm inte möjligheten bältros när de letar fel. Man kan ha smärtor utan att ha utslag. 

Sen är jag också förundrad över hur man kan få så stora skador på revbenen utan att ha märkt det. Använde/använder du droger eller stora mängder alkohol? Det kan i så fall vara info som sjukvårdspersonalen behöver för att kunna ställa rätt diagnos. 

• Anonym (Ts)
    Anonym (Peppe) skrev 2024-04-10 07:53:36 följande:

Har du någon som kan hjälpa dig (mat, dryck, toa etc)? 

Jag tycker att du ska ta en taxi till akuten. Funkar inte det - ring efter ambulans. 

Glöm inte möjligheten bältros när de letar fel. Man kan ha smärtor utan att ha utslag. 

Sen är jag också förundrad över hur man kan få så stora skador på revbenen utan att ha märkt det. Använde/använder du droger eller stora mängder alkohol? Det kan i så fall vara info som sjukvårdspersonalen behöver för att kunna ställa rätt diagnos. 

Jag misstänker att jag går I sömnen ibland för jag har vaknat med andra skador. (väldigt sällan hänt dock) Detta är ifs enbart i samband med att jag druckit (men inga skador innan läggdags) så jag vet inte. 
    Förra gången levde jag i ett misshandelförhållande, men nu var jag ensam.
  • Anonym (SL)

Självklart måste du åka in akut. Du vet ju inte vad det är och smärtan eskalerar.
    Det kan ju exempelvis vara inflammation i gallan eller något i lungorna som båda kan kännas som ryggsmärta.

• Anonym (Ts)
    Anonym (SL) skrev 2024-04-10 09:04:02 följande:

Självklart måste du åka in akut. Du vet ju inte vad det är och smärtan eskalerar.
    Det kan ju exempelvis vara inflammation i gallan eller något i lungorna som båda kan kännas som ryggsmärta.

Om jag kunde skulle jag ta taxi, men det kan jag inte av 2 anledningar. Dels kan jag inte sitta upp och dels har jag inga pengar.  
  • Anonym (Herakles)

Om du är kvinna kan det här också vara ett symptom på allvarligt hjärtproblem. Ring.ambulans omgående!!

• Anonym (SL)
    Anonym (Ts) skrev 2024-04-10 09:22:59 följande:
    Om jag kunde skulle jag ta taxi, men det kan jag inte av 2 anledningar. Dels kan jag inte sitta upp och dels har jag inga pengar.  
    Ring 112 och berätta att smärtan eskalerar.
    Det är inte du som kan avgöra om det akut eller inte. Duvet ju inte vad det är....

Jag hade inflammation i gallblåsan som aldrig skulle gått över av sig själv då det var en sten som satt sig på tvären. Läkaren sa att om vi inte opererar inom de närmsta timmarna så dör du....
  • Anonym (Peppe)
    Anonym (Ts) skrev 2024-04-10 09:22:59 följande:
    Då ringer du 112. 
  • Anonym (Ts)

Smärtan lindras av alla smärtstillande tabletter så då kanske jag kan härda ut och hoppas det går över.
    Var har man ont om det är gallblåsan?

• Lynx123
    Anonym (Ts) skrev 2024-04-10 14:11:11 följande:

Smärtan lindras av alla smärtstillande tabletter så då kanske jag kan härda ut och hoppas det går över.
    Var har man ont om det är gallblåsan?

Snälla, det kan vara hjärtat Ring 112!!!!
  • Anonym (Ts)
    Lynx123 skrev 2024-04-10 15:42:14 följande:
    Snälla, det kan vara hjärtat Ring 112!!!!
    Hjärtat? Ryggen på höger sida? Haft detta i 3 dagar, då borde jag väl redan dött? Vilket jag verkligen hoppas på. Snabbt.
  • Anonym (Ts)

1177 som jag pratade med sent igår kjväll sa att de inte skickar ambulans utan jag får kontakta vc. Ringde när de öppnade imorse och väntar fortfarande på att dd ska ringa tillbaka. 

1177 borde väl veta lika bra som 112?

• Anonym (SL)

Gallan sitter på högra sida, högt upp i magen och det brukar göra ont strax under revbenen och kan stråla ut i ryggen. Det gör rejält ont och är den inflammerad går det ju inte över av sig själv.
    Även bukspottskörteln kan bli inflammerad, sk pankreatit.
    Propp i lungan kan även ge symtom av ryggsmärta
    Smärtan verkar ju inte lindras så mycket eftersom du inte ens kan sitta upp...

Har du ingen som kan hjälpa dig så att du får vård?
    Även om vårdcentralen ringer tillbaka så kommer du ju inte dit...

• Lynx123

Nej det går inte alltid snabbt. Ring 112!

Anonym (Ts) skrev 2024-04-10 15:48:45 följande:
    Hjärtat? Ryggen på höger sida? Haft detta i 3 dagar, då borde jag väl redan dött? Vilket jag verkligen hoppas på. Snabbt.
  • Anonym (hh)

Det finns väl sjuktransport istället för ambulans. Har också haft enorma ryggsmärtor så ringde 1177 och de tyckte att jag skulle komma in med vårdtransport. Eller taxi?

• Anonym (hh)
    Anonym (hh) skrev 2024-04-11 12:39:28 följande:

Det finns väl sjuktransport istället för ambulans. Har också haft enorma ryggsmärtor så ringde 1177 och de tyckte att jag skulle komma in med vårdtransport. Eller taxi?

ah, läste nu om taxiproblemet.

Lycka till!
Svar på tråden Hur få hjälp med extrem ryggsmärtor?? Hjälp