• Anonym (Bekymrad)

    Kan blodvärdet verkligen sjunka såhär fort?

    Jag är bekymrad över hur fort mitt blodvärde har sjunkit. Jag fick barn i slutet av oktober via snitt. Blodvärdet gick ner rejält trots att jag inte förlorade så mycket blod. Men hjälp av tabletter gick det upp till 140 i början av januari.jag slutade ta tabletterna i slutet av januari och blodvärdet låg på 141 den 29 februari.

    Idag låg det på 131. Kan det vara normalt?  Sjuksköterskan sa bara att hon tyckte värdet var bra. 

    Jag har förr ofta haft ett värde på över 140. Jag helammar bebisen och har fått tillbaka min mens.

  • Svar på tråden Kan blodvärdet verkligen sjunka såhär fort?
  • Anonym (Bekymrad)

    Undrar bara om det är någon som vet eller kanske har egen erfarenhet 

  • Anonym (biologen)

    Om du inte vet så är referensvärdet för att ge blod lägst HB 125 g/l och du har ju knappt någon sänkning överhuvudtaget.

    Ett lågt värde är 115, har man 90 efter förlossning med kritiska händelser så får man blodtransfusion för att kunna stå upp utan att svimma

    Ungefär så.

  • Anonym (I)

    Normalt. 

    Dock skulle jag ta järntab varannan dag. 

  • Anonym (Bekymrad)
    Anonym (biologen) skrev 2024-04-11 22:04:10 följande:

    Om du inte vet så är referensvärdet för att ge blod lägst HB 125 g/l och du har ju knappt någon sänkning överhuvudtaget.

    Ett lågt värde är 115, har man 90 efter förlossning med kritiska händelser så får man blodtransfusion för att kunna stå upp utan att svimma

    Ungefär så.


    Tack
    Jo, jag känner till det men jag har också hört att man ska utgå från sitt eget värde.  Och jag blev lite förvånad att det hade sänkts så mycket på en månad 
  • Anonym (Bekymrad)
    Anonym (I) skrev 2024-04-11 22:04:25 följande:

    Normalt. 

    Dock skulle jag ta järntab varannan dag. 


    För att det sjunkit?
Svar på tråden Kan blodvärdet verkligen sjunka såhär fort?