• Anonym (TS)

Vad betyder referenspris (tandläkare)?

Fick ett prisförslag för att dra ut en tand och det stod att priset är 5000 och referenspriset ca 3500? Nån som kan förklara? 

Vet att tandvård inte är gratis direkt och har skjutit upp det länge pga julafton , barnens födelsedagar osv som har kostat pengar.. men tycker 5000 känns lite väl dyrt? Har bokat tid hos en annan tandläkare nästa vecka som brukar vara billigare , får se vad de tar. 

• Svar på tråden Vad betyder referenspris (tandläkare)?
  • Anonym (Ella)
    Du betalar högst 3 000 kronor själv för tandvården under ett år. Om priset för din tandvård överstiger 3 000 kronor får du ersättning på 50 % av kostnaderna som är mellan 3 000 ? 15 000 kronor. Om dina kostnader överstiger 15 000 kronor får du ersättning på 85 % av kostnaderna som är över det beloppet.
    9 maj 2023
  • Anonym (TS)
    Anonym (Ella) skrev 2024-04-11 22:00:58 följande:
    Du betalar högst 3 000 kronor själv för tandvården under ett år. Om priset för din tandvård överstiger 3 000 kronor får du ersättning på 50 % av kostnaderna som är mellan 3 000 ? 15 000 kronor. Om dina kostnader överstiger 15 000 kronor får du ersättning på 85 % av kostnaderna som är över det beloppet.
    9 maj 2023
    Tack för svar!
    Men förstod inte riktigt .. om det kostar 5000 och jag betalar 50% efter 3000 , borde inte det betyda att det blir 4000? 
  • Anonym (TS)
    Dexter dot com skrev 2024-04-12 06:29:53 följande:

TLV har tagit fram referenspriser på vad olika behandlingar kostar och beräknar ersättning utefter dom. Har kliniken högre pris betalar du mellanskillnaden själv.

www.tlv.se/privatperson/om-tandpriskollen/sa-fungerar-tandvardsstodet.html

Tack för svar! Då känns ju 5000 som väldigt långt över om referenspriset är 3500, är det normalt? 
    Har tid hos en annan tandläkare på tisdag, vet inte vad de kommer att ta 
  • Anonym (TS)
    Dexter dot com skrev 2024-04-12 06:29:53 följande:

TLV har tagit fram referenspriser på vad olika behandlingar kostar och beräknar ersättning utefter dom. Har kliniken högre pris betalar du mellanskillnaden själv.

www.tlv.se/privatperson/om-tandpriskollen/sa-fungerar-tandvardsstodet.html

Råkade skicka innan jag hade skrivit klart .. vet inte vad de kommer att ta för just det här men har sett i deras prislista att de tar mindre för det mesta.
  • Dexter dot com
    Anonym (TS) skrev 2024-04-12 08:40:28 följande:
    Råkade skicka innan jag hade skrivit klart .. vet inte vad de kommer att ta för just det här men har sett i deras prislista att de tar mindre för det mesta.
    Jag fick åka på jourtid i söndags och dra ut en visdomstand och betalade 2450 kr för undersökning, 4 röntgenbilder,utdragning och en flaska munskölj .
Svar på tråden Vad betyder referenspris (tandläkare)?