• Anonym (Orkeslös)

Nyss träffat den sämsta läkaren någonsin

Jag var hos en endokrinolog idag för första gången. Min vårdcentral skickade en remissen. 

Aldrig har jag blivit så gaslightad av en läkare/sjukvården som jag blev där inne. Varenda symptom jag hade avfärdade han eller försökte ge någon absurd förklaring till. 

När jag sa att jag går upp i vikt utan att jag gör något så började fråga om jag äter mycket kolhydrater, och det var mer ett antagande än en fråga. 

När jag berättade att jag har svårt att hålla mig vaken på eftermiddagen så sa han att han inte kan hjälpa mig med det. 

Jag är trött för att jag har en underfunktion i min sköldkörtel. Jag går till en endokrinolog och han säger att han inte kan hjälpa mig. 

Mina värden har gått upp och ner trots att jag tar en relativt hög dos Levaxin. Jag har fått tillagt Liothyronin, men jag har ärligt talat inte märkt någon skillnad. 

Vad gör jag nu? Min vc skickade mig vidare till endokrin för att de inte kunde hjälpa mig, nu säger en endokrinolog att han inte kan hjälpa mig. 

• Svar på tråden Nyss träffat den sämsta läkaren någonsin
  • Anonym (Hanna)

Vad vill du att läkaren ska göra? Du medicinerar ju redan. Vad är det för hjälp du vill ha?

• Anonym (Värden?)

Hur ligger dina värden och hur länge har du stått på Levaxin? Om du nyligen blivit diagnostiserad så kan det ju ta ett tag att hamna på rätt köl med rätt dos.

• Anonym (T)
    Anonym (Hanna) skrev 2024-04-12 16:36:50 följande:

Vad vill du att läkaren ska göra? Du medicinerar ju redan. Vad är det för hjälp du vill ha?

Andra mediciner? Annan dos?
  • Anonym (Orkeslös)

Det kan ju inte vara rimligt att man ska må som jag gör. Jag skulle vilja att man ser över mina mediciner, att man gräver ytterligare i det här. 
  • Anonym (Orkeslös)
    Anonym (Värden?) skrev 2024-04-12 16:42:20 följande:

Hur ligger dina värden och hur länge har du stått på Levaxin? Om du nyligen blivit diagnostiserad så kan det ju ta ett tag att hamna på rätt köl med rätt dos.

Jag har haft is i magen nu i åtta år. Mina värden ligger precis inom referensramen, men det har pendlat rejält under årens lopp och jag tror inte att det kommer ligga på de här nivåerna länge till. 

Tack för att du tog dig tid att svara, det låter som du har erfarenhet av underfunktion i sköldkörteln och Levaxin. 
  • Anonym (Greta)

Förmodligen lindrigare symptom och en fungerande vardag? TS går inte till en läkare för att få hjälp med städningen hemma?.

Även om läkaren inte kan göra något just där och då så är det läkarens uppgift att ställa mer ingående frågor gällande TS besvär. I bland kanske det behövs följas upp och justera doseringen, lägga till eller ta bort något som man får biverkningar av.

Det är uppenbart att läkaren har tappat yrkesstoltheten.

• Anonym (Bitte)

Jag har också träffat läkare som haft noll och nada intresse av att hjälpa mig. En man, och jag sökte för en sjukdom som enbart drabbar kvinnor. Jag erbjöd honom skriftlig information om det jag led av (eftersom han uppenbarligen inget kunde), men han tackade nej. AT-läkare som tackar nej till nya kunskaper. Idiot. 

Hur som helst. Be om att få träffa en annan läkare. Kanske har fler varit missnöjda med den här och ju fler som klagar desto större press på chefen att agera. 

• Anonym (Orkeslös)
    Anonym (Greta) skrev 2024-04-12 16:50:33 följande:

Förmodligen lindrigare symptom och en fungerande vardag? TS går inte till en läkare för att få hjälp med städningen hemma?.

Även om läkaren inte kan göra något just där och då så är det läkarens uppgift att ställa mer ingående frågor gällande TS besvär. I bland kanske det behövs följas upp och justera doseringen, lägga till eller ta bort något som man får biverkningar av.

Det är uppenbart att läkaren har tappat yrkesstoltheten.

Tack. Det är det här jag behöver. Jag har ingen fungerande vardag. Jag kommer hem och sen orkar jag ingenting. När helgen kommer har jag ett berg av tvätt, städning som måste skötas, mat som måste handlas, utöver alla måsten vill jag ju träffa nära å kära. 

Jag har ett syskon som åker raka vägen till Friskis efter jobbet. Det gjorde jag också innan jag fick problem med min sköldkörtel. 
  • Anonym (Orkeslös)
    Anonym (Bitte) skrev 2024-04-12 16:56:12 följande:

Jag har också träffat läkare som haft noll och nada intresse av att hjälpa mig. En man, och jag sökte för en sjukdom som enbart drabbar kvinnor. Jag erbjöd honom skriftlig information om det jag led av (eftersom han uppenbarligen inget kunde), men han tackade nej. AT-läkare som tackar nej till nya kunskaper. Idiot. 

Hur som helst. Be om att få träffa en annan läkare. Kanske har fler varit missnöjda med den här och ju fler som klagar desto större press på chefen att agera. 

Tack. Ledsen att du också blivit drabbad på det här sättet. Den informationen du hade skrivit ner hade ju kunnat vara hur värdefull som helst om han bara hade kunnat komma förbi sitt ego och lyssna. 
  • AnnaSthlm

Om du är kvinna, kan du vara i förklimakteriet? Det kan börja 7-10 år innan mensen upphör och påverkar hela kroppen. Hormonförändringar.
    Sök annan läkare och läs på, stå på dig! 

• Anonym (Bitte)
    Anonym (Orkeslös) skrev 2024-04-12 17:00:46 följande:
    Tack. Ledsen att du också blivit drabbad på det här sättet. Den informationen du hade skrivit ner hade ju kunnat vara hur värdefull som helst om han bara hade kunnat komma förbi sitt ego och lyssna. 

Det var inte ens jag som skrivit utan en forskare. 

Men, som sagt, hoppas att du kan få ett nytt besök hos en bättre läkare! 

• Anonym (T)

Påminner om min läkare. 
    Var orolig över att ta en viss medicin pga biverkningar. Han sa, -Du är en vuxen människa. Som om man inte får känna sig osäker då? 
    Var på psykiatrin också så kändes extra illa då han borde ha förståelse över folks orostankar.

• Anonym (Bitte)
    Anonym (T) skrev 2024-04-12 19:03:09 följande:

Påminner om min läkare. 
    Var orolig över att ta en viss medicin pga biverkningar. Han sa, -Du är en vuxen människa. Som om man inte får känna sig osäker då? 
    Var på psykiatrin också så kändes extra illa då han borde ha förståelse över folks orostankar.

Håhåjaja. Minns när jag frågade om biverkningar på en medicin jag eventuellt skulle få. Läkaren tittade på mig som om jag vore korkad och sa: ja, det är ju inte godis, det här! 

Men jag fick rätt medicin och blev frisk iaf. 

Svar på tråden Nyss träffat den sämsta läkaren någonsin