• Anonym (trögisen)

Förlorar jag på att sälja min bostad och köpa en exakt likadan och lika dyr?

Jag bor på plan 2 i en bostadsrätt. Grannen under mig säljer sin lägenhet, exakt likadan planlösning. De har uteplats vilket jag vill ha och funderar därför på att sälja min och köpa deras. Båda våra är värderade till ungefär samma pris.

Till saken hör den att jag inte förstår om jag kommer förlora på detta?

Jag köpte min lägenhet för 10 år sen för 1 500 000 kronor. Idag är den värderad till 3 000 000. Jag har 1 000 000 i lån. Jag har amorteringsfritt eftersom när jag tog lånet var det så. 

Jag vill inte sälja min först utan köpa först eftersom det är den enda lägenheten jag vill ha. Eventuellt sälja och köpa typ samtidigt så att jag kan gå in med kontaktinsats av min vinst. Jag vill inte gå in med några sparpengar. 

Om jag köper deras för 3 000 000 och min säljs för 3 000 000. blir det exakt samma sak för mig då? Eller blir det dyrare på något vis? Om jag förstår rätt behöver jag amortera förmodligen eftersom jag behöver sökaom nytt lånelöfte?

Någon som gjort något liknande eller förstår sig på hur det blir?

• Svar på tråden Förlorar jag på att sälja min bostad och köpa en exakt likadan och lika dyr?
  • Anonym (M2)
    Anonym (trögisen) skrev 2024-04-15 10:43:19 följande:
    Just ja, vad kostar mäklaren?
    Du kan skuta upp vinstskatt till nästa år, hela eller delar. Men du kommer inte undan. 

Vad mäklare kostar är olika beroende på firma. 

Du kan förlora rätt mycket på att göra så. Bättre att du köper deras och hyr ut din en period, om du har råd med dubbla lån och får av banken. Och då måste också ha till kontantinsats till nya lägenheten.
  • Ascendere

Rent taktiskt finns det en risk att mäklaren som säljer grannens lägenhet får nys om att det är just den lägenheten du vill ha, och därför försöker trissa upp priset. 

• Anonym (trögisen)
    Anonym (M2) skrev 2024-04-15 11:34:09 följande:
    Du kan skuta upp vinstskatt till nästa år, hela eller delar. Men du kommer inte undan. 

Vad mäklare kostar är olika beroende på firma. 

Du kan förlora rätt mycket på att göra så. Bättre att du köper deras och hyr ut din en period, om du har råd med dubbla lån och får av banken. Och då måste också ha till kontantinsats till nya lägenheten.
    Jag trodde man kunde skjuta upp skatten för evigt om man köpte dyrare? 
    Dvs om jag köper dyrare och bor i den i tio år så behöver jag inte skatta förrän  jag säljer den och då också om jag köper enbilligaer bara. Dvs om jag köper en dyrare kan jag återigen skjuta upp skatten. Är det inte så alltså?
  • Anonym (M2)
    Anonym (trögisen) skrev 2024-04-15 13:42:35 följande:
    Jag trodde man kunde skjuta upp skatten för evigt om man köpte dyrare? 
    Dvs om jag köper dyrare och bor i den i tio år så behöver jag inte skatta förrän  jag säljer den och då också om jag köper enbilligaer bara. Dvs om jag köper en dyrare kan jag återigen skjuta upp skatten. Är det inte så alltså?
    Du kommer aldrig undan vinstskatt men du kan skjuta på den ett år. 
  • Anonym (Anna)

Förstår inte varför man hittar på som M2, om Ts säljer sin lägenhet, köper en dyrare så kan hon ansöka om uppskov av vinsten som beskattas den dagen hon säljer den lägenhet hon köper. Om vi leker med tanken på att Ts säljer för 3 M och att mäklaren tar 25 000 så kommer så kommer 3M - 1,525 000=1 475 000 beskattas den dag Ts säljer den nya bostaden. Om Ts gjort renoveringar de sista 5 åren ska de också dras av till Ts fördel, t ex nya vitvaror för 20 000 (som höjt standarden på bostaden), då skulle summan bli 1 455 000 till beskattning. Som det är nu ligger den skatten på 22% men skulle Ts flytta om 10 år och skatten då är på 25% är det det som gäller. Bara att läsa på skatteverket allt står där Ts. Och angående amorteringskrav så behöver man inte amortera om du är belånad mindre än 50%, är du belånad till 70 % ska man amortera 1% av skulden (årligen) och vid 85 % belåning 2 %av skulden. 

• Anonym (M2)
    Anonym (Anna) skrev 2024-04-15 17:18:29 följande:

Förstår inte varför man hittar på som M2, om Ts säljer sin lägenhet, köper en dyrare så kan hon ansöka om uppskov av vinsten som beskattas den dagen hon säljer den lägenhet hon köper. Om vi leker med tanken på att Ts säljer för 3 M och att mäklaren tar 25 000 så kommer så kommer 3M - 1,525 000=1 475 000 beskattas den dag Ts säljer den nya bostaden. Om Ts gjort renoveringar de sista 5 åren ska de också dras av till Ts fördel, t ex nya vitvaror för 20 000 (som höjt standarden på bostaden), då skulle summan bli 1 455 000 till beskattning. Som det är nu ligger den skatten på 22% men skulle Ts flytta om 10 år och skatten då är på 25% är det det som gäller. Bara att läsa på skatteverket allt står där Ts. Och angående amorteringskrav så behöver man inte amortera om du är belånad mindre än 50%, är du belånad till 70 % ska man amortera 1% av skulden (årligen) och vid 85 % belåning 2 %av skulden. 

Hon kommer fortfarande inte undan vinstskatt. 
  • Anonym (Stolpskott)
    Anonym (M2) skrev 2024-04-15 20:31:48 följande:
    Hon kommer fortfarande inte undan vinstskatt. 
    Det är ingen som sagt att man "kommer undan" vinstskatt. Du sa däremot felaktigt, ordagrant
    Anonym (M2) skrev 2024-04-15 11:34:09 följande:
    och
    Anonym (M2) skrev 2024-04-15 16:38:58 följande:
    Du kommer aldrig undan vinstskatt men du kan skjuta på den ett år. 
    Dina egna felaktiga påståenden i fetstil. Jag undrar liksom Anonym (Anna) varför du hittar på saker när du inte kan? Du riskerar ju att sabotera för TS genom din desinformation, är det avsiktligt eller försöker du bara låtsas att du kan?
  • Zouxman

Du behöver betala mäklararvode. Skatten kan du enligt nu gällande regler skjuta på tills den dagen du inte längre äger en fastighet. Men regler kan ändras. Amorteringsreglerna är sådana att du ska amortera 1 procent på belåning överstigande 50 procent av den nya fastighetens värde, 2 procent om du belönar mer än 70 procent och ytterligare 1 procent om du lånar mer än 4.5ggr din årslön.

Detta gäller om din nya bostad kostar mer eller lika mycket som den du säljer. Köper du en billigare bostad kommer du behöva skatta på en del av vinsten.

Vet inte hur det fungerar med lagfart och eventuella pantbrev för bostadsrätter, men där kan det tillkomma kostnader också, den nya lägenheten kanske inte har några pantbrev alls.

Får du köpa utan att sälja först så gör det, gärna med en klausul som ger dig rätten att backa ur köpet om du inte lyckas sälja din nuvarande bostad.

• Anonym (Hftukbc)
    Anonym (trögisen) skrev 2024-04-15 09:11:50 följande:
    Förlorar jag på att sälja min bostad och köpa en exakt likadan och lika dyr?

Jag bor på plan 2 i en bostadsrätt. Grannen under mig säljer sin lägenhet, exakt likadan planlösning. De har uteplats vilket jag vill ha och funderar därför på att sälja min och köpa deras. Båda våra är värderade till ungefär samma pris.

Till saken hör den att jag inte förstår om jag kommer förlora på detta?

Jag köpte min lägenhet för 10 år sen för 1 500 000 kronor. Idag är den värderad till 3 000 000. Jag har 1 000 000 i lån. Jag har amorteringsfritt eftersom när jag tog lånet var det så. 

Jag vill inte sälja min först utan köpa först eftersom det är den enda lägenheten jag vill ha. Eventuellt sälja och köpa typ samtidigt så att jag kan gå in med kontaktinsats av min vinst. Jag vill inte gå in med några sparpengar. 

Om jag köper deras för 3 000 000 och min säljs för 3 000 000. blir det exakt samma sak för mig då? Eller blir det dyrare på något vis? Om jag förstår rätt behöver jag amortera förmodligen eftersom jag behöver sökaom nytt lånelöfte?

Någon som gjort något liknande eller förstår sig på hur det blir?

Börja med att värdera din lgh. 

Blir din värderad högre än grannens så fråga om de vill byta. 
Svar på tråden Förlorar jag på att sälja min bostad och köpa en exakt likadan och lika dyr?