• Anonym (Snett och vint)

Ska man underkorrigera vid astigmatism?

Jag har astigmatism och det är väl det som gör att telefonen eller en bok kan se snett ut när man ska läsa?

Jag läste nånstans att det är bra att underkorrigera styrkan på hur bra man ser för att på så vis göra så att inte astigmatism blir värre. Stämmer det?

Sen undrar jag också hur det kommer sig att jag har två par glasögon med samma recept, exakt samma glas men i det ena paret så blir telefonskärmen sned upptill på vänster sida.

Jag tycker inte heller att jag ser exakt lika bra i dom glasögonen. Kanske för att dom är nya och för att dom andra har jag haft i ett par månader redan? Eller kan det vara att det ena paret har större glas än det andra och att det med större glas har bredare och bättre fält?

• Svar på tråden Ska man underkorrigera vid astigmatism?
  • Anonym (M)

Eller så är ditt nya par korrigerat till din astigmatism. 

Anonym (M) skrev 2024-04-16 22:36:32 följande:

Eller så är ditt nya par korrigerat till din astigmatism. 

Båda glasögonen har samma recept men är beställda med några månders mellanrum.
  • Anonym (M)
    Anonym (Snett och vint) skrev 2024-04-16 22:51:43 följande:
    Båda glasögonen har samma recept men är beställda med några månders mellanrum.
    Även om receptet/styrkan är samma så kan glasen skilja sig pga astigmatismen. 
    Anonym (M) skrev 2024-04-17 12:08:16 följande:
    Även om receptet/styrkan är samma så kan glasen skilja sig pga astigmatismen. 
    Jag förstår inte...? Om jag har samma recept, exakt likadana glas med samma ytbehandlingar etc hur kan det skilja sig ändå?

Betyder det att jag inte kan ha två olika glasögon då pga astigmatism trots att allt är exakt likadant?

Sen undrar jag också om någon vet om det stämmer att man ska ha lite svagare styrka på glasen än vad man egentligen behöver för att förhindra att ens astigmatism blir värre?
  • Anonym (M)
    Anonym (Snett och vint) skrev 2024-04-17 16:18:53 följande:
    Jag förstår inte...? Om jag har samma recept, exakt likadana glas med samma ytbehandlingar etc hur kan det skilja sig ändå?

Betyder det att jag inte kan ha två olika glasögon då pga astigmatism trots att allt är exakt likadant?

Sen undrar jag också om någon vet om det stämmer att man ska ha lite svagare styrka på glasen än vad man egentligen behöver för att förhindra att ens astigmatism blir värre?
    För att du inte har exakt samma glas. 

Svagare styrka? Nej, det ska absolut ha. 
  • Anonym (Lotta)
    Anonym (Snett och vint) skrev 2024-04-17 16:18:53 följande:

Var har du hört det?

Jag vet att det finns någon flummig idé om att man ska kunna träna bort närsynthet men jag har aldrig hört något liknande om astigmatism. 
    Anonym (M) skrev 2024-04-17 21:11:19 följande:
    För att du inte har exakt samma glas. 

Svagare styrka? Nej, det ska absolut ha. 
    Jag fattar ändå inte varför det inte skulle fungera med exakt likadana glas och mått som ju görs noga av optikern. Det funkar ju att byta mellan läsglasögon och progressiva utan problem och det är ju verkligen inte likadana glas.
    Anonym (Lotta) skrev 2024-04-18 13:33:04 följande:
    Var har du hört det?

Jag vet att det finns någon flummig idé om att man ska kunna träna bort närsynthet men jag har aldrig hört något liknande om astigmatism. 
    Läste nånstans att en persons optiker underkorrigerade honom i styrka för att inte göra astigmatism värre.

• Anonym (M)
    Anonym (Snett och vint) skrev 2024-04-18 14:40:55 följande:
    Jag fattar ändå inte varför det inte skulle fungera med exakt likadana glas och mått som ju görs noga av optikern. Det funkar ju att byta mellan läsglasögon och progressiva utan problem och det är ju verkligen inte likadana glas.
    Anonym (Lotta) skrev 2024-04-18 13:33:04 följande:
    Var har du hört det?

Läste nånstans att en persons optiker underkorrigerade honom i styrka för att inte göra astigmatism värre.

Vilket är det dummaste man kan göra. 
Svar på tråden Ska man underkorrigera vid astigmatism?